
Żeby było trudniej, dopuszczalna masa całkowita nie zawsze jest parametrem, który decyduje o wysokości opłaty czy sposobie jej uiszczania. Warto przed podróżą przyjrzeć się, jak wygląda to w wybranych krajach Europy.
Obecnie rozpowszechnione są trzy systemy poboru opłat za poruszanie się drogami płatnymi w Europie:
Winiety można kupować przede wszystkim na stronach internetowych operatorów odpowiedzialnych za sieci dróg płatnych w poszczególnych krajach. Strony te często pozwalają na wybór języka, co znacznie ułatwia proces zakupu. Warto korzystać z oficjalnych serwisów, aby uniknąć nieporozumień i dodatkowych kosztów wynikających z błędnych danych czy nieprawidłowego rodzaju winiety. Alternatywnie winiety można kupować w punktach sprzedaży zlokalizowanych w pobliżu granic, na stacjach benzynowych czy biurach pośredniczących w ich sprzedaży, ale trzeba się liczyć z tym, że cena zakupu może być wyższa.

W Austrii obowiązują winiety elektroniczne, a opłaty dotyczą wyznaczonych autostrad i dróg szybkiego ruchu. Oprócz winiet stosuje się też bilety odcinkowe. Winiety dla samochodów do 3,5 t można wykupić na następujące okresy:
Samochód osobowy z przyczepą
Jeśli DMC samochodu osobowego nie przekracza 3,5 t, winieta dla auta jest wystarczająca. Masa przyczepy nie ma znaczenia i nie ma konieczności ponoszenia dodatkowych opłat.
Kamper powyżej TMDC 3,5 t
Pojazdy o maksymalnej dopuszczalnej technicznie masie całkowitej (F1) powyżej 3,5 t z datą pierwszej rejestracji przed 1 grudnia 2023 r., w przypadku których maksymalna dopuszczalna masa całkowita została określona przed 1 grudnia 2023 r. jako nieprzekraczająca 3,5 t, do 31 stycznia 2029 r. są objęte obowiązkiem posiadania winiety i podlegają opłacie odcinkowej.
Pojazdy o maksymalnej dopuszczalnej technicznie masie całkowitej (F1) powyżej 3,5 t z datą ich pierwszej rejestracji od 1 grudnia 2023 r. wymagają urządzenia GO-Box.

W Czechach obowiązują winiety w formie elektronicznej. Płatne są przejazdy wyznaczonymi autostradami i drogami ekspresowymi. Czesi mają w swojej ofercie trzy warianty winiet, a dla pojazdów zasilanych paliwem standardowym cennik prezentuje się następująco:
Samochód osobowy z przyczepą
Obowiązek zakupu winiety elektronicznej dotyczy pojazdów samochodowych mających co najmniej cztery koła, których DMC wynosi do 3,5 t. Przyczepy i motocykle obowiązkowi temu nie podlegają.
Kamper powyżej DMC 3,5 t
Kampery o DMC powyżej 3,5 t podlegają elektronicznej opłacie drogowej e-myto, która zależna jest od klasy emisji spalin, liczby osi oraz pokonanych kilometrów.
Sklep z opłatami drogowymi #1
Sklep z opłatami drogowymi #2

W Słowacji na wyznaczonych odcinkach autostrad i dróg ekspresowych obowiązują winiety w formie elektronicznej. Koszt zakupu winiety dla pojazdu dwuśladowego lub zespołu pojazdów o DMC do 3,5 t i pojazdu dwuśladowego kategorii M1 bez względu na jego maksymalną technicznie dopuszczalną masę całkowitą wyceniono następująco:
Samochód osobowy z przyczepą
Jeśli samochód osobowy wraz z przyczepą nie przekracza DMC 3,5 t, winieta dla samochodu jest wystarczająca. W przypadku gdy zespół pojazdów dwuśladowych (tzn. pojazd + pojazd ciągniony), który składa się z pojazdu kategorii M1, N1 i pojazdu ciągnionego kategorii O1 i O2, a łączna maksymalna technicznie dopuszczalna masa całkowita zespołu pojazdów przekracza 3,5 t, należy wykupić dodatkową winietę na przyczepę.
Kamper powyżej DMC 3,5 t
Kampery o DMC powyżej 3,5 t nie podlegają elektronicznej opłacie drogowej e-myto, mimo przekroczenia progu wagowego. Podróżując kamperem bez względu na jego DMC, należy mieć wykupioną winietę.

