W pierwszym kwartale tego roku fani caravaningu z Niemiec potwierdzili pewien trend. Spadła liczba rejestracji nowych przyczep kempingowych, a w porównaniu do poprzednich lat na drogi wyjechała rekordowa liczba nowych kamperów!
Podsumowanie pierwszego kwartału liczonego pierwszymi rejestracjami pojazdów kempingowych w Niemczech, potwierdza trend obserwowany od przynajmniej dekady. Wśród fanów caravaningu rośnie zainteresowanie kamperami. Przyczepy kempingowe? Popyt na domy z dyszlem generalnie spada.
Przypomnijmy. Segment przyczep kempingowych zanotował w roku 2023 słabszy popyt liczony liczbą nowych rejestracji w niemal całej Europie. I dobrze to widać nie tylko na przykładzie największych rynków. W Niemczech sprzedaż przyczep spadła o 10,5%, a nawet w Wielkiej Brytanii, gdzie przyczepy mają ugruntowaną pozycję wśród fanów caravaningu, popyt spadł o ok. 5 proc. Jeszcze bardziej na popularności straciły przyczepy wśród mieszkańców Niderlandów. 6781 nowych rejestracji to aż 14,7 procent mniej niż w 2022 roku.
Wracając do wyników rejestracji w pierwszym kwartale tego roku - caravaningowy entuzjazm Niemców nie słabnie. Z liczbą 19 805 nowych kamperów (+7,2 procent) segment ten osiągnął nowy rekord rejestracji. To wynik porównywalny z analogicznymi kwartałem w 2021 roku i dużo lepszy niż w latach 2022 i 2023.
Co kupuje fan kamperów w Niemczech?
Rośnie popyt na kompaktowe modele kamperów, ale też na większe - w wersji półzintegrowanej i typu „integra”. I tak jak powodzeniem cieszą się kampervany, tak w odwrocie są te z alkową sypialną nad szoferką pojazdu.
Oprócz wysokiego poziomu zainteresowania kupujących, poprawiła się dostępność pojazdów bazowych, co również przyczynia się do pozytywnego rozwoju sektora: domów na kołach z silnikiem. Krótko mówiąc, niemiecka branża caravaningowa może pochwalić się dobrym początkiem roku. Od stycznia do marca w Niemczech zarejestrowano łącznie 24 835 nowych pojazdów kempingowych, co oznacza wzrost o około 4,5 procent w porównaniu z tym samym okresem ubiegłego roku.Segment domów na kołach z dyszlem
Co innego, że kolejny raz z rzędu maleje popyt na fabrycznie nowe pojazdy z dyszlem – w pierwszym kwartale br. zarejestrowano takich tylko 5030 sztuk. Od stycznia do marca 2024 roku Niemcy kupili o ok. 260 mniej przyczep kempingowych, co oznacza spadek o 4,9 proc. w porównaniu do analogicznego kwartału poprzedniego roku.
Powód słabnącego popytu? Segment domów na kołach z dyszlem, który jest szczególnie popularny wśród rodzin, odczuwa skutki nadal słabych nastrojów wśród konsumentów. A tak przynajmniej komentują najnowsze wyniki reprezentanci z organizacji branżowej zrzeszającej wszystkich niemieckich producentów domów na kołach. Wspomnijmy, że wśród 208 członków Caravaning Industrie Verbandes e.V. (CIVD) są także producenci pojazdów kempingowych z innych krajów UE.
Poprawa nastrojów wśród dealerów kamperów
Pierwszy kwartał 2024 roku to wzrost rejestracji nowych kamperów, bo też producenci są wreszcie w stanie odpowiadać na popyt terminowymi dostawami.
- Kolejny pozytywny sygnał rynkowy dowodzi niesłabnącego zainteresowania caravaningiem jako sposobem na życie. Więcej nowych kamperów w Niemczech nie jest dla nas zaskoczeniem, podobnie jak kryzysy ostatnich lat i generalnie słabnące zainteresowanie podróżowaniem z przyczepą kempingową. Jest tak, bo pokład kampera w imponujący sposób dowodzi korzyści płynących z mobilności gwarantującej największą swobodę i indywidualność - podsumowuje najnowsze dane dotyczące rejestracji na rynku pierwotnym Daniel Onggowinarso, dyrektor zarządzający CIVD.A co z nastrojami dealerów przyczep kempingowych? Pozostaje wierzyć, że uda im się odrobić straty w drugim i trzecim kwartale roku. Skądinąd w ostatnich latach wzmożone zakupy nowych domów z dyszlem przypadają na okres od kwietnia do późnej jesieni.
Fot. CIVD