Republika Austrii jest drugim po Niemczech państwem w Europie, którego lokalne prawo dopuszcza stosowanie retrofitów LED marki Philips na drogach publicznych. Poszliśmy tropem informacji interesującej posiadaczy kamperów. Dotarliśmy do listy marek i modeli, w których pomyślnie przetestowano zamienniki dla halogenów w fabrycznych reflektorach.
Pomyślna legalizacja dotyczy Ultinon Pro6000 LED H4 i H7 w wybranych modelach samochodów. I w kamperach. Acz pojawia się pomysł, by wypracować konsensus zadowalający bodaj wszystkich - o czym piszemy na końcu.
Dlaczego to tak ważny temat dla zmotoryzowanych? Retrofity LED świecą mocniej od żarówek halogenowych, działają dłużej, a też zużywają mniej energii. Wydawałoby się, że zwiększają bezpieczeństwo i zarazem przyczyniają się do ochrony środowiska. Są jednak nielegalne w wielu państwach Unii Europejskiej. Także w Polsce. Ale zacznijmy od początku.
W 2016 roku na targach Automechanika we Frankfurcie
To wtedy marka Philips zaprezentowała retrofity X-tremeUltinon LED. W dużym uproszczeniu są to odpowiedniki żarówek halogenowych, które można bezpośrednio zamontować w fabrycznych reflektorach pojazdów mechanicznych. Ich techniczną przewagą jest jaśniejsze światło i nieporównywalnie dłuższa wiązka. Zapewnia to kierowcy zdecydowanie większe pole widzenia, a tym samym poprawia bezpieczeństwo wszystkich uczestników ruchu drogowego. Rozwiązanie to jest na tyle rewolucyjne, że wymaga przejścia złożonego procesu badań homologacyjnych.
W międzyczasie inżynierowie marki Philips rozwijają technologię retrofitów LED, wprowadzając w kolejnych generacjach nowe rozwiązania. W 2021 roku model Ultinon Essential LED otrzymał zgodę Korea Automobile Testing & Research Institute na montaż we wszystkich autach wyposażonych w fabryczne reflektory z żarówkami halogenowymi H7.
W Europie pierwszym krajem, który pozwolił na używanie retrofitów LED marki Philips w ruchu drogowym byli Niemcy. Decyzję Federalnego Urzędu Transportu Samochodowego (KBA), po serii testów przeprowadzonych przez ośrodek TUV Rheinland, oparto na lokalnych przepisach §22a StVZO. I zastosowano do wybranych modeli samochodów osobowych, dostawczych oraz kamperów, których lista jest sukcesywnie powiększana.
Lista kamperów z dopuszczeniem „tuningu świateł”
Zaktualizowaną listę kamperów otwiera marka ADRIA z modelami: Compact, Coral, Lido, Matrix, Twin. Są kampery marki LMC i Hymer. A też np. Bürstner, Carthago, Dethleffs… Z reguły to modele produkowane od 2014 czy 2017 roku.
Więcej informacji na dedykowanej witrynie (https://www.philips.de/c-e/au/autolampen/scheinwerfer/led-compatibility-list/caravans.html#caravans)
Marka Philips zapewnia, że nieustannie pracuje nad rozszerzeniem listy kompatybilności, aby technologia LED była dostępna dla jak największej liczby modeli pojazdów. Pada zapowiedź, że kolejne modele kamperów zostaną zatwierdzone w I kwartale 2022 r.
Legalizacja retrofitów dotyczy (dziś) Niemiec, Austrii…
Z prawnego punktu widzenia wyłącznie pojazdów zarejestrowanych na terenie Niemiec czy Austrii. I mamy tu na myśli wyłącznie retrofity Philips Ultinon Pro6000 LED H4 i H7. Ich legalizacja opiera się wyłącznie na przepisach (dopuszczeniach) w danym kraju.
- W ten sposób powstał paradoks. Właściciel identycznego modelu samochodu, ale zarejestrowanego na przykład w Polsce nie może korzystać na drogach publicznych - włączając w to niemieckie - z naszych retrofitów LED - mówi Wioletta Pasionek, Marketing Manager Central Europe z Lumileds Poland, producenta i dystrybutora oświetlenia samochodowego marki Philips.
- Mogę zapewnić, że prowadzimy działania na powielenie ścieżki legalizacyjnej w kolejnych krajach Europy. W ten sposób drugim została właśnie Austria.
I dodaje, że dopuszczenie przez Austrian Federal Ministry for Climate Protection, Environment, Energy, Mobility, Innovation and Technology oparto również na lokalnych przepisach, tj. § 35 ust. 4 Ustawy o pojazdach silnikowych z 1967 roku. Legalizacja dotyczy tej samej listy samochodów osobowych, dostawczych i kamperów. Jak też określonego modelu retrofitów LED marki Philips, którym jest Ultinon Pro6000 H4 i H7.
A to dziś nie tylko pojazdy zarejestrowane w Niemczech czy Austrii. To także Chorwacja i Luksemburg.
O legalności jego użycia informuje flaga danego państwa
Temat jest tak świeży, że marka Philips posiłkuje się póki co zdjęciem niemieckiego opakowania. To ważne, bo Ultinon Pro6000 jest dostępny tylko na danym rynku. O legalności jego użycia informuje flaga danego państwa.
I tu dochodzimy do inicjatywy członka Komisji Przemysłu, Badań Naukowych i Energii. Otóż legalizacją zamienników zainteresował się Łukasz Kohut, poseł do Parlamentu Europejskiego z województwa śląskiego. Jeszcze w lipcu ubiegłego roku powstał raport na temat stanu legalizacji retrofitów LED we wszystkich państwach członkowskich UE.
- Po analizie, sytuacja wydaje się bardziej ciekawa i – można powiedzieć – obiecująca - informował nas swego czasu Mateusz Włodarczyk, Asystent Parlamentarny Posła do Parlamentu Europejskiego Łukasza Kohuta.
- W mediach czytamy, że tylko w Niemczech ten proces nastąpił. Natomiast po raporcie widzimy, że nie tylko. Znacznie więcej państw dotyka ten temat w mniejszym, lub większym stopniu - jak np. Irlandia, czy Włochy. Faktem jest, że Niemcy pozostają wciąż liderem całego procesu legalizacji.
W Parlamencie Europejskim trwają rozmowy na temat ujednolicenia procesu legalizacji na całym rynku wspólnotowym Unii Europejskiej.
Fot. Philips i archiwum PC