artykuły

wiadomosciWIADOMOŚCI
ReklamaBilbord - ubezpieczenia likwidacja szkody
Nowe zmiany w systemie e-TOLL: poszerzenie sieci płatnych dróg

Nowe zmiany w systemie e-TOLL: poszerzenie sieci płatnych dróg

Czas czytania 3 minuty

W ostatnich latach system e-TOLL stał się nieodłącznym elementem podróży po polskich drogach, nie tylko dla kierowców pojazdów ciężarowych, ale i turystów caravaningowych, których pojazdy lub zespoły pojazdów przekraczają 3,5 tony dmc. Rozwój infrastruktury oraz rosnące potrzeby finansowe państwa sprawiają, że zakres dróg objętych elektronicznym poborem opłat sukcesywnie się zwiększa. Nadchodzące zmiany, które zostaną wdrożone już w grudniu 2025 roku, mają istotny wpływ na budżet związany z wyjazdami cięższym kamperem lub z przyczepą kempingową.

Spis treści

e-TOLLfot. freepik.com

Elektroniczny system poboru opłat e-TOLL – więcej dróg płatnych

W grudniu 2025 roku na polskich drogach zostanie wprowadzona kolejna istotna zmiana dotycząca poboru opłat za przejazd pojazdami i zespołami pojazdów o dopuszczalnej masie całkowitej powyżej 3,5 tony. Ministerstwo Finansów zapowiada, że sieć dróg objętych elektronicznym systemem e-TOLL znacząco się poszerzy. Nowe przepisy mają na celu objęcie wszystkich odcinków dróg klasy A oraz S, zarządzanych przez Generalną Dyrekcję Dróg Krajowych i Autostrad, co jest elementem długofalowej strategii państwa dotyczącej infrastruktury transportowej.

Analizy i optymalizacja tras objętych opłatą

Rozszerzenie sieci dróg objętych systemem e-TOLL jest efektem szczegółowych analiz prowadzonych przez Krajową Administrację Skarbową. Wykorzystując nowoczesne technologie geodezyjne, zoptymalizowano rozmieszczenie tzw. wirtualnych bramownic, które monitorują ruch pojazdów w oparciu o system GNSS. Dzięki temu możliwe jest dokładne i efektywne pobieranie opłat na nowych, wytypowanych odcinkach tras.

Skala zmian – więcej kilometrów pod kontrolą e-TOLL

Aktualnie opłata elektroniczna jest pobierana na ok. 5225 km dróg krajowych, zaś po planowanym rozszerzeniu opłata będzie pobierana na ok. 5869 km (rozszerzenie o ok. 645 km). Zmianie ulegnie również bazowa stawka opłaty elektronicznej, która nie była aktualizowana w okresie od 2011 r. do 2021 r., a tylko waloryzowana co roku o wskaźnik wzrostu cen towarów i usług konsumpcyjnych

ReklamaNowe zmiany w systemie e-TOLL: poszerzenie sieci płatnych dróg 2
To nie tylko kolejny krok w systematycznym obejmowaniu nowo budowanych dróg najwyższej klasy opłatami elektronicznymi, ale pójdzie z tym wzrost stawki za przejechane kilometry. Głównym celem wprowadzanych zmian jest zwiększenie środków finansowych na rozwój i utrzymanie infrastruktury drogowej w Polsce. Ministerstwo Finansów podkreśla, że kontynuacja polityki obejmowania opłatami nowych dróg klasy A i S jest niezbędna dla stabilnego finansowania przyszłych inwestycji. Według prognoz, już w 2026 roku rozszerzenie systemu e-TOLL przyniesie budżetowi państwa dodatkowe 2,771 miliarda złotych.

Wyzwania nie tylko dla przewoźników

Zmiany w systemie e-TOLL to nowe wyzwania nie tylko dla firm transportowych, ale nawet turystów caravaningowych. Wprowadzenie kolejnych odcinków objętych opłatą oraz podwyżka bazowej stawki nie stawia nas w dobrym świetle względem opłat w innych krajach Starego Kontynentu, gdzie niejednokrotnie miesięczna winieta potrafi być tańsza niż jednorazowy przejazd po autostradzie w Polsce.


Obserwuj nas na Google News Obserwuj nas na Google News