artykuły

wiesci-z-warsztatuWIEŚCI Z WARSZTATU
ReklamaBilbord - Stenaline 03.04-30.04 Sebastian
Kamper: części eksploatacyjne dla pojazdów specjalnego przeznaczenia

Kamper: części eksploatacyjne dla pojazdów specjalnego przeznaczenia

Czas czytania 5 minut

Odczułeś w swoim kamperze wydłużenie drogi hamowania? Jakość, ale także fachowy dobór części, a szczególnie dedykowanych materiałów ciernych ma kolosalne znaczenie dla pojazdów poruszających się w górnym limicie dmc!

Kampery służą do biwakowania, ale na miejsce postoju często jadą drogą pozwalającą się rozpędzić. Miejmy świadomość, że przy prędkościach autostradowych koło obraca się co najmniej 1000 razy na minutę. Opony to jedyny punkt styku pojazdu z drogą – od ich stanu i jakości zależy to, czy samochód zahamuje w awaryjnej sytuacji.

Inne istotne czynniki wpływające na długość drogi hamowania to elementy zawieszenia i osi oraz oczywiście układ hamulcowy. W przypadku kamperów sprawność układu hamulcowego to zagadnienie szczególnie wielkiej wagi. Kompromisy w zakresie jakości części i stanu technicznego mogą mieć fatalne skutki. Zwłaszcza, że pojazdy te są często maksymalnie załadowane i obciążone (czasem nawet ponad miarę), co w połączeniu z wysoko położonym środkiem ciężkości szybko doprowadza podwozie i pracujące z nim elementy do granic wytrzymałości.

– Ze względu na dużą masę pojazdu i wysoko położony środek ciężkości, aspekty bezpieczeństwa i jakości odgrywają w przypadku kamperów główną rolę, a regularne przeglądy u kompetentnych fachowców branży warsztatowej są „must have” każdego fana caravaningu – uczula Wojciech Sokołowski, trener techniczny TMD Friction, właściciela marki Textar.

Do sprawdzenia hamulce i płyn hamulcowy

Przegląd pojazdu przed podróżą powinien uwzględnić również kondycję układu hamulcowego. Tarcze oraz klocki powinny mieć właściwą grubość. Ważnym elementem jest też płyn hamulcowy. Wielu kierowców zapomina, że ma on właściwości higroskopijne, tzn. chłonie wodę z otoczenia, która z kolei znacząco osłabia działania całego układu. Należy pamiętać, aby płyn hamulcowy wymieniać co dwa lata i kupować tylko szczelnie zamknięte opakowania. Zdaniem ekspertów z Instytutu Transportu Samochodowego (ITS) sprawne hamulce, z wysokiej jakości płynem w układzie, osiągają pełen potencjał działania po ok. 0,2 sekundy.

W praktyce oznacza to (przyjmując, że pojazd poruszający się z prędkością 100 km/h pokonuje dystans 27 m/s), że hamowanie rozpoczyna się dopiero 5 metrów po wciśnięciu hamulca. Mając płyn niespełniający wymaganych parametrów, droga hamowania będzie nawet 7,5-krotnie dłuższa, a samochód zacznie hamować dopiero po 35 metrach od chwili, gdy pedał hamulca został wciśnięty!

– Istotny jest również właściwy dobór części, co pozwoli zachować prawidłowy współczynnik tarcia w układzie. Łatwo to pokazać na przykładzie popularnego auta dostawczego Iveco Daily, będącego bliźniaczą konstrukcją Fiata Ducato. W katalogu Textar Brakebook można sprawdzić, że w zależności od wersji silnika, podwozia czy nadwozia możemy mieć nawet 6 (!) rodzajów klocków hamulcowych o różnej charakterystyce, dopasowanej do konkretnego modelu. Klocki te mogą mieć identyczne wymiary lub różnić się np. grubością, lecz istotna jest jakość materiału ciernego – dzieli się swym doświadczeniem Wojciech Sokołowski.

Jak widać, nie wystarczą wysokiej jakości części. Liczy się też fachowość, kompetencje mechaników serwisujących kampery.

Hamulce Textar do pojazdów specjalnego przeznaczenia

Firma TMD Friction, do której należy marka Textar, poświęca wiele czasu oraz pieniędzy na opracowywanie bezpiecznych rozwiązań – od właściwej mieszanki po szeroko zakrojone testy na stanowiskach badawczych i próby drogowe. Aby zapewnić maksymalne bezpieczeństwo hamowania, na przykład w sektorze OE, stosowane są wyłącznie samodzielnie opracowane mieszanki z zawierające nawet 43 rodzaje surowców, które są dokładnie dopasowane do danego pojazdu i jego układu hamulcowego.

Aby właściciele kamperów mogli bezpiecznie korzystać ze swoich pojazdów, niezbędne są regularne przeglądy i fachowy serwis. A dla warsztatów rozsądnym krokiem będzie inwestycja w wyposażenie i kooperacja z uznanymi dostawcami takimi jak Textar. Marka oferuje tarcze oraz klocki hamulcowe i okładziny hamulców bębnowych na pierwszy montaż (OE), a także niezależny rynek części zamiennych (aftermarket).

– Asortyment Textar obejmuje nie tylko niezbędne części zamienne do hamulców najpopularniejszych modeli, takich jak Fiat Ducato III (Typ 250), Peugeot Boxer, Citroen Jumper czy Ford Transit, ale także dla rzadziej spotykanych lub większych kamperów o masie powyżej 7,5 tony, a nawet zbudowanych na podwoziach samochodów ciężarowych. Jako jeden z wiodących producentów klocków hamulcowych, Textar wspiera również zmiany w kierunku zrównoważonej mobilności, a jego oferta obejmuje już ponad 99 procent pojazdów elektrycznych i hybrydowych dostępnych w Europie, w tym również pojazdów kempingowych z napędem elektrycznym. Textar stosuje w swoich klockach hamulcowych materiały przyjazne dla środowiska, nie zawierające metali ciężkich i azbestu. Dzięki wieloletniemu doświadczeniu w zakresie rozwoju, klocki Textar zapewniają stabilne wartości tarcia w szerokim zakresie warunków eksploatacji, bardzo dobrą odporność na zużycie, a jednocześnie redukcję hałasu i łatwe do kontrolowania wyczucie pedału, co w znacznym stopniu przyczynia się do zwiększenia bezpieczeństwa – kontynuuje Wojciech Sokołowski z Textar.

Łatwe przejście przez dżunglę części zamiennych z Textar

Jednym z największych wyzwań dla warsztatów może być duża różnorodności części zamiennych do kamperów i samochodów wykorzystywanych jako baza pod nie – ze względu na różne dopuszczalne obciążenia i typy układów napędowych.

– Aby odbiorca mógł szybko odnaleźć właściwą część we wspólnych platformach katalogowych, Textar przywiązuje dużą wagę do precyzji danych. Potwierdza to również TecAlliance, wiodąca europejska platforma informacyjna, usługowa i komunikacyjna na niezależnym rynku części zamiennych oraz napraw samochodowych, przyznając zarządzającej marką Textar firmie TMD Friction tytuł „Premium Data Supplier” (PDS) za wysoki standard jakościowy swoich danych – podsumowuje nasz rozmówca.

To dlatego moda na kampery jest także wyjątkowo ciekawą szansą dla warsztatów samochodowych współpracujących z czołowymi dostawcami części zamiennych.

Fot. Textar/TMD Friction


Rafał Dobrowolski20.07.2022 zdjęć 6
Artykuł powstał we współpracy z marką
Obserwuj nas na Google News Obserwuj nas na Google News