Któż z nas nie zna legendarnego samochodu Mini Cooper? Ale czy komuś przyszłoby do głowy, że może on być użyteczny w caravaningu? Nie? No to zobaczmy, co wymyślili niemieccy projektanci!
Marka MINI należy dziś do niemieckiego koncernu BMW, którego nikomu nie trzeba przedstawiać. Nie wszyscy jednak wiedzą, że ten właśnie, jeden z najbardziej znanych i cenionych koncernów na świecie, od 2000 r. produkuje MINI Coopera (pisane wielkimi literami). Nowe BMW MINI jest technicznie niespokrewnione ze znanym nam starym modelem, choć wykorzystuje także klasyczny, poprzecznie ustawiony, 4-cylindrowy silnik napędzający przednie koła, a jego wygląd zewnętrzny stylistycznie nawiązuje do pierwowzoru. Napisać “nawiązuje” to za mało – lepsze byłoby chyba określenie: „twórczo powiela”… Prawda? A stare Mini jest prawdziwą ikoną kultury popularnej – wystąpiło w takich filmach jak “Tożsamość Bourne’a” oraz “Lara Croft Tomb Raider” i to nim jeździł Jaś Fasola.
Z namiotem lub z przyczepką – to dwie propozycje dla caravaningowców od niemieckiego koncernu.
O Mini i MINI, czyli kto kogo nie wpuszcza na zloty... “Wielu entuzjastów oryginalnego Mini odrzuca twierdzenie, iż nowy MINI jest naturalnym następcą klasyka z 1969 roku. Inni po prostu go nienawidzą. Jeszcze inni stali się pierwszymi nabywcami nowego MINI. Jest wiele przyczyn dla jakich nowy samochód postrzegany jest negatywnie. Jedną z nich jest opinia, że produkcja klasycznego Mini mogła być kontynuowana jeszcze przez wiele lat, gdyby producent nie został zmuszony do ustąpienia miejsca dla nowego MINI. […] Inni czują się urażeni tym, że niemiecki koncern BMW przejął prawa do tak związanej z brytyjską motoryzacją marki. Jednakże wielu użytkowników Mini wyraża odmienną opinię o nowym aucie, mówiąc, że jest on “pełnoprawnym” sukcesorem klasycznego pojazdu. Twierdzą oni przy tym, że jest on jedyną koncepcją, która pozwala kontynuować produkcję kultowego samochodu z zachowaniem współczesnych norm bezpieczeństwa i standardów produkcji. Wiele klubów miłośników Mini zabroniło wstępu MINI na swoje spotkania. Inni nie ustają w poszukiwaniu entuzjastów samochodów z obu obozów”. Źródło: http://pl.wikipedia.org/wiki/Mini
MINI z namiotem na dachu. Oryginalny sposób na wypad caravaningowy.
Przyszło nowe Zmiana właściciela marki oraz modyfikacje jego wyglądu mają znaczenie w opisywanym przez nas zagadnieniu. Dlaczego? Ponieważ nowy samochód jest większy od oryginalnego Mini. Jest o 55 cm dłuższy, 30 cm szerszy i waży 1050 kg, czyli o około 400 kg więcej niż angielski oryginał (jest to zresztą, w połączeniu z odejściem od minimalizmu wyposażenia oryginału, powodem obiekcji wielu fanów angielskiej marki). Dzięki zmianie parametrów klasycznego modelu, łatwiej było zaadaptować go na potrzeby caravaningu. I to na dwa sposoby: jako bazy dla namiotu dachowego i jako pojazdu ciągnącego przyczepkę.
Złożenie namiotu dachowego nie sprawia żadnych kłopotów.
Z namiotem Adaptacja MINI do namiotu dachowego wymagała nieco wydłużenia samochodu. Model o nazwie Clubman ma nie dwoje, a czworo drzwi (w klasycznym Mini nie do pomyślenia!) i wzmocnioną konstrukcję nadwozia. Wszystko po to, by na relingach dachowych zamontować specjalny namiot dla dwóch osób. Namiot został zaprojektowany także przez niemieckich inżynierów specjalnie do tego modelu. Jest składany, dzięki czemu znacząco nie zwiększa oporów powietrza podczas jazdy. To po prostu estetyczna skrzyneczka na dachu w czarnym kolorze. Zresztą takie dachowe namioty produkowane są także do modeli innych marek, a na rynku są firmy proponujące namioty uniwersalne do wielu modeli – najczęściej kombi.
