Przez tydzień testowaliśmy jego walory i kondycję podczas zimowego caravaningu w górach na Słowacji w sezonie ferii zimowych. Celem podróży był Ośrodek Jasna w samym sercu Parku Narodowego Tatry Niskie, a konkretnie miejsce na kempingu Bystrina, skąd w łatwy sposób, bo dajmy na to ski-busem, można w 15 min dostać się na najwyżej położony przystanek w drodze na Chopok. Jaki kamper warto poddać sprawdzianowi na czas zimowego caravaningu? Rozsądek podpowiada, by był to egzemplarz doposażony w tzw. pakiet zimowy.
Sunday Travel to wypożyczalnia gwarantująca wszechstronny wybór. Rzeszowska firma dysponuje tuzinem kamperów wszelkiego typu – począwszy od kampervanów, przez modele z alkową, te w połowie zintegrowane, na integrach skończywszy. W dodatku takich marek jak Benimar, Dethleffs, Roller Team. Który model wybrać? Dethleffs Just 90 ma na liczniku 100 tys. km przebiegu i wkrótce zostanie wystawiony na sprzedaż. To cenna informacja dla zainteresowanych wejściem w posiadanie kampera, który…
…all you need is Just
Projekt łazienki bardzo nam się podoba
Jest nie tylko obszerna, skoro rozciąga się aż na 110 cm i za sprawą skośnie wyprowadzonej ścianki sąsiadującej z sypialnią ma w progu długość ok. 90 cm. Ciekawa aranżacja pozwoliła też wygospodarować obszerne schowki na przybory toaletowe. Doprawdy w tych szafkach zmieścimy sporo więcej niż tylko przybory toaletowe. Z kolei nad blatem jednym ruchem ręki przesuwamy pokaźne lustro, by mieć dostęp albo właśnie schować co bardziej poręczne drobiazgi. Nieco do skosu – usytuowanie muszli chemicznego WC okazuje się bardzo trafne.
Od wejścia uwagę zwraca odważny design blatu z wkomponowaną umywalką – a jakżeby inaczej – w kształcie trójkąta. Ta figura o trzech bokach jest skądinąd wyróżnikiem schowków w połowie zintegrowanej zabudowy – tych zaraz nad głowami jadących w szoferce.
Pomieszczenie łazienki jest wystarczająco głębokie (70 cm) i komfortowe. Dość powiedzieć, że do sufitu jest aż 193 cm. Tyle samo miejsca nad głową mamy, biorąc prysznic w pomieszczeniu po przeciwnej stronie korytarza. A to już rzadka cecha kamperów tej klasy. Tu zabudowa kempingowa w połowie zintegrowana z kabiną Fiata Ducato ma w maksymalnym punkcie 294 cm.
Pod względem długości posłań i wysokości do sufitu tylna część zabudowy Dethleffs Just 90 na pewno usatysfakcjonuje wysokich fanów caravaningu. Coo ich czeka po przekroczeniu progu?
Testowany egzemlparz użyczyła nam wypożyczalnia Sunday Travel z Rzeszowa; sprawdzaliśmy go podczas aktywnego wypoczynku w górach na Słowacji, gdzie bardzo żwawo i komfortowo (9-biegowy automat) pokonywał wzniesienia
Dwa poziomy podłogi i dwa pokoje
Różnica poziomów jest spora, bo aż 20 cm, ale jednocześnie bardzo intuicyjna, gdy pokonamy wspomniany próg – wznios podłogi w tyle zabudowy. Wyżej poprowadzona podłoga „zaczyna się” od nadkoli kół tylnych ducato. Zanim jednak więcej o jeszcze wyższym pokładzie – wszak z przodu do sufitu mamy aż 213 cm! – odnotujmy walor pokoju sypialnego na tyłach z wydzielonym prysznicem. To dwufunkcyjne drzwi, które umożliwiają zamknięcie WC lub sypialni. Ta druga ich funkcja pozwala śpiącym w głównej sypialni cieszyć się prywatnością prawdziwego pokoju sypialnego i jednocześnie kąpielowego. Oddzielny prysznic – ten znajduje się po drugiej stronie zabudowy łazienki z WC – to także bardzo poręczna suszarka. To akurat zasługa powietrznego ogrzewania postojowego marki Truma i rozprowadzenia ciepłego powietrza z urządzenia znajdującego się pod kanapą na tył zabudowy.
