Polski Związek Przemysłu Motoryzacyjnego oraz Polska Grupa Caravaningowa przedstawiają raport rejestracji nowych i używanych kamperów oraz przyczep kempingowych w pierwszym kwartale 2024 roku opracowany na podstawie danych z Centralnej Ewidencji Pojazdów.
W pierwszym kwartale 2024 r. odnotowaliśmy wzrost ilości pierwszych rejestracji nowych samochodów kempingowych w Polsce o 41,2% (+127 szt.) r/r.
W kategorii nowych przyczep kempingowych zarejestrowano w pierwszych trzech miesiącach 2024 roku o 10,2% więcej sztuk niż w analogicznym okresie roku 2023 (+20 szt.) r/r.
W kategorii pierwszych rejestracji sprowadzonych używanych samochodów kempingowych w Polsce zarejestrowano w pierwszym kwartale o 72,2% więcej pojazdów (+270 szt.) r/r.
Na rynku sprowadzanych z zagranicy przyczep kempingowych w okresie od stycznia do marca 2024 r. zarejestrowano 7% więcej egzemplarzy (+ 121 szt.) r/r.
Pod kątem krajów pochodzenia w przypadku sprowadzanych samochodów kempingowych prym wiodą bez zmian Niemcy (268 szt.) oraz Francja (123 szt.). Na trzecim i czwartym miejscu znalazły się Holandia (62 szt.) oraz Belgia (41 szt.).
W krajach pochodzenia sprowadzonych używanych przyczep kempingowych na pierwszym miejscu uplasowała się Dania (414 szt.), na drugim Wielka Brytania (330 szt.) i trzecim Niemcy (320 szt.).
Jakub Faryś, prezes Polskiego Związku Przemysłu Motoryzacyjnego mówi:
Sebastian Klauz, wiceprezes PGC, wydawca czasopisma Polski Caravaning, komentuje:Z wielką radością odnotowaliśmy, że 1Q 2024 roku – po nie najlepszych wynikach ostatnich kilku kwartałów - okazał się być dla większości marek bardzo dobry. Pierwsze rejestracje nowych pojazdów kempingowych wzrosły o ponad 40%, używanych – o ponad 70%, natomiast nowych przyczep o 10%, a używanych o 7%. Te wyniki pokazują, że utrzymuje się trend zapoczątkowany w czasie pandemii i możemy liczyć na dalsze wzrosty. Trzeba też dodać, że 1 i 2 Q to czas, kiedy miłośnicy karawaningu kupują pojazdy z myślą o wakacjach. Nie bez znaczenia jest też fakt, mamy już za sobą problemy z dostępnością podwozi, na których są zabudowywane pojazdy kempingowe, ale też, że w ostatnim czasie pojawiło się kilka intensywnych kampanii reklamowych poświęconych pojazdom kempingowym. Wszystko to powoduje, że na przyszłość karawaningu możemy patrzeć z optymizmem.
W branży mocno drgnęło. Wzrost rejestracji nowych kamperów o 41% to fantastyczny wynik, który jest zbliżony do rezultatu z 2022 roku. W minionym roku każdy z członków branży kempingowej mógł tylko marzyć o takim wzroście, tym bardziej cieszy realny wynik. Po trudnościach rynkowych w 2023 roku VW ponownie pokazuje konkurencji swoje możliwości, uzyskując najlepszy wynik w historii. Ugruntowana od kilku kwartałów II pozycja marki Benimar wydaje się niezagrożona. Wzrost do 72% w kategorii używanych pojazdów to także coś nowego i unikalnego. Może on świadczyć o sporej podaży w zachodniej Europie. Z drugiej strony pokazuje chęć społeczeństwa do uprawiania tej formy wypoczynku, która mimo wysokich cen nowych pojazdów szuka alternatywy dla realizacji hobby. Podobnie sytuacja wygląda w dziedzinie przyczep kempingowych. Wzrosty co prawda są mniejsze jednak cały czas wyraźnie widoczne. W I kwartale do kraju sprowadzona została rekordowa ilość używanych przyczep. W sprzedaży nowych przyczep warto podkreślić wzmocnienie pierwszej pozycji przez markę Niewiadów. Trend objawiający się w zainteresowaniu klientów małymi przyczepami widzą też inni producenci i reagują oferując mniejsze modele. Tu warto się zastanowić, czy zainteresowanie klientów wynika z niższych cen, czy podąża za potrzebami posiadania bardziej mobilnego pojazdu kempingowego. Przed nami zakupy wiosenne i nadzieja na kontynuację wzrostów z I kwartału.