W tym artykule przyjrzymy się, od czego zależy cena nowego kampera i przedstawimy kilka propozycji dostępnych na polskim rynku. Odpowiemy również na najczęściej zadawane pytania dotyczące kupna nowych kamperów.
Spis treści
Najtańszy nowy kamper typu półintegra kosztuje co najmniej 240 000 zł, w niższych cenach można znaleźć kampervany. Nowy kamper w wersji z dodatkowym wyposażeniem to wydatek co najmniej 250 000 zł.
Wersja podstawowa jest najtańszą możliwą. Zazwyczaj zawiera pełną zabudowę, kuchenkę, instalację, oświetlenie itp. To absolutnie niezbędne minimum, aby wyjechać na wycieczkę.
Wersja rozszerzona (czasami nazywana „premium”) jest droższa. Oferuje udogodnienia, lepszej jakości materiały, dodatkowe systemy, np. większą lodówkę, markizę, klimatyzację, panele słoneczne, uchwyty na rowery, lepsze zawieszenie, systemy multimedialne typu TV, antenę satelitarną.
Ceny mogą się znacząco różnić. Poniżej podajemy średnie statystyczne z kilku modeli (proszę pamiętać, że to jest średnia, służąca orientacji): automatyczna skrzynia biegów – 2000 euro; felgi od 1300 euro; dodatkowe gniazdka z portami USB – od 300 euro; tapicerka skórzana – zależy od liczby foteli, minimum 1000 euro; markiza – od 1300 euro; okno panoramiczne w dachu lub w szoferce – 400 euro; bagażnik na rowery – 580 euro.
Markiza do kampera zazwyczaj jest dodatkowym wyposażeniem, którego brakuje w wersji podstawowej. Fot. "Polski Caravaning".
Bywa, że cena kampera podawana jest w euro. To normalna praktyka, która nie powinna niepokoić. Wielu producentów i dealerów kamperów działa na międzynarodowym rynku, często w Niemczech, we Włoszech czy Francji, gdzie ceny katalogowe są podawane w euro.
Nie da się ukryć, że euro jest stabilniejsze niż złotówka, dlatego sprzedawcy unikają ryzyka kursowego. Łatwiej im podać cenę w euro i rozliczyć się według aktualnego kursu w dniu zakupu. Ponadto część kamperów w Polsce to sprowadzane pojazdy, głównie z Niemiec, gdzie obowiązuje cena w euro.
Jeśli w polskim katalogu znajduje się cena w złotówkach, to powinna być to cena brutto. Przedsiębiorcy w Polsce mają obowiązek podawania cen brutto, co wynika bezpośrednio z przepisów prawa (Ustawa o informowaniu o cenach towarów i usług oraz Dyrektywa UE o ochronie konsumentów).
Ceny nowego kampera Rimor Ekos 7 zaczynają się już od około 240 000 zł.
→Testowaliśmy ten kamper. Wyniki w artykule: Jak się sprawdza Rimor EKOS 7?
Rimor Ekos 3. Fot. Polski Caravaning.
Podstawą kampera Rimor Ekos 7 jest Ford Transit. W kamperze występuje manualna skrzynia biegów. Przewidziano 6 miejsc do jazdy i 6 miejsc do spania.
Rimor Ekos 3. Wnętrze. Fot. Polski Caravaning.
Kamper jest spory, ma 6,67 m długości, 2,34 m szerokości i 3,04 m wysokości. W pojeździe znajdują się łóżka piętrowe, jedno łóżko w salonie jest rozkładane. W naszym teście pochwaliliśmy kamper za przestronną łazienkę z głębokim brodzikiem, cyfrowe ekrany i dużą ładowność.
Zobacz nasz film o Rimor Ekos 7:Cena nowego kampera Affinity Freedo zaczyna się od około 270 000 zł.
→ Szczegóły techniczne w artykule Dobry i tani kamper - Affinity Freedo 599.
Na rynku są dostępne trzy modele: 599, 541 i 636. Liczba użyta w nazwie modelu to długość pojazdu. Samochodem bazowym jest Fiat Ducato. W kamperach znajduje się manualna skrzynia biegów. Wnętrza urządzono w stylu boho z elementami stylu skandynawskiego (dominuje biel i drewno, czarne gałki meblowe, drewniane blaty).
Wnętrze Affinity Freedo 599. Fot. Polski Caravaning.
W standardowym wyposażeniu znajdują się: 2 miejsca do jazdy, 2 miejsca do spania, ogrzewanie gazowe, izolacja ścian, podłogi i dachu, zintegrowana kabina prysznicowa, lodówka 70 l, kuchenka gazowa zawierająca dwa palniki, toaleta kasetowa.
Zobacz nasz film o Affinity Freedo RV 599:
Najtańsze są Rimor Ekos 7 (około 240 000 zł) i Affinity Freedo (około 270 000 zł). Nieco droższy jest LMC Tourer Lift (około 359 000 zł) i Masuria.
Tak, to prawda. W nowym kamperze wiele elementów może być