Na Węgrzech stosuje się winiety elektroniczne i obowiązują one na autostradach i drogach ekspresowych. Należy zwracać szczególną uwagę na odpowiednią kategorię pojazdu podczas zakupu. Ceny różnią się w zależności od czasookresu obowiązywania winiety oraz jej wariantu:
Samochód osobowy z przyczepą
Obowiązek zakupu winiety elektronicznej U na przyczepę dotyczy tylko samochodu, na który jest obowiązek wykupu winiety D2.
Kamper powyżej DMC 3,5 t
Kampery o DMC powyżej 3,5 t podlegają rejestracji w elektronicznym systemie poboru opłat drogowych HU-GO.
Sklep z opłatami drogowymi #1
Sklep z opłatami drogowymi #2

Poruszanie się po terytorium Niemiec jest bezpłatne dla pojazdów do 3,5 t DMC.
Samochód osobowy z przyczepą
Jadąc samochodem osobowym z przyczepą kempingową, również nie mamy obowiązku wnoszenia opłat.
Kamper powyżej DMC 3,5 t
Od lipca 2024 r. w Niemczech jest pobierana opłata za wszystkie pojazdy powyżej 3,5 t na wszystkich drogach federalnych i autostradach. Jednak dla kamperów o DMC w zakresie 3,5–7,5 t zastosowano wyłączenie. Ustawodawca zezwolił na ten wyjątek bez zbędnej biurokracji, ponieważ większość tego typu pojazdów jest rozpoznawalna z zewnątrz jako kamper. Zakwalifikowane jako kamper pojazdy muszą być wyposażone w m.in. toaletę, prysznic, łóżka, sprzęt do gotowania i część salonową.

W Niderlandach wszystkie drogi są bezpłatne. Wyjątek stanowią tunele, które podlegają opłatom.
Samochód osobowy z przyczepą
Podobnie jak w Niemczech, podróżując samochodem osobowym z przyczepą kempingową, również nie mamy obowiązku wnoszenia opłat. Wyjątek jw. stanowią tunele, gdzie należy je wnieść.
Kamper powyżej DMC 3,5 t
Samochody osobowe i ciężarowe w zakresie 3,5–12 t, włącznie z kamperami, mogą korzystać z dróg bezpłatnie.

W Słowenii winiety elektroniczne obowiązują na drogach ekspresowych oraz autostradach. Każdy pojazd silnikowy o DMC do 3,5 t, korzystający z drogi płatnej, musi mieć ważną e-winietę odpowiednią dla swojej kategorii opłat drogowych. Kategoria 2A zawiera pojazdy o DMC do 3,5 t, których wysokość nad pierwszą osią nie przekracza 1,3 m.
Ujęto w tym samochody kempingowe. Kategoria 2B to pojazdy o DMC do 3,5 t, których wysokość nad przednią osią przekracza 1,3 m. Użytkownicy autostrad i dróg ekspresowych w Słowenii mają do wyboru cztery rodzaje winiet elektronicznych dla danej klasy pojazdu:
Samochód osobowy z przyczepą
Nie ma konieczności kupowania dodatkowej winiety dla przyczepy. Nie ma też znaczenia, czy zespół pojazdów przekracza 3,5 t DMC, czy nie.
Kamper powyżej DMC 3,5 t
Dla wszystkich pojazdów, których DMC przekracza 3,5 t, z kamperami włącznie, pobierana jest opłata przy użyciu transpondera DarsGo.
Sklep z opłatami drogowymi #1
Sklep z opłatami drogowymi #2

Opłaty za poruszanie się po drogach płatnych w Chorwacji dokonuje się za dany odcinek autostrady na bramkach. Przy wjeździe na autostradę należy pobrać bilet w punkcie poboru i zachować go do czasu opłaty przy zjeździe z autostrady. Na bilecie znajduje się trasa przejazdu oraz kategoria pojazdu. Nie jest możliwe określenie z góry dokładnej opłaty za przejazd, ponieważ opłata za różne odcinki autostradowe nie jest taka sama. Z taryfami opłat względem kategorii pojazdu lub zespołu pojazdów można się zapoznać na stronie.

