Dwóch mongolskich biznesmenów postanowiło sobie polować na wilki wśród górzystych regionów swojego kraju. Ale to nie miały być byle jakie polowania, tylko w luksusowych warunkach...
Zwrócili się więc do niemieckiego producenta słynnych pojazdów z gwiazdą w logo, by przystosował ciężarówkę Zetros do ich potrzeb. Cena, jak widać, nie grała głównej roli, tym bardziej, że jeden z klientów jest właścicielem browaru, drugi – udziałowcem kopalni węgla i miedzi. Tak powstały dwa wyjątkowe, trzyosiowe kampery wyprawowe Mercedes-Benz Zetros. Zbudowano i dostarczono pojazdy do Ułan Bator – stolicy Mongolii.
Zetrosy dwa...
Seryjnie było tak Bazą dla obydwu pojazdów był Mercedes-Benz Zetros 2733 A 6x6 ze standardową kabiną (rozstaw osi 5350 mm). Lista seryjnego wyposażenia obejmuje m.in.: miejsce do spania dla kierowcy, klimatyzację, system nagłośnienia z zestawem głośnomówiącym i Bluetooth oraz 7-calowy wyświetlacz z funkcją kamery cofania. Nad kabiną wygospodarowano schowek o ładowności 100 kg, a na dachu zamontowano podwójny klakson oraz cztery reflektory. O pewność dojazdu do celu dbają dwa zbiorniki paliwa o pojemności 300 i 200 litrów. Wszystkie urządzenia pokładowe Zetrosa zasila chłodzony cieczą generator prądu z silnikiem wysokoprężnym, współpracujący z czterema akumulatorami o pojemności 220 Ah każdy. Mogą być one ładowane również za pośrednictwem zamocowanych na dachu baterii słonecznych, złożonych z dwóch 80-watowych modułów. Zbiornik wody pitnej i obsługi urządzeń sanitarnych jest 250-litrowy, natomiast pojemność zbiornika na ścieki to około 100 litrów.
Tak wygląda salon...
… a tak kuchnia!
Ładowność – 16 ton! Pojazdy ważą po 25 ton, ale w terenie nie muszą raczej spodziewać się kłopotów. Napęd jest bowiem przekazywany na wszystkie koła, a w każdym moście zamontowana jest blokada mechanizmu różnicowego, załączana przez kierowcę za pomocą praktycznego pokrętła. Układ napędowy i podwozie Zetrosa bazują na rozwiązaniach stosowanych w modelach z serii Actros i Axor. Dopuszczalna masa całkowita pojazdu wynosi od 25 do 27 ton przy ładowności podwozia (bez zabudowy) 16 ton. Źródłem napędu jest rzędowy, 6-cylindrowy turbodiesel OM 926 LA o pojemności 7,2 litra, generujący moc 240 kW (326 KM) i imponujący maksymalny moment obrotowy 1300 Nm, dostępny w przedziale od 1200 do 1600 obr./min. Do wyboru są dwa rodzaje przekładni: standardowa, hydrauliczno-pneumatyczna, ręczna skrzynia biegów G 131-9 o 9 przełożeniach (8 biegów do jazdy w przód + bieg pełzający) lub 6-stopniowa skrzynia automatyczna Allison 3000 SP/PR. Skrzynia rozdzielcza stałego napędu na wszystkie koła to sprawdzony podzespół VG 1700 o przełożeniu redukującym równym 1:1,690, o 20 proc. krótszym niż w napędzanych na wszystkie koła modelach Actros i Axor.
Zetros bez trudu pokonuje leśne, ośnieżone tereny.
Luksusowo Nadwozie Zetrosów ma 2,7 m wysokości i 4,2 m wysokości oraz 10,7 m lub 11,3 m długości (dłuższy z nich został wyposażony w dodatkowy garaż na quada). W części mieszkalnej mamy kuchnię, salon, sypialnię i łazienkę. Pomieszczenia zostały wykończone z uwzględnieniem surowych warunków klimatycznych, panujących w Mongolii. Oczywiście, kampery posiadają własne generatory, prysznic, sejfy i odpowiednie schowki na broń myśliwską. W części mieszkalnej znajduje się marmurowa i podgrzewana podłoga! Wyposażenie kuchni obejmuje: ceramiczną płytę grzewczą, kuchenkę mikrofalową, lodówkę i zamrażarkę, barek, ekspres do kawy oraz umywalkę z dostępem do ciepłej wody oraz z filtrem wody pitnej. W salonie czekają skórzane fotele dla 4-6 pasażerów, stół z możliwością przekształcenia go w dodatkowe łóżko, sejf na broń i kosztowności, dwa telewizory o przekątnej 40 i 46 cali, odtwarzacz DVD, system nagłośnienia Bose, a także komputer Mini Mac oraz modem...Mongolscy biznesmeni zażyczyli sobie również zamontowanie podnośników, które umożliwiają umieszczenie ciężkiego ładunku (czyżby zastrzelonych zwierząt?) na dachach pojazdów. Jednego nie ma tylko w informacji od producenta i nie można też dowiedzieć się tego u kupujących: ile te cuda wyprawowe kosztowały? Cóż, i tak nas nie stać, prawda?
W tylnej części jednego z kamperów można przewozić quada.
Informujemy, że zaktualizowaliśmy naszą Politykę prywatności (dostępną w regulaminie). W dokumencie tym wyjaśniamy w sposób przejrzysty i bezpośredni jakie informacje zbieramy i dlaczego to robimy.
Nowe zapisy w Polityce prywatności wynikają z konieczności dostosowania naszych działań oraz dokumentacji do nowych wymagań europejskiego Rozporządzenia o Ochronie Danych Osobowych (RODO), które będzie stosowane od 25 maja 2018 r.
Informujemy jednocześnie, że nie zmieniamy niczego w aktualnych ustawieniach ani sposobie przetwarzania danych. Ulepszamy natomiast opis naszych procedur i dokładniej wyjaśniamy, jak przetwarzamy Twoje dane osobowe oraz jakie prawa przysługują naszym użytkownikom.
Zapraszamy Cię do zapoznania się ze zmienioną Polityką prywatności (dostępną w regulaminie).