DOBRZE WIEDZIEĆ

miesiąc temu  16.04.2018, ~ Administrator   

Wakacje z przyczepą? Jak najbardziej! Holowanie przyczepy? Niestety, to już wyższa szkoła – nomen omen – jazdy. Wymagana znajomość zasad fizyki

Wakacje z przyczepą? Jak najbardziej! Holowanie przyczepy? Niestety, to już wyższa szkoła – nomen omen – jazdy. Wymagana znajomość zasad fizyki

Strona 1 z 3

Holowanie dużych, ciężkich przyczep nie jest kwestią szczęścia, nie wynika też z wiary, że wszystko się uda. Oto nasz przewodnik po wszystkim, co musisz wiedzieć o holowaniu ciężkich przyczep.

Co producenci samochodów zalecają w kwestii bezpiecznego holowania? Oto kilka przykładów:

  • producent określa dopuszczalną masę całkowitą zarówno dla niehamowanych i hamowanych przyczep, jak i dla maksymalnego nacisku na kulę haka holowniczego. Odradza przekraczanie maksymalnej dopuszczalnej masy całkowitej (dmc) pojazdu holującego, wskazuje maksymalny dopuszczalny nacisk tylnej osi pojazdu holującego podczas holowania;
  • kierowca nie powinien przekraczać dmc pojazdu lub maksymalnego nacisku na oś, określonych w instrukcji obsługi/podręczniku.

Przykładów możemy przytoczyć więcej, ale wszyscy producenci samochodów zgodnie mówią o liczbach i wytycznych oraz o ich nieprzekraczaniu. Wielu wskazuje, że informacje są dostępne w instrukcji obsługi pojazdu. Oznacza to, że kierowca musi orientować się i rozumieć, co te dane oznaczają. Podstawowa wiedza musi wystarczyć, zwłaszcza że producenci samochodów nie mają pojęcia, jaką przyczepę kierowca będzie chciał holować.
Problem polega na tym, że te wszystkie wagi i liczby są mylące. Większość ludzi nie uważa holowania przyczepy za fajny sposób spędzania czasu i po prostu chce, aby ktoś im powiedział, co mają robić, aby było to bezpieczne i zgodne z prawem. Wielu z nich chętnie zapłaci komuś, kto to wszystko przygotuje i, odjeżdżając, nie będą martwić się o różnicę pomiędzy masą własną a dopuszczalną masą całkowitą. Niestety, niewielu jest takich, którzy to robią, ponieważ wymaga to zrozumienia przepisów dotyczących holowania przyczep i fizyki jazdy. Jeżeli otrzymujesz zapłatę za doradztwo, to ponosisz odpowiedzialność, jeśli coś jest nie tak lub jeśli doszło do wypadku. Należy więc zrozumieć niechęć ekspertów do certyfikowania kombinacji samochodów i przyczep. Załóżmy więc, że jesteś właścicielem, który chce poprawnie holować i skonfigurować przyczepę z samochodem. Nie ma niestety żadnego „skrótu” do prawidłowego holowania przyczep – należy zrozumieć fizykę jazdy i różne ograniczenia. 
Podsumowując, albo sam musisz to zrozumieć, albo udać się do niezależnego eksperta od holowania, aby ten prawidłowo skonfigurował zestaw. Każda kombinacja samochodu i przyczepy jest inna.


Rys. 1. Przyczepy centralnoosiowe i z obrotnicą

Jak się czujesz po przeczytaniu tego artykułu ? Głosów: 5

  • 2
    ZADOWOLONY
  • 0
    ZASKOCZONY
  • 0
    POINFORMOWANY
  • 1
    OBOJĘTNY
  • 1
    SMUTNY
  • 0
    WKURZONY
  • 1
    BRAK SŁÓW

Komentarze (0)

dodaj komentarz
Aby dodać komentarz musisz podać wynik
    Nie ma jeszcze komentarzy...
do góry strony