Jaki samochód będzie najlepszy do ciągnięcia przyczepy kempingowej? Na to pytanie nie będzie oczywiście jedynej słusznej odpowiedzi, bo i potrzeby, i przyczepy mamy różne. Najwygodniej jest używać tego samego samochodu do wakacyjnych podróży z przyczepę, jak i do codziennych dojazdów do pracy czy szkoły. Jaki wybrać? Nie za duży, nie za mały, wygodny, ale oszczędny, bo musimy liczyć się z wyższym zużyciem paliwa.
W 2024 roku w wyborach Towcar of the Year Awards na najlepszy samochód do ciągnięcia przyczepy brytyjski Caravan and Motorhome Club nagrodził następujące pojazdy:
Poszukiwania samochodu do jazdy z przyczepą musimy rozpocząć od... wyboru przyczepy. Albo odwrotnie. Tak czy inaczej, ten duet musi się ze sobą dogadywać, zarówno na drodze, jak i w dowodach rejestracyjnych.
Każdy samochód z homologowanym hakiem ma w dowodzie informację o maksymalnej Dopuszczalnej Masie Całkowitej przyczepy, którą może holować. W przypadku samochodów osobowych średniej półki będzie to 1000-1500 kg. Jeżeli posiadamy auto i szukamy do niego przyczepy kempingowej, mamy już pierwsze konkretne kryterium wyboru.
Chodzi nie tylko o to, czy nasz samochód będzie w stanie ciągnąć przyczepę o określonej wadze. Ważne jest też, ile cały zestaw łącznie ma DMC.Z prawem jazdy kat. B możemy podróżować zestawem o maksymalnym DMC na poziomie 4,25 tony, jeśli przyczepa jest lekka. Jeśli przyczepa jest inna niż lekka, łączne DMC całego zestawu wynosi maksymalnie 3,5 tony. Jeśli okaże się więcej, będziemy potrzebować dodatkowych uprawnień, gdyż prawo jazdy B nie wystarczy.
Znawcy tematu podkreślają, że znaczenie przy wyborze samochodu ma nie tylko rodzaj napędu, ale też jego waga i oczywiście cena. Dużym zainteresowaniem cieszą się pojazdy z silnikiem diesla, który gwarantuje dobrą moc oraz zrównoważone zużycie paliwa. Panuje przekonanie, że silnik nie powinien mieć mniejszej pojemności niż dwa litry i moc co najmniej 150 koni. Oczywiście są to wartości bardzo mocno uśrednione, bo do wielu lżejszych przyczep wystarczą nawet mniejsze jednostki.
Auto do przyczepy 1500 kg? Tu częstym wyborem posiadaczy przyczep kempingowych są samochody typu SUV, ale te nieco mniejsze. Wygodne przy nawet dalekich podróżach, często z przestronnymi bagażnikami, mocnymi silnikami i hakami holowniczymi, które z powodzeniem pociągną nawet te większe przyczepy o DMC ok. 1,5 tony.
W Wielkiej Brytanii regularnie organizowane są wybory najlepszego pojazdu osobowego dla caravaningowców o nazwie Towcar of the Year Awards. Tam w ostatnich latach zwyciężało m.in. Volvo XC40. Mniejszy SUV, ale z dobrym silnikiem i napędem na 4 koła
Bardzo dobre recenzje w tych konkursach zbierają europejskie klasyki, jak Skoda Octavia z dużym bagażnikiem w wersji kombi, Volkswagen Passat czy nawet Ford Focus (1400 kg na haku).Auto do przyczepy 2000 kg? Jeśli szukamy czegoś to większych przyczep, ponownie kierujemy wzrok na SUV-y. Volvo V60 ma możliwość holowanie przyczepy z DMC nawet na poziomie 1700 kilogramów. Dobrym rozwiązaniem, choć może być tu trudniej o zastosowanie takiego pojazdu na codzień, są auta typu Volkswagen Transporter. Mocny silnik i dużo miejsca wewnątrz to kolejne atuty, bo kluczowym będzie oczywiście możliwość ciągnięcia cięższych przyczep, nawet z DMC dużo powyżej 2 ton.
Warto przejrzeć ofertę rynku wtórnego, natomiast jeśli szukamy budżetowych rozwiązań dla zestawu caravaningowca, warto rozejrzeć się wśród SUV-ów z niższej półki. Dacia Duster może holować przyczepy z DMC dużo powyżej 1 tony (zależnie od modelu). Pytanie, czy dobierzemy w tej linii zadowalający nas silnik o odpowiedniej mocy. Można rozejrzeć się w markach azjatyckich, jak Kia czy Hyundai, które będą nieco tańsze od europejskich konkurentów.