Obudź swój pojazd z zimowego snu. Bez względu na to, czy masz przyczepę, kampera, czy kampervana, każdemu z nich przyda się wiosenne spa. Dlaczego? Mimo że zimowy caravaning jest coraz popularniejszy, nasze pojazdy często pozostają zabezpieczone przed niskimi temperaturami w garażach, halach parkingowych lub pod specjalnymi pokrowcami. O czym trzeba pamiętać, jeśli chcemy zrobić im zdrową pobudkę?
Dokumentacja – zanim wyjedziesz na drogi użytku publicznego, warto zweryfikować dokumenty pojazdu. Sprawdzamy, ważność przeglądu rejestracyjnego, a wizytę w stacji kontroli pojazdów planujemy, biorąc pod uwagę terminy własnego kalendarza podróży. Chodzi o to, aby ważność przeglądu nie skończyła się tam, gdzie nie można go przedłużyć. To samo dotyczy ubezpieczenia OC. Pamiętaj także o zielonej karcie, czyli dokumencie uzupełniającym ochronę ubezpieczeniową w ramach OC, wymaganym w wybranych krajach spoza Unii Europejskiej, i międzynarodowym prawie jazdy, jeśli jest wymagane.
Wymiany eksploatacyjne – kiedy samochód stoi, to się psuje. W tym powiedzeniu jest sporo prawdy, ponieważ elementy gumowe i płyny eksploatacyjne z czasem tracą swoje właściwości. Dotyczy to tych najbardziej wrażliwych na zużycie części, czyli pasków gumowych klinowych i rozrządu oraz oleju silnikowego. Żeby mieć spokojną głowę, wymieńmy je, załóżmy nowe filtry powietrza, oleju, paliwa czy kabinowy, nie zapominając o wycieraczkach szyby czołowej. Często bagatelizujemy stan piór, a tymczasem to szybko degradujący się element, mający wpływ na bezpieczeństwo!
Dlaczego to takie ważne? Przeczytaj porady kolegów z warsztat.pl i przekonaj się że wymiana filtrów na wiosnę to klucz do długiego życia... pojazdu!
Obsługa okresowa – chodzi przede wszystkim o sprawdzenie ogólnego stanu pojazdu, czy przypadkiem jakaś luźna „śrubka”, której nie chciało nam się dokręcić w listopadzie, nie zacznie nas znowu denerwować w kwietniu i wytrzyma jeszcze kilka miesięcy. Sprawdźmy stany innych olejów niż silnikowy, czyli wspomagania, skrzyni biegów, zweryfikujmy ilość płynu chłodzącego, sprawdźmy stan zawieszenia, czy przypadkiem nie pokazują się pierwsze luzy połączeń, zbadajmy grubość klocków hamulcowych, stan płynu hamulcowego. Już po wyjeździe z garażu możemy też uzupełnić ilość czynnika chłodzącego klimatyzacji oraz ją wyozonować. Pomoże to utrzymać świeże powietrze również w części mieszkalnej. Pamiętajmy też o sprawdzeniu opon. To bardzo ważne, ponieważ kamper równie często stoi, jak jeździ… Stan bieżnika, poszukiwanie pęknięć na boku, barku i czole opony, wymiana pary lub kompletu, jeśli istnieje taka potrzeba, uzupełnienie ciśnienia. Sprawdźmy, czy świecą wszystkie żarówki, zarówno zewnętrzne, jak i w części mieszkalnej. Czynności te można też zlecić specjalistycznej stacji obsługi dla kamperów lub samochodów dostawczych.
Prawidłowo serwisowana i użytkowana instalacja gazowa to bardzo bezpieczne rozwiązanie.
Części zapasowe i zestawy naprawcze – zawsze warto zabrać na przykład zapasowy pasek klinowy, komplety żarówek i bezpieczników etc.; szczególnie jeśli czeka nas długa podróż w trudnych warunkach (np. złe drogi, spore zapylenie). Pamiętajmy, że w niektórych krajach zestaw zapasowych żarówek jest obowiązkowy, podobnie jak inne elementy wyposażenia, np. kamizelka odblaskowa lub apteczka. Zgodnie z zasadą lepiej mieć, niż nie mieć, zaplanuj dla podobnych elementów miejsce w pojeździe. Mogą tylko pomóc w trudnej sytuacji.
