artykuły

dobrze-wiedziecDOBRZE WIEDZIEĆ
ReklamaBilbord Ubezpieczenia
Kamper zimą

Kamper zimą

Czas czytania 6 minut

Zima to czas, który często kojarzy się z kanapą, gorącą herbatą i kominkiem, ewentualnie wylotem na urlop gdzieś do ciepłych krajów. Czy podobnie jak latem można wyruszyć na wyjątkową podróż kamperem? Oczywiście, że tak. Kamper zimą jest tak samo użyteczny jak latem, a taka podróż może przynieść równie wiele pozytywnych wrażeń, pod warunkiem, że się do niej odpowiednio przygotujemy.

Jak przygotować kampera do podróży zimą?

Dobre przygotowanie kampera do zimowej podróży to gwarancja udanego wypoczynku. Przedstawiamy kilka wskazówek z odpowiedziami na pytania, które trafiają do nas najczęściej. Znajdziecie tu również listę najpotrzebniejszych rzeczy do obsługi samochodu oraz takiej śnieżnej zagrody. Samochód, nawet jest jeśli jest nowy, wymaga pewnego przygotowania do tych odmiennych warunków. Wyposażenie kampera w dobre opony do jazdy zimą to sprawa kluczowa. Oprócz odpowiednich opon warto upewnić się czy płyn w układzie chłodzenia silnika zniesie zimowe warunki, robiąc np. prosty test w warsztacie mechanicznym. Uzupełnienie zimowego płynu do spryskiwaczy wydaje się równie oczywiste, niemniej nie ma nic bardziej frustrującego jak go zabraknie, nieprawdaż? Skrobaczka do szyb, odmrażacz, miotełka do odśnieżania to koleje akcesoria, z którymi trzeba się przeprosić po letnim sezonie. W zależności od kierunku podróży, obowiązkowe mogą być nawet łańcuchy śniegowe na koła. Jeśli to Wasz pierwszy zakup, warto przećwiczyć zakładanie łańcuchów „na sucho”, aby nabrać wprawy. Gdyby nie było możliwości założenia klasycznych łańcuchów, a tak bywa, alternatywą mogą być tekstylne opaski na opony. Są wykonane z materiału zapewniającego przyczepność na śniegu i lodzie. Ich atutem jest waga i szybkość zakładania. Nie są tak skuteczne jak łańcuchy, ale nadają się do pojazdów o masie do 3,5 tony i są honorowane jako zabezpieczenie antypoślizgowe we wszystkich krajach UE (z wyjątkiem Austrii).

Kamper zimą - dobre łańcuchy to podstawa

ReklamaKamper zimą 2
Zimowe wypady bywają spontaniczne, dlatego przygotowaliśmy małą check listę czynności, o których warto pamiętać zawczasu:

  • Zmień opony na zimowe lub całoroczne,
  • Upewnij się co do jakości płynu chłodniczego,
  • Skontroluj stan akumulatora rozruchowego oraz pokładowego,
  • Zabezpiecz uszczelki gumowe drzwi i okien środkiem do konserwacji gumy,
  • Zabezpiecz lakier np. woskiem, aby lepiej chronić poszycie przed chemią stosowaną na drogach,
  • Uzupełnij zimowy płyn do spryskiwaczy,
  • Sprawdź stan piór wycieraczek,

Zrób przegląd letniego wyposażenia

Na pokładzie kampera na pewno znajdą się akcesoria i sprzęt zupełnie zbędny zimą. Zważywszy na obowiązek pilnowania masy pojazdu, konieczność załadowania doń np. sprzętu narciarskiego powinna skłonić do takich porządków. Zyskane kilogramy można spożytkować np. na zabranie zapasowych butli z gazem lub małego zimowego przedsionka.

Kamper zimą - pakowanie sprzętu narciarskiego

Co zabrać zimą do kampera?

  • Lina holownicza,
  • Rękawice robocze,
  • Miotła na drążku teleskopowym,
  • Skrobaczka do szyb,
  • Odmrażacz, do szyb, zamków,
  • Żarówki zapasowe,
  • Płyn do spryskiwaczy,
  • Łopata do śniegu,
  • Drabinka teleskopowa, aby odśnieżyć dach i np. panele fotowoltaiczne,
  • Łańcuchy lub opaski na koła,
  • Przewody rozruchowe,
  • Wodoodporna mata, aby w razie potrzeby uklęknąć na suchej powierzchni,
  • Pokrowiec - mata termiczna na kabinę,
  • Konewka do nalewania wody. W czasie większych mrozów może okazać się lepsza niż wąż,
  • Mobilny zbiornik do upuszczania szarej wody z instalacji,
  • ReklamaKamper zimą 4
  • Latarka czołówka.
  • Zapas ścierek do podłogi,
  • Gumowe wycieraczka lub ociekacz na buty.