W Rumunii winiety również są w wersji elektronicznej i obowiązują na każdej drodze w całym kraju. Oprócz tego opłatami objęte są przeprawy przez mosty Giurgiu–Ruse, Widyń–Calafat, Cernavodă–Fetești, Giurgeni–Vadu Oii. Wyszczególnia się winiety dla kategorii A–H.
Kategoria A jest dla samochodów osobowych do 3,5 t, kategoria B dla samochodów osobowych do 3,5 t przystosowanych do przewozów towarów:
Samochód osobowy z przyczepą
Nie ma konieczności kupowania dodatkowej winiety dla przyczepy, której DMC nie przekracza 3,5 t.
Kamper powyżej DMC 3,5 t
Wszystkie pojazdy kempingowe są klasyfikowane w Rumunii jako kategoria B, niezależnie od DMC. Pojazdy kategorii B podlegają opłatom drogowym tak jak inne pojazdy użytkowe.

Opłata za przejazd autostradami i drogami ekspresowymi we Włoszech, podobnie jak w Chorwacji, pobierana jest na bramkach płatniczych. Przed skorzystaniem z trasy szybkiego ruchu należy pobrać odpowiedni bilet, a następnie opłacić go w punkcie przy zjeździe z odcinka płatnego. W północnych Włoszech opłaty obejmują także przejazdy tunelami i przełęczami. Każde z tych miejsc ma niezależną stronę internetową, na której publikowane są najważniejsze informacje. Cena za przejazd autostradą zależy od wybranej trasy oraz typu pojazdu.

Szwajcarska winieta obowiązuje wszystkie pojazdy o DMC do 3,5 t na wszystkich autostradach i drogach ekspresowych. Po wprowadzeniu e-winiet nie ma już konieczności kupowania naklejki na przednią szybę. Warto dodać, że szwajcarską winietę można nabyć tylko jako roczną z 14-miesięcznym okresem ważności, który rozpoczyna się 1 grudnia roku poprzedzającego zakup i kończy 31 stycznia następnego roku.
Roczna winieta to wydatek 40 CHF.
Samochód osobowy z przyczepą
Dla pojazdu z przyczepą należy kupić dwie oddzielne winiety, na samochód i przyczepę.
Kamper powyżej DMC 3,5 t
W przypadku kamperów przekraczających DMC 3,5 t w Szwajcarii należy wnieść opłatę za ciężki pojazd.

Opłatę za przejazd drogami płatnymi we Francji uiszcza się na bramkach płatniczych, a cena uzależniona jest od pokonanego odcinka oraz kategorii pojazdu. Ponadto płatne są wybrane tunele. Należy sprawdzić kryteria, które spełnia samochód, samochód z przyczepą kempingową lub kamper.

Elektroniczne winiety na Litwie obowiązują tylko dla pojazdów o DMC powyżej 3,5 t o kategorii M2, M3, M3B, N1, N2, N3. Nie ma konieczności kupowania winiety na holowaną przyczepę.

Opłata za korzystanie z odcinków głównych i regionalnych dróg krajowych (z wyjątkiem ich przekraczania na skrzyżowaniach i korzystania z nich na obszarach zaludnionych) obowiązuje pojazdy ciężarowe o dopuszczalnej masie całkowitej powyżej 3,0 t oraz pojazdy ciężarowe i ich zespoły o DMC powyżej 3,5 t. Koszt zależny jest od masy pojazdu oraz klasy emisji spalin.