A propos suszenia odzieży podczas zimowego caravaningu w modelu T 7052 EB z jubileuszowej serii Dethleffs Just 90. Równie intensywnie nagrzewaną strefą jest okolica drzwi do zabudowy. Tu też odkryliśmy swoisty kaloryfer – element zabudowy meblowej pod telewizorem świetnie sprawdza się podczas suszenia np. rękawic narciarskich.
Podłoga jest na dwóch wysokościach, najwyżej do sufitu jest w strefie aneksu kuchennego, czyli na długości ok. metra. Skoro 5-osobowy kamper, to i konstrukcja opuszczanego łóżka, która na czas jazdy wędruje (sterowanie elektryczne) pod sufit. Materac nie jest cienki, ma też oczywiście stelaż i kilkucentymetrowy odstęp, by zmieścić pościel oraz poręczną drabinkę. W efekcie tego opuszczane 2-osobowe łóżko ogranicza wymiar nad głowami do 189 cm, co i tak jest wynikiem przyzwoitym. Krótko mówiąc, rosłych użytkowników pokład miło zaskoczy. I tylko na czas korzystania z wejścia do zabudowy kempingowej warto sobie wyrobić nawyk… pochylania głowy, skoro otwór drzwiowy ma tylko 175 cm. Dobrze, że drzwi wejściowe mają ponadstandardową szerokość 70 cm, są z oknem i z centralnym zamkiem.
Świetnie izolowany bogato doposażony
Na nasze testy redakcyjne trafił egzemplarz dość „spracowany”, ale bogato doposażony, przeznaczony dla aktywnych fanów caravaningu. Podczas zimowego testu gwarancją naszej autarkii był pakiet Winter Comfort, który obejmuje m.in. izolowany i podgrzewany zbiornik z szarą wodą, izolowany stopień wejściowy, izolowane, elektryczne (12 V) i ogrzewane rury podłogowe, syfony oraz zbiorniki nieczystość. To także wzmocniony system ogrzewania Truma Combi 6 E. Jak więc oceniamy termikę jubileuszowej serii?
W górach na Słowacji, gdy nocą temperatura spadała „grubo” poniżej zera, doceniliśmy wzmocniony system ogrzewania postojowego, skoro dawał nam możliwość wspomagania się energią z przyłącza 230 V. Ogrzewanie postojowe tej generacji skrywa miks energetyczny. Prócz gazu możemy wspomagać się elektrycznością pracującą z mocą grzewczą 900 W lub 1800 W. Mijał tydzień, a my ciągle mieliśmy gaz i to w sytuacji, gdy korzystaliśmy z niższego stopnia dogrzewania elektrycznego. Skądinąd doposażenie kampera w system GASBANK daje sposobność uzupełniania gazu w butlach (2 × 11 kg) przez zawór dla pojazdów zasilanych LPG. Po dodaniu do tego reduktorów – te także znaleźliśmy na wyposażeniu testowanego kampera – mamy niesamowity komfort tankowania systemu 2-butlowego na każdej praktycznie stacji benzynowej w niemal całej Europie!
Z kolei w upalne dni możemy schłodzić się klimatyzacją postojową Webasto. Na zewnątrz kampera do dyspozycji mamy markizę o długości 4,5 m, która uchroni nas przed dużym słońcem oraz deszczem. A na dachu panel fotowoltaiczny (130 W), antenę DVB-T… Słowem, egzemplarz bogato doposażony.
