artykuły

PRZEGLĄD RYNKU
ReklamaBilbord - Makita 01.10-31.10 Kasia
Obsługa akumulatorów do łodzi i kamperów

Obsługa akumulatorów do łodzi i kamperów

Wiodący dostawca rozwiązań w zakresie magazynowania energii podpowiada, jak w optymalny sposób korzystać z akumulatorów do łodzi i pojazdów rekreacyjnych. Zebrane porady dotyczą właściwego doboru, ładowania i obsługi, a także sposobów przechowywania – czynników, które mają wpływ na żywotność akumulatorów.

Akumulatory z gamy Marine&Leisure przeznaczone są do łodzi, przyczep kempingowych i kamperów, w związku z czym często wykorzystywane są sezonowo lub okazjonalnie. Tymczasem stan akumulatora może ulec pogorszeniu, jeśli nie jest używany przez dłuższy czas. W pozostającym w spoczynku urządzeniu zachodzi zjawisko samorozładowania, które może spowodować nieodwracalne zmiany i skrócić jego żywotność oraz zdolność do magazynowania energii. Utrzymać akumulator w optymalnym stanie i maksymalnie wydłużyć okres jego użytkowania pomoże stosowanie się do poniższych porad.

Przejmij kontrolę nad żywotnością

Aby zapobiec pogarszaniu się stanu akumulatora, zaleca się pełne naładowanie go przed odłożeniem w stan spoczynku na dłuższy czas. Akumulator nie jest biernym materiałem, takim jak metal czy plastik – są w nim zamknięte związki chemiczne, między którymi zachodzą nieustanne reakcje, nawet gdy nie jest w użyciu. Naturalnej degradacji można zapobiec lub znacznie ją spowolnić dzięki okresowej obsłudze. Niewielkie doładowywanie akumulatora jest lepsze niż jego brak, jest też kilka sposobów, aby było ono bardziej wydajne. Akumulatory z gamy Marine&Leisure nie powinny być całkowicie rozładowywane. Pełne rozładowanie skraca ich żywotność i zmniejsza pojemność. Aby tego uniknąć, należy doładować je zawsze, gdy napięcie obwodu otwartego spada poniżej 12,5 V. Gdy akumulator jest głęboko rozładowany, do ładowania należy użyć zewnętrznego prostownika, ponieważ panele słoneczne nie są w stanie zapewnić ilości ładunku odpowiedniej do przywrócenia optymalnego stanu naładowania.

Wielokrotne stosowanie niewystarczająco naładowanego akumulatora może skrócić jego żywotność i zmniejszyć pojemność. Dobra metoda ładowania łączy okresowe kontrole napięcia z użyciem niezawodnego prostownika, który może w pełni naładować akumulator. Taki prostownik może być dobrą alternatywą dla tradycyjnego prostownika, ponieważ zapewnia, że nie nastąpi przeładowanie. Ponadto należy pamiętać, aby w przypadku dłuższych okresów postoju odłączać akumulator od obwodu. W ten sposób zapobiegamy niepotrzebnemu zużywaniu energii przez urządzenia elektryczne.

Wsparcie „życia na pokładzie”

Wybór akumulatora do zasilania urządzeń rządzi się innymi prawami niż dobór akumulatora rozruchowego. Nie jest on oparty na samych parametrach pojazdu lub łodzi, ale na sposobie użytkowania urządzeń pokładowych – ilości zużywanej energii i czasie oddalenia od punktu ładowania. Wybór akumulatora odpowiadającego naszym potrzebom jest bardzo ważny. Niewystarczająca ilość energii nie tylko naraża nas na niewygody, może również zagrażać naszemu życiu, jeśli stracimy na łodzi dostęp do urządzeń nawigacyjnych i systemów komunikacji.

Zaletą akumulatorów Exide przeznaczonych do zasilania urządzeń pokładowych jest określanie ich parametrów na etykietach w Wh (watogodzinach), zamiast tradycyjnie w Ah (amperogodzinach). To rozwiązanie znacznie ułatwia obliczanie średniego dziennego zużycia energii przez urządzenia pokładowe, a co za tym idzie – wybór akumulatora odpowiadającego zapotrzebowaniu energetycznemu. Obliczeń można dokonać za pomocą kalkulatora Exide: www.exidegroup.com/pl/pl/battery-finder/leisure/boat.

Poprawne zarządzanie zapasem magazynowym

Akumulatory powinny być przetrzymywane w chłodnym (0-25°C), suchym i dobrze wentylowanym pomieszczeniu, wolnym od iskier i bardzo niskich temperatur. Przy magazynie akumulatorów podstawą jest zachowanie zasady FIFO (first-in, first-out – pierwsze weszło, pierwsze wyszło), dzięki której minimalizujemy czas ich przechowywania. Ważne jest również regularne sprawdzanie napięcia, zwłaszcza w przypadku akumulatorów zalanych. Temperatura w pomieszczeniu ma wpływ na zjawisko samorozładowania – im wyższa, tym szybciej zachodzi i tym częściej należy doładowywać akumulator. Natomiast tradycyjne akumulatory kwasowoołowiowe, gdy są głęboko rozładowane, są wrażliwe na temperatury poniżej zera. Ich elektrolit może zamarznąć i w efekcie uszkodzić akumulator. Z tego powodu zaleca się w pełni ładować tradycyjne akumulatory kwasowo-ołowiowe przed odłożeniem ich na zimowy spoczynek. Akumulatory Exide AGM i GEL są z kolei odporne na zamarzanie, więc jeśli odpowiadają twojemu zapotrzebowaniu energetycznemu, mogą stanowić bardzo dobry wybór.

Akumulatory należy utrzymywać w czystości – nie tylko ze względów estetycznych. Na ich obudowie może gromadzić się kurz, olej i wilgoć, które tworzą warstwę przewodzącą niewielki ładunek z bieguna dodatniego do ujemnego. Z czasem może się to przyczynić do zwiększenia zjawiska samorozładowania i zmniejszyć moc akumulatora. Regularne czyszczenie wieczka redukuje ten przepływ ładunku.

Co w ofercie?

Exide cieszy się zasłużoną dobrą reputacją w odniesieniu do akumulatorów do zastosowań morskich i rekreacyjnych. Jako producent oryginalnego wyposażenia dostarcza również wysokiej jakości akumulatory na rynek wtórny, odpowiadające potrzebom użytkowników. Gama akumulatorów Exide Marine&Leisure obejmuje takie produkty, jak Exide Start, Start AGM, Dual, Dual AGM, Dual EFB, Equipment, Equipment AGM, Equipment GEL i Equipment Li-Ion. Część z nich otrzymała certyfikat DNV – najważniejsze potwierdzenie jakości, jakie może uzyskać produkt do zastosowań morskich.


Redakcja26.09.20210

Jak się czujesz po przeczytaniu tego artykułu ? Głosów: 0

  • 0
    Czuje się - ZADOWOLONY
    ZADOWOLONY
  • 0
    Czuje się - ZASKOCZONY
    ZASKOCZONY
  • 0
    Czuje się - POINFORMOWANY
    POINFORMOWANY
  • 0
    Czuje się - OBOJĘTNY
    OBOJĘTNY
  • 0
    Czuje się - SMUTNY
    SMUTNY
  • 0
    Czuje się - WKURZONY
    WKURZONY
  • 0
    Czuje się - BRAK SŁÓW
    BRAK SŁÓW