artykuły

PRZEPISY PRAWNE
ReklamaBilbord - Makita 04.01-31.03 Sebastian
OC i AC dla kampera
OC i AC dla kampera

OC i AC dla kampera

Kamper – tak jak samochód osobowy czy ciężarowy – musi mieć obowiązkowe ubezpieczenie OC. Autocasco nie trzeba kupować, ale gdy ktoś nam ukradnie pojazd albo będziemy mieć stłuczkę, to bez polisy koszty będą ogromne.

Polisę OC powinien kupić właściciel pojazdu. Cena ubezpieczenia caravaningowego w dużej mierze zależy od towarzystwa ubezpieczeniowego, a co za tym idzie, od jego taryfikacji, a także od wielkości i wagi pojazdu.

– W zależności od wyników towarzystwo może uznać kampera za samochód osobowy, ciężarowy lub specjalny kempingowy. Na wielkość składki ma także wpływ to, jak prezentuje się historia ubezpieczeniowa właściciela pojazdu. Zazwyczaj ceny polis takich samochodów wahają się między 1000 a 15 000 zł, ta ogromna różnica wynika z liczby czynników, które kształtują koszt ubezpieczenia kampera – wyjaśnia Maciej Kuczwalski, ekspert multiagencji CUK Ubezpieczenia.

Ubezpieczyciele w sposób szczególny traktują wypożyczalnie

– Jeżeli pojazd jest zarobkowo wynajmowany lub wypożyczany, podnajmowany lub wydzierżawiany innym osobom lub podmiotom, to stosujemy 200-proc. zwyżki za podwyższone ryzyko – tłumaczy Lidia Alagierska, ekspert-lider ds. rozwoju produktów komunikacyjnych i assistance, UNIQA.

Z drugiej strony wypożyczalnie kamperów mogą skorzystać z ubezpieczeń flotowych. Takie polisy zapewniają m.in. lepsze warunki naliczania składki, gdy klient wypożyczalni spowoduje szkodę. Na koszt obowiązkowej polisy OC dotyczącej kampera pozytywnie wpływa rejestracja takiego pojazdu jako samochodu specjalnego.

Korzystając z kampera z wypożyczalni, powinniśmy w pierwszej kolejności upewnić się, czy właściciel zadbał o aktualne ubezpieczenie OC. Jeśli samochód nie jest ubezpieczony, to sprawca musi wypłacać z własnej kieszeni odszkodowanie za wyrządzone przez siebie szkody.

Autocasco

Właściciel i najemca kampera powinni pomyśleć o ochronie autocasco. Kampery są stosunkowo drogimi pojazdami, narażonymi na specyficzne ryzyka, dlatego warto mieć zabezpieczenie na wypadek kradzieży, uszkodzenia, pożaru.

– Jeżeli właściciel wynajmuje takie pojazdy, to w ramach umowy wynajmu może zobowiązać użytkownika do zakupu dodatkowej polisy dotyczącej ubezpieczeń dobrowolnych czy też doubezpieczenia do polisy już istniejącej – mówi Damian Andruszkiewicz, dyrektor Departamentu Ubezpieczeń Komunikacyjnych Klienta Indywidualnego w Compensie.

Serwis i części zamienne są z reguły znacznie droższe w porównaniu do podzespołów do zwykłych samochodów.

– Klientowi, który ma polisę AC, ubezpieczyciel pokryje m.in. koszty naprawy po stłuczce czy niestandardowej szkodzie, np. gdy gryzonie przegryzą kable, dzik wyskoczy przed jadący samochód albo spadający konar drzewa zniszczy dach. PZU wypłaci również odszkodowanie w wypadku kradzieży auta – wyjaśnia Krzysztof Kipert, ekspert z PZU.

Składka roczna AC

W AC roczna składka jest mocno uzależniona od wartości kampera.

– Jeżeli taki pojazd nie widnieje w katalogu ubezpieczyciela, to przed kalkulacją składki AC konieczna będzie indywidualna wycena na koszt klienta – mówi Andrzej Prajsnar, ekspert porównywarki ubezpieczeniowej Ubea.pl.

Oferta jest skromna. Polisy komunikacyjne dotyczące kamperów, obejmujące autocasco, to wciąż niszowy produkt.

  • Takich ubezpieczeń raczej nie kupimy przez internet (zarówno na stronach www ubezpieczycieli, jak i w popularnych porównywarkach online).
  • Problem stanowi fakt, że kampery często nie figurują w katalogach marek i modeli uwzględnianych przez zakłady ubezpieczeń.
  • W przypadku polis autocasco kolejnym utrudnieniem bywa wiek kamperów użytkowanych przez Polaków. Wielu rodzimych posiadaczy kamperów nie stać na względnie nowe pojazdy. Tymczasem ubezpieczyciele mogą odmówić dobrowolnej ochrony samochodu (AC) liczącego ponad 12-15 lat – tłumaczy Andrzej Prajsnar.

Wakacyjni użytkownicy kamperów mogą rozważyć zakup AC tylko na czas użytkowania pojazdu.

– Obecnie na polskim rynku istnieje niezwykle komfortowa opcja, czyli AC na znacznie krótszy czas – dzięki temu nie musimy kupować polisy na pełne 12 miesięcy, tylko na przykład na 30 dni – mówi Maciej Kuczwalski.

Ochronę warto rozszerzyć o NNW, assistance i klauzule dodatkowe, np. ochronę utraty zniżki czy ubezpieczenie szyb.

Regina Skibińska

Artykuł pochodzi z numeru 1 (92) 2020 r. magazynu „Polski Caravaning”.

Chcesz być na bieżąco? Zamów prenumeratę – teraz jeszcze taniej i szybciej.


Administrator11.01.20220

Jak się czujesz po przeczytaniu tego artykułu ? Głosów: 8

  • 6
    Czuje się - ZADOWOLONY
    ZADOWOLONY
  • 0
    Czuje się - ZASKOCZONY
    ZASKOCZONY
  • 2
    Czuje się - POINFORMOWANY
    POINFORMOWANY
  • 0
    Czuje się - OBOJĘTNY
    OBOJĘTNY
  • 0
    Czuje się - SMUTNY
    SMUTNY
  • 0
    Czuje się - WKURZONY
    WKURZONY
  • 0
    Czuje się - BRAK SŁÓW
    BRAK SŁÓW