Jak zadbać o komfort cieplny w kamperze?

Sprawne i komfortowe ogrzewanie postojowego jest w zasadzie najważniejszym aspektem zimowego wypoczynku w kamperze. W pojazdach bywają różne systemy ogrzewania postojowego. Najczęściej spotykane jest ogrzewanie gazowe, elektryczne oraz zasilane olejem napędowym tzw. vebasto. O ile przy vebasto powinniśmy zapewnić sobie zapas oleju napędowego i prąd, to gaz nie wszędzie może być dostępny od ręki. Zwłaszcza, gdy stawiamy na propan, który zimą jest zdecydowanie lepszym wyborem. Jadąc mroźną zimą na camping nie warto ryzykować zabierania mieszanki propan-butan. Pewniejszy i bezpieczniejszy będzie propan, zwłaszcza, że podstawą bytowania jest utrzymywanie stałej temperatury wnętrza kampera. Jak go nabyć? W Polsce dostępność butli Amerigas w popularnych butlach Nano oraz Dom Light z czystym propanem oferuje sieć stacji benzynowych BP i Shell. Kolejnym dostawcą jest GreenGas, który swoje kompozytowe butle z propanem dystrybuuje w 11 oddziałach na terenie całego kraju. Czysty propan można również kupić w wielu rozlewniach gazu, jednak tu górę biorą ciężkie butle stalowe, których użytkownicy kamperów zaczynają unikać.

Pozostając w ciepłym klimacie koniecznością staje się użycie dobrego pokrowca na kabinę, bowiem najwięcej ciepła z kampera ucieka przez szyby szoferkę. Jeśli trzeba dodatkowo izolować pojazd przed zimnem, warto zastosować izolacyjne maty termiczne na okna.

Kamper zimą - kamper park z lotu ptaka

Sprawdź przed każdym odjazdem

Pamiętajcie o tym, że na dachu kampera panują doskonałe warunki do gromadzenia się śniegu i powstawania tafli lodu. Wyłącznie kierowca odpowiada za szkody powstałe wskutek spadającego podczas jazdy lodu z dachu. To znane wszystkim zjawisko, które użytkownikom dróg fundują z reguły wiecznie spieszący się kierowcy samochodów ciężarowych. Usunięcie zalegającego śniegu i lodu spośród dachowych urządzeń i okien do łatwych i szybkich nie należy, ale miotła na drążku oraz drabinka będą miały kluczowe znaczenie w tych czynnościach. Ważne, aby było bezpiecznie.

Ostrożności nigdy za wiele...

Jadąc kamperem zasadniczo jesteśmy już na urlopie, a więc to czas relaksu i odprężenia. Kierowca musi być jednak bardzo czujny w zimowych warunkach drogowych i zachowywać szczególną ostrożność i większą niż zwykle odległość od innych pojazdów, aby mieć więcej czasu na reakcję w przypadku konieczności nagłego zatrzymania lub poślizgu. Zmniejsz prędkość i unikaj nagłych manewrów, które mogą doprowadzić do utraty kontroli nad pojazdem. Kampery to pojazdy wysokie z często wysoko umiejscowionym i nierówno rozłożonym środkiem ciężkości, zatem wszelkie gwałtowne manewry czy hamowanie wymagają zupełnie innego podejścia niż w samochodzie osobowym. Dużo mówi się o prawidłowym załadunku przyczep, tymczasem zapakowany do granic możliwości tylny garaż w kamperze może spowodować nawet kłopoty z przyczepnością na śliskich i górzystych nawierzchniach. W kamperach również obowiązuje zasada mówiąca o umieszczaniu ciężkich przedmiotów jak najniżej i w miarę możliwości centralnie. Zbytnie obciążanie garaży, do których często pakowane są ciężkie i duże przedmioty ma niekorzystny wpływ w pojazdach przednionapędowych. W zależności od długości zwisu tylnego i rozstawu osi negatywny efekt błędów w lokowaniu bagaży może być różny. Uważajmy na to zwłaszcza w trudnych, zimowych warunkach.

Zimowe kamperowanie otwiera zupełnie nowe możliwości na urlop. Czy warto zdecydować się na pierwszy wyjazd, nawet na krótko i blisko domu? Oczywiście, że tak! Hu hu ha zima zła to już raczej powiew historii. Zimy już nie są żadnym wyzwaniem dla miłośników caravaningu. Trzeba się tylko dobrze przygotować.

W naszym video poradniku również dowiecie się nieco o przygotowaniu kampera do zimowego wyjazdu.


Marcin Turko14.12.2024
Obserwuj nas na Google News Obserwuj nas na Google News