Panel solarny na dachu przyczepki, ...
MINI z przyczepką w zestawie Drugim, równie zaskakującym rozwiązaniem designerów z Niemiec, jest MINI jako pojazd do ciągnięcia przyczepy, a raczej przyczepki – oczywiście także zaprojektowanej specjalnie do tego modelu. Zestaw nazwano MINI Cowley Caravan, a wykorzystano do niego model o nazwie Countryman. Przyczepka jest kolorystycznie dopasowana do samochodu, co widać także na zdjęciach. Przeznaczona jest do biwakowania dla dwóch osób. Mimo niewielkich rozmiarów, ma dwupalnikową kuchenkę gazową, zbiornik na wodę, lodówkę (dostęp do tych urządzeń możliwy jest jednak tylko z zewnątrz pojazdu, po otwarciu tylnej pokrywy), sprzęt hi-fi oraz telewizor z DVD. Co ciekawe, w dachu umieszczono panel solarny, która dostarcza energii baterii na pokładzie przyczepki! Sama przyczepka jest dwanaście centymetrów szersza od samochodu, a waży zaledwie 300 kilogramów. Design przyczepki nawiązuje do MINI. Podobna jest tapicerka, krągłości i wewnętrzne detale. Co ciekawe, projektanci nawiązali też do angielskiego poprzednika niemieckiego modelu, bowiem w obu bocznych drzwiach przyczepki znajdują się dzielone i rozsuwane okna. Miały takie pierwsze, klasyczne modele Mini Cooperów do 1969 r.
... a z tyłu znajduje się kuchenka dwupalnikowa, zlewozmywak i lodówka.
Nie pierwszy raz To nie pierwszy raz, kiedy MINI eksperymentuje z caravaningiem. Podczas Mistrzostw Świata w Piłce Nożnej 2006 r. w Niemczech, samochody MINI tworzyły tak zwane “hotele fanów”. Spali w nich kibice włoskiej, francuskiej i brazylijskiej drużyny narodowej. Pojazdy pomalowane były w odpowiednie kolory narodowe. Kibice innych drużyn mieli do dyspozycji cały “Mini Hotel International”, czyli samochody bez konkretnych barw państw biorących udział w mistrzostwach. Przypomnijmy też, że MINI Concept Clubvan – pierwszy MINI do codziennego użytku biznesowego – pokazano podczas Salonu Samochodowego w Genewie na początku marca 2012 r. Obydwa prezentowane w numerze modele zaprezentowano natomiast... 1 kwietnia 2012 r. Czy miał to być żart z okazji prima aprilis? Niektórzy tak sądzą, jednak większość fachowych portali internetowych uważa, że nie. Oficjalnego zdementowania “żartu” się nie doczekaliśmy...
Informujemy, że zaktualizowaliśmy naszą Politykę prywatności (dostępną w regulaminie). W dokumencie tym wyjaśniamy w sposób przejrzysty i bezpośredni jakie informacje zbieramy i dlaczego to robimy.
Nowe zapisy w Polityce prywatności wynikają z konieczności dostosowania naszych działań oraz dokumentacji do nowych wymagań europejskiego Rozporządzenia o Ochronie Danych Osobowych (RODO), które będzie stosowane od 25 maja 2018 r.
Informujemy jednocześnie, że nie zmieniamy niczego w aktualnych ustawieniach ani sposobie przetwarzania danych. Ulepszamy natomiast opis naszych procedur i dokładniej wyjaśniamy, jak przetwarzamy Twoje dane osobowe oraz jakie prawa przysługują naszym użytkownikom.
Zapraszamy Cię do zapoznania się ze zmienioną Polityką prywatności (dostępną w regulaminie).