W podróży na ośnieżone stoki
Co spodobało nam się w tym egzemplarzu kampera? Otóż praca skrzyni biegów. Na liczniku 100 tys. km przebiegu, a 9-biegowy automat z każdym kolejnym kilometrem zachwyca! W połączeniu ze 160-konnym silnikiem ten kamper na serio gwarantuje satysfakcjonującą dynamikę i ekonomikę podróży. My akurat przy prędkości średniej 62 km/h odnotowujemy zużycie ON na poziomie 11,2 l/100 km.
Od razu nadmieńmy, że raczej gnaliśmy spragnieni ośnieżonych szczytów, tzn. wykorzystując w pełni limity prędkości. Dość powiedzieć, że np. w Polsce 140 km/h to całkiem realna prędkość. Miejmy przy tym świadomość, że podróżujemy półintegrą, której szerokość to 233 cm, a wysokość zabudowy kempingowej po wzbogaceniu dachu w antenę satelitarną i panel fotowoltaiczny to ponad 3,1 m. Nadmieńmy, że poruszaliśmy się w połowie obciążonym pojazdem – do limitu 3499 kg brakowało nam dobrych 300 kg.
Czy to faktycznie 5-osobowy kamper? T 7052 DBM z jubileuszowej serii Dethleffs Just 90 ma co prawda aż 5 homologowanych miejsc, ale od razu przyznajmy, że podróż tyłem do kierunku jazdy – mowa o multifunkcjonalnym siedzisku w sąsiedztwie drzwi do zabudowy – nie będzie szczęściem dla piątego w załodze. Co innego na postoju, kiedy siedzisko to stanowi o gwarancji biesiad w pełnym, tj. 5-osobowym składzie. Cieszą wtedy duży blat stołu w strefie dziennej, wygodna kanapa o szerokości siedziska blisko 110 cm i obracane fotele kapitańskie kierowcy czy pasażera. Na pewno to świetny kamper dla rodziców z dziećmi. Pokład na postoju gwarantuje funkcjonalność przywodzącą skojarzenia z 2-pokojowym mikrodomem.
A co mniej się nam spodobało? Wspomnieliśmy już o niedużej wysokości drzwi do zabudowy. Brak typowej szafy ubraniowej o tyle daje się we znaki, że mało tu haczyków, by powiesić np. kurtki narciarskie. Dwa punkty świetlne w głównej sypialni to zdecydowanie za mało. Prócz LED-owych reflektorów pod rzędem szafek podsufitowych ewidentnie brakuje także doświetlenia strefy komunikacyjnej, np. schodów do tapczanów, które notabene łatwo przekształcić w gigantyczne łóżko. Powierzchnia do spania ma wtedy wymiary 210 × 215 cm.
Egzemplarz w fabrycznie nowej kondycji
Nie widać po nim upływu czasu! To nasz werdykt, gdy ocenić działanie mechanizmów, np. teleskopowej nogi stołu, regulacji ustawienia blatu, a też oczywiście wszelkich zawiasów, zamków itp. Szuflady z cichym domykaniem w aneksie kuchennym działają jak nowe, a nawet jubileuszowa tapicerka „Metropolitan” robi bardzo dobre wrażenie. Podczas podróży po wyboistych drogach nic nie skrzypi, nic nie trzeszczy. Słowem, Dethleffs Just 90 z wypożyczalni Sunday Travel to nie tylko bardzo uszanowany egzemplarz. To przede wszystkim profesjonalnie serwisowany egzemplarz.
Wyposażenie podwozia to m.in.:
Zabudowa kempingowa i niektóre elementy jej wyposażenia
Tekst: Rafał Dobrowolski
Fot: Zofia Dobrowolska i R. Dobrowolski
Zapoznaj się z ofertą wypożyczalni Sunday Travel
Zapoznaj się z Dethleffsem Just 90 w naszym Katalogu Kamperów
Artykuł pochodzi z numeru 2 (110) 2023 r. magazynu „Polski Caravaning”.
Chcesz być na bieżąco? Zamów prenumeratę – teraz jeszcze taniej i szybciej.