Prąd i akumulatory - Musimy przekonać się, czy podczas podróży nie zawiedzie nas ani rozruchowy, ani socjalny akumulator. Jeśli baterie nie są okresowo ładowane, ich naładowanie będzie niższe niż podczas regularnej eksploatacji. Naładuj więc akumulatory do pełna, stosując ładowarkę odpowiednią do rodzaju i typu posiadanej baterii. Pamiętaj o sprawdzeniu karty technicznej akumulatora i zalecanego czasu oraz dopuszczalnego maksymalnego natężenia prądu ładowania.
Zadbany, dobrze serwisowany akumulator wystarczy na dłużej. Radzimy jak dbać o baterie!
Kontrola szczelności uszczelek drzwiczek i pokryw luków bagażowych i technicznych jest tak samo ważna, jak uszczelek okiennych i drzwiowych.
Stan powłok lakierniczych, ścian, połączeń -Jeśli kamper lub przyczepa zostały prawidłowo przygotowane do zimowego postoju, prawdopodobieństwo kłopotów z powierzchniami lakierniczymi jest znikome. Kluczem do dobrego stanu lakieru i powierzchni z tworzyw sztucznych jest zabezpieczanie ich właściwymi preparatami. Jeśli kamper lub przyczepa zostały dobrze zakonserwowane, po zdjęciu pokrowca lub wyprowadzeniu auta z miejsca postoju wystarczy umyć karoserię na dowolnej myjce i cieszyć się ładnym wyglądem pojazdu. Mimo to warto sprawdzić, czy nie pokazały się jakieś ogniska korozji albo czy zabudowa nie jest popękana. W starszych pojazdach istnieje ryzyko penetracji wody w miejscach połączeń powierzchni i ich większego uszkodzenia na skutek mrozu. Podobnie będą zachowywały się uszkodzenia strukturalne na płaszczyznach. W przypadku znalezienia takich ubytków, głębokich rys, pęknięć należy je natychmiast naprawić. Można to zrobić w certyfikowanym warsztacie.
A czemu nie w serwisie Taniekamperowanie.pl ? Od drobiazgów takich jak kontrola płynów "ustrojowych" podwozia, po poważne naprawy poszycia zabudowy.
Instalacja grzewcza również wymaga sprawdzenia przed sezonem. Gazowa, wodna, olejowa, bez względu na typ warto sprawdzić, czy działa równo i bez przerw.
Kontrola instalacji gazowej - Pomimo że nowoczesne urządzenia grzewcze i lodówki mają wbudowane bardzo zaawansowane, sterowane elektronicznie systemy bezpieczeństwa, które zamykają dopływ gazu w chwili, gdy urządzenie nie działa właściwie, warto sprawdzać szczelność instalacji. Samodzielne weryfikowanie sprawności połączeń i braku wycieków nie jest rekomendowane, warto więc przed sezonem powierzyć sprawę fachowcom, czyli serwisowi. Na starcie warto też zainstalować pełną butlę z gazem, najlepiej zakupionym na stacji uznanego dystrybutora paliw. Specjaliści zwracają uwagę na pogarszającą się jakość gazu, co przekłada się na sprawność coraz bardziej zaawansowanych technologicznie urządzeń, wrażliwych na jakość paliwa.
Panele fotowoltaiczne - Przyda się im okresowy przegląd polegający na sprawdzeniu czystości powierzchni światłoczułych, weryfikacji, czy nie ma na nich uszkodzeń mechanicznych oraz czy przepusty przez karoserię pojazdu są szczelne, a kable nieuszkodzone. Kontrolujemy także bezpieczniki i wyłącznik różnicoprądowy. Przyda się pomoc elektryka lub właściwego serwisu.