W Estonii opłata za korzystanie z dróg dotyczy wszystkich pojazdów ciężarowych, których DMC wynosi powyżej 3,5 t, i są używane w sieci dróg publicznych. Stawka zależy od maksymalnej dozwolonej masy pojazdu ciężarowego i jego przyczepy, liczby osi i klasy emisji pojazdu ciężarowego.

W Szwecji opłaty drogowe za poruszanie się po autostradach pobierane są wyłącznie w przypadku samochodów ciężarowych o DMC ponad 12 t. Samochody osobowe oraz ich przyczepy podlegają tzw. opłacie miejskiej, ale jej zasięg zminimalizowany jest do korzystania z wybranych dróg w Göteborgu i Sztokholmie. Ponadto opłatom podlegają przejazdy mostami Öresund, Sundsvall i Motala.

W Danii opłaty drogowe za poruszanie się po autostradach pobierane są wyłącznie w przypadku samochodów ciężarowych o DMC ponad 12 t. Dla samochodów osobowych nie ma opłat, aczkolwiek poruszanie się po moście imienia Księżnej Mary, Øresund oraz Storebæltsbroen jest płatne.

W Norwegii nie ma winiet. Opłaty za przejazd drogami uiszcza się w systemie AutoPASS. Wyjątek stanowią punkty poboru opłat, gdzie nadal można płacić gotówką lub kartą płatniczą.
Opłaty naliczają się automatycznie, a kontrola odbywa się w punktach poboru opłat, automatycznych bramkach oraz systemie AutoPASS. Pojazdy są rozpoznawane za pomocą kamer i czujników w punktach poboru opłat. Właściciele pojazdów niezarejestrowanych na terytorium Norwegii otrzymują pocztą rachunek od Epass24. Aby mieć stały podgląd kosztów, można wcześniej zarejestrować numer rejestracyjny pojazdu w Epass24 i mieć dostęp do rachunków online. Ponadto w wybranych miastach Norwegii obowiązują opłaty za wjazd i pobiera się je w przypadku wjazdu do określonych stref. Wysokość opłaty zależna jest od grupy taryfowej.

Poruszanie się samochodem o DMC do 3,5 t jest w Polsce bezpłatne z wyjątkiem odcinków autostrady A1, A4 i A2, gdzie pobierane są opłaty od firm zarządzających danym odcinkiem.
Samochód osobowy z przyczepą
Opłaty za samochód z przyczepą o łącznym DMC do 3,5 t zależne są od zarządcy odcinka płatnego. Na drogach zarządzanych przez GDDKiA przejazd jest bezpłatny. Opłaty za samochód z przyczepą o łącznym DMC powyżej 3,5 t są zależne od zarządcy odcinka płatnego, a na drogach zarządzanych przez GDDKiA obowiązuje opłata elektroniczna e-TOLL.
Kamper powyżej DMC 3,5 t
Opłata za kampera o DMC do 3,5 t zależna jest od zarządcy odcinka płatnego. Na drogach zarządzanych przez GDDKiA przejazd jest bezpłatny. Opłata za kampera o DMC powyżej 3,5 t jest zależna od zarządcy odcinka płatnego, a na drogach zarządzanych przez GDDKiA obowiązuje opłata elektroniczna e-TOLL.
Podróżowanie drogami w różnych krajach wiąże się z koniecznością znajomości lokalnych zasad dotyczących opłat, co pozwala uniknąć niespodzianek i upraszcza planowanie trasy. Zrozumienie systemów takich jak AutoPASS w Norwegii czy e-TOLL w Polsce jest kluczowe dla kierowców, którzy chcą się poruszać sprawnie i bezproblemowo. Warto zatem wcześniej zapoznać się z obowiązującymi przepisami, aby podróż była zarówno komfortowa, jak i zgodna z regulacjami.
Artykuł pochodzi z numeru 5 (125) 2025 r. magazynu „Polski Caravaning”.
Chcesz być na bieżąco? Zamów prenumeratę – teraz jeszcze taniej i szybciej.