artykuły

przepisy-prawnePRZEPISY PRAWNE
ReklamaBilbord - ubezpieczenia likwidacja szkody
Kolejny ruch w stronę nowych przepisów UE: Prawo jazdy kategorii B do 4,25 tony – szansa i wyzwanie dla kierowców
  fot. freepik.com

Kolejny ruch w stronę nowych przepisów UE: Prawo jazdy kategorii B do 4,25 tony – szansa i wyzwanie dla kierowców

Czas czytania 4 minuty

Kierowcy posiadający prawo jazdy kategorii B mogą prowadzić pojazdy o dopuszczalnej masie całkowitej wynoszącej 3,5 tony. Nowelizacja dyrektywy unijnej wprowadzi istotną zmianę – w przyszłości możliwe będzie prowadzenie przez nich wybranych pojazdów, takich jak kampery czy pojazdy specjalistyczne, o masie do 4,25 tony. Aby jednak skorzystać z nowego przywileju, niezbędne będzie spełnienie określonych warunków. 21 października 2025 roku w Parlamencie UE poddano pod głosowanie już czwartą poprawkę do wspomnianej dyrektywy.

Spis treści

4,25

Większa masa – nowe możliwości, nowe obowiązki

Rozszerzenie zakresu prawa jazdy B dotyczy nie tylko samochodów kempingowych, karetek pogotowia, wozów strażackich. Podstawowym wymogiem będzie posiadanie co najmniej dwuletniego doświadczenia w prowadzeniu pojazdów oraz ukończenie specjalnego szkolenia lub zdanie egzaminu. Decyzje w sprawie wymagań, które zostaną postawione kierowcom w Polsce zapadną później, jednak Stowarzyszenie Polska Grupa Caravaningowa jest gotowe do współpracy z organem odpowiedzialnym za szczegółowe wdrożenie przepisów w Polsce. SPGC już podczas spotkań zespołu parlamentarnego ds. Turystyki caravaningowej zgłaszało ten akcept, a stosowne dokumenty zostały skierowane do Ministerstwa Infrastruktury

Szkolenie i egzamin – jak wyglądają wymagania?

Kraje członkowskie UE mają swobodę w określaniu szczegółowych wymogów, jednak dyrektywa wskazuje kluczowe elementy szkolenia. Kurs musi obejmować minimum siedem godzin zajęć i łączyć część teoretyczną z praktyczną, realizowaną zarówno na drogach publicznych, jak i na zamkniętych placach manewrowych. Zagadnienia szkolenia obejmują m.in. dynamikę pojazdu, prawidłowe zabezpieczanie ładunku, obsługę istotnego wyposażenia oraz praktyczne manewry, takie jak parkowanie, zmiana pasa ruchu czy cofanie. Egzamin, jeśli zostanie wprowadzony zamiast kursu, ma na celu sprawdzenie nabytych umiejętności w realnych warunkach drogowych. Jak będzie u nas? Czas pokaże.

fot. freepik.com

ReklamaKolejny ruch w stronę nowych przepisów UE: Prawo jazdy kategorii B do 4,25 tony – szansa i wyzwanie dla kierowców 2
Nowe regulacje kładą szczególny nacisk na bezpieczeństwo przewożonego ładunku oraz pasażerów. Kierowcy będą musieli wykazać się nie tylko sprawnością za kierownicą, ale także wiedzą dotyczącą właściwego rozmieszczenia i zabezpieczenia bagażu, co ma kluczowe znaczenie zwłaszcza w przypadku pojazdów kempingowych i specjalistycznych. Umiejętności kierującego mogą być zatem sprawdzane na drodze, a wiele z punktów występujących w załączniku V do dyrektywy UE jest bardzo podobna do wymagań stawianych kierowcom starającym się o prawo jazdy E do B lub kod B96. Mowa jest m.in. o prawidłowości załadowania i zabezpieczenia ładunku, przyspieszeniu, trechnice zmiany pasa ruchu, zawracania, omijania, parkowania, a nawet przejście przez proces sprzęgania i odsprzęgania przyczepy.

Wdrożenie przepisów – kiedy zmiany wejdą w życie?

Po formalnym zatwierdzeniu przez Parlament Europejski i Radę UE, dyrektywa zostanie opublikowana w Dzienniku Urzędowym UE. Państwa członkowskie będą miały obowiązek wdrożyć nowe przepisy najpóźniej w ciągu czterech lat. W praktyce oznacza to, że na realne zmiany możemy oczekiwać nawet do 2030 roku. Trzeba tutaj być dobrej myśli, aby przeprocedowano to zagadnienie szybciej.

Unijna reforma otwiera przed kierowcami nowe perspektywy, pozwalając na prowadzenie cięższych pojazdów bez konieczności zdobywania wyższych kategorii prawa jazdy. Wiąże się to jednak z dodatkowymi obowiązkami w postaci szkolenia lub egzaminu. Kluczowe pozostaje zapewnienie bezpieczeństwa – zarówno własnego, jak i innych uczestników ruchu drogowego. Odpowiedzialność i właściwe przygotowanie będą fundamentem korzystania z nowych uprawnień.

ReklamaKolejny ruch w stronę nowych przepisów UE: Prawo jazdy kategorii B do 4,25 tony – szansa i wyzwanie dla kierowców 3

Obserwuj nas na Google News Obserwuj nas na Google News