Reklama
Bilbord - Maista 01.04 - 30.04 Sebastian_Marko podstrony
ReklamaA1 - katalog ACSI

NIEZWYKŁOSTKI

5 miesięcy temu  01.11.2019, ~ Administrator   

Z tyłu i na prawym boku znajdują się platformy,  które po rozłożeniu zwiększają powierzchnię naczepy

Z tyłu i na prawym boku znajdują się platformy, które po rozłożeniu zwiększają powierzchnię naczepy

Brzmi jak temat konwentu programistów albo nazwa nowego programu graficznego? Tak nazywa się model naczepy kempingowej, której cechą wyróżniającą są aż trzy osie. No i wygląd, który – nawiązując do nazwy – można określić jako kosmiczno-sejsmiczny.

Amerykańska firma Jayco może być już znana części czytelników, bo jej pojazdy kempingowe gościły na naszych łamach. Asortyment powstający w rodzinnej fabryce w Północnej Indianie jest naprawdę imponujący: od przyczepy namiotowej, przez przyczepy kempingowe jedno- i dwuosiowe, kampery, po wielkie domy na kołach (mobilhome’y wielkości autobusów) oraz naczepy kempingowe. Te ostatnie także mogą być jedno-, dwu-, a nawet trzyosiowe. Tak wielkie naczepy kempingowe spotkać można praktycznie tylko w Stanach Zjednoczonych, bo w zasadzie tylko tam się je produkuje i tam jest na nie popyt. Jedną z firm, w jakich one powstają, jest właśnie Jayco, która w tym roku obchodzi pięćdziesięciolecie istnienia. Powstała bowiem w 1968 roku, a założyli ją Lloyd i Bertha Bontragerowie.

Przyczepy i naczepy mniejsze
Zanim omówimy największą naczepę produkowaną przez Jayco, wspomnijmy o jej mniejszych siostrach. A jest ich trochę i jest w czym wybierać. W tegorocznej ofercie mamy po pierwsze jedną przyczepę namiotową o nazwie Joy Sport. Nieduża, niespecjalnie wyróżniająca się przyczepa przypomina inne składane przyczepy namiotowe (np. amerykańskiej firmy Fleetwood). Potem mamy aż dziewięć modeli przyczep kempingowych, jedno- lub dwuosiowych. Tu możemy wybierać wśród mniejszych i większych modeli, z których większość ma dodatkowo rozsuwane boki zwiększające przestrzeń wewnątrz przyczepy na postojach. Ceny przyczep zaczynają się od 18 tysięcy dolarów za najmniejszy model o nazwie Humminbird, do aż 54 tysięcy za największy z serii Eagle o numerze 338RETS.
Ostatnim segmentem w ofercie Jayco są naczepy. Tutaj nie znajdziemy małych modeli – żadna z propozycji nie jest naczepą jednoosiową, lecz co najmniej dwuosiową. Jest ich aż siedem. Nas najbardziej interesuje ostatni, ósmy model o nazwie Seismic Jayco 2018.

Kosmiczno-sejsmiczna naczepa
Seismic Jayco 2018 dostępna jest w 6 planach podłogowych. W kilku z nich mamy wysuwane części z obu boków naczepy, w innych natomiast zamiast wysuwanych części mamy rozkładane platformy. Takie platformy nie tyle zwiększają przestrzeń, co powierzchnię naczepy – można je porównać do balkonów czy tarasów w domach i blokach. Są to ciekawe rozwiązania dla tych, którzy nie potrzebują więcej miejsca wewnątrz naczepy. Tym potrzebującym przestrzeni mieszkalnej Jayco proponuje wersje z wysuwanymi częściowo bokami, czyli rozwiązaniem rozpowszechnionym w dużych kamperach typu mobilhome. Dzięki temu w Seismic Jayco 2018 na postoju możemy powiększyć przestrzeń w salonie i w sypialni.
Platforma z kolei pozwala na dobre wykorzystanie przestrzeni do przewozu bagażu, która znajduje się z tyłu naczepy. Choć słowo „bagaż” może nie jest najwłaściwsze w tym przypadku, bowiem miejsca do dyspozycji mamy tyle, że możemy przewieźć np. motocykl czy quad. W zależności od wersji długość luku bagażowego wynosi od 4 do nawet 6 m. W zasadzie to zmieści się tam nawet smart...