Jak zarządzać energią z głowa dowiesz się czytajac nasz krótki poradnik .
Dedykowana chemia do utrzymania czystości w kamperze lub przyczepie
Woda i urządzenia sanitarne - Zakładamy, że przed okresem zimowym instalacja została opróżniona, a krany i zawory otwarte. Jeśli nie, można spodziewać się kłopotów. Uszczelki kranów i łączniki rur wykazują wybitną podatność na nawet najmniejsze uszkodzenia spowodowane przemarzaniem. Sprawdźmy więc dokładnie i te elementy. Dobrym zwyczajem jest przepłukanie instalacji z wykorzystaniem dedykowanych preparatów dezynfekujących, wymiana filtrów, jeśli instalacja je posiada, oraz – tak jak w domu – doprowadzenie do „pachnącego” stanu części sanitarnej i kuchennej.
Odpowiednia chemia w kamperze to gwarancja czystości. Można pójść o krok dalej i zainstalować system filtrowania wody, który rozwiąże problem przewożenia w osobnych zbiornikach wody spożywczej.
Wietrzenie i kontrola wnętrza - Do dobrych praktyk należy wyjęcie z przestrzeni mieszkalnej miękkich elementów tapicerskich: oparć kanap, ruchomych siedzisk, poduszek. Ryzyko przyjęcia przez nie wilgoci i w efekcie powstania przykrego zapachu jest wówczas minimalne. Jest to ważne, ponieważ ograniczamy ilość miejsc, w których powietrze się zatrzymuje, a takie tworzą się właśnie pod materacami czy poduchami. Sprawdźmy, czy nie pojawiły się grzyb lub pleśń, zrewidujmy schowki, wymuśmy obieg powietrza wewnątrz, pozostawiając okna i drzwi otwarte na kilka godzin.
Czyste powietrze, bez kichania, świeży zapach. Ozonowanie wnętrza daje gwarancję likwidacji grzybów i pleśni, można także inwestować w stacjonarne pochłaniacze wilgoci .
Niby niepozorna rzecz - najazdy postojowe. Ich posiadanie decydujące o prawidłowym wypoziomowaniu auta to konieczność na nierównym terenie.
Zabezpieczenia i dodatki - Gama urządzeń i usprawnień dedykowanych pojazdom kempingowym jest ogromna. Od tych najbardziej niepozornych, które mogę na stałe znaleźć miejsce w bagażniku kampera czy przyczepy (gry, sprzęt sportowy, latarki, adaptery, przejściówki, zestawy kempingowe, narzędzia do utrzymania czystości), do decydujących o życiu i bezpieczeństwie. Szczególną uwagę zwrócimy na czujniki wykrywające bezwonny tlenek węgla, czyli czad, gaz i dym. Dodatkowo zachęcamy do instalowania trackerów kradzieżowych GPS oraz alarmów, które powinny stać się już standardem w pojazdach o wysokiej wartości.
Czujnik zagrożeń czadem czy gazem to jednorazowa inwestycja, zwiększająca bezpieczeństwo.
Informujemy, że zaktualizowaliśmy naszą Politykę prywatności (dostępną w regulaminie). W dokumencie tym wyjaśniamy w sposób przejrzysty i bezpośredni jakie informacje zbieramy i dlaczego to robimy.
Nowe zapisy w Polityce prywatności wynikają z konieczności dostosowania naszych działań oraz dokumentacji do nowych wymagań europejskiego Rozporządzenia o Ochronie Danych Osobowych (RODO), które będzie stosowane od 25 maja 2018 r.
Informujemy jednocześnie, że nie zmieniamy niczego w aktualnych ustawieniach ani sposobie przetwarzania danych. Ulepszamy natomiast opis naszych procedur i dokładniej wyjaśniamy, jak przetwarzamy Twoje dane osobowe oraz jakie prawa przysługują naszym użytkownikom.
Zapraszamy Cię do zapoznania się ze zmienioną Polityką prywatności (dostępną w regulaminie).