Jeden z 6 planów podłogowych Seismic Jayco 2018, w którym mamy dwie rampy (platformy): z tyłu i z boku naczepy

Luksusowe wnętrze z dwoma łazienkami
Tylna część naczepy jest towarowa, natomiast środkowa to salon z częścią kuchenną. Możliwe są tu różne konfiguracje przestrzenne sof do siedzenia, kuchenki, stołów czy miejsca zawieszenia wielkiego telewizora. W centralnej części znajduje się także łazienka (w różnych wersjach łącznie z umywalką lub prysznicem albo oddzielnie). Co ciekawe, to jedna z dwóch łazienek, które zaprojektowano w Seismic Jayco 2018. W każdej bowiem wersji tej naczepy łazienka znajduje się także w bezpośrednim sąsiedztwie sypialni, czasem zajmując większą przestrzeń niż sama sypialnia z łóżkiem! Tak jest np. w Seismic Jayco 2018 o numerze 4250.
Sypialnia w każdej z 6 proponowanych wersji znajduje się w przedniej części naczepy, a oprócz łóżka podróżujący mają tam do dyspozycji niewielką garderobę, szafki i (także drugi w naczepie) wielki telewizor na ścianie. Oczywiście wszystko wykonane jest z najwyższej klasy materiałów, w naczepie zainstalowano też ogrzewanie i klimatyzację.

Parametry i cena
Naczepa liczy sobie 14 m długości, 260 cm szerokości oraz 408 cm wysokości. Jej dopuszczalna masa całkowita to 9 t, w czym zawiera się aż 1800 kg ładunku, który możemy przewozić w tylnym luku. W każdej z 6 wersji nocleg znajdzie także 7-8 osób, które będą mogły myć się czystą wodą ze zbiorników o pojemności 550 l. Robi wrażenie, prawda? Równie wielkie są zbiorniki na brudną wodę i ścieki.
Pozostało jeszcze wspomnieć o cenie trzyosiowej naczepy Seismic Jayco 2018, występującej w 6 wersjach. Najtańsza kosztuje 105 tysięcy, a najdroższa – 112 tysięcy dolarów (czyli odpowiednio ok. 400 i 425 tysięcy złotych). Zainteresowanych wyborem modelu odsyłamy na stronę www.jayco.com, na której znajdziemy także informacje o 10 typach kamperów produkowanych przez rodzinną firmę z Middlebury w Północnej Indianie.

opracował Dariusz Wołodźko
zdjęcia Jayco

Artykuł pochodzi z numeru 4(83) 2018 Polskiego Caravaningu

GALERIA ZDJĘĆ

Tutaj wersja Seismic bez bocznej platformy, za to z wysuwaną częścią prawego boku
Sypialnia w Seismic znajduje się z przodu naczepy
Mniejsza, dwuosiowa naczepa Jayco. Do wyboru mamy aż 8 naczep tej amerykańskiej firmy
A to salon z Jayco Seismic. Można wypoczywać i przyjmować gości. Po lewej widoczne przejście do sypialni
Wszystkie platformy i wysuwane boki wsunięte – tak wygląda Seismic Jayco 2018 gotowy do drogi
Jayco produkuje także 10 modeli kamperów, od półzintegrowanych, po wielkie mobilhome’y. Na zdjęciu model Seneka
Najmniejsza z przyczep Jayco to Hummingbird
W zależności od wyboru wersji podłogowej i aranżacji przestrzeni możemy wygospodarować miejsce na przewóz ulubionego motocykla czy innego pojazdu (np. quada)
W zależności od wyboru wersji podłogowej i aranżacji przestrzeni możemy wygospodarować miejsce na przewóz ulubionego motocykla czy innego pojazdu (np. quada)
Dwie wersje Seismic Jayco 2018 różnią się nie tylko kolorystyką, ale także tym, że w jednej z nich na prawym boku mamy wysuwaną część (biały model), a w drugiej – platformę
Dwie wersje Seismic Jayco 2018 różnią się nie tylko kolorystyką, ale także tym, że w jednej z nich na prawym boku mamy wysuwaną część (biały model), a w drugiej – platformę

Jak się czujesz po przeczytaniu tego artykułu ? Głosów: 1

  • 0
    ZADOWOLONY
  • 1
    ZASKOCZONY
  • 0
    POINFORMOWANY
  • 0
    OBOJĘTNY
  • 0
    SMUTNY
  • 0
    WKURZONY
  • 0
    BRAK SŁÓW

Komentarze (0)

dodaj komentarz
Aby dodać komentarz musisz podać wynik
    Nie ma jeszcze komentarzy...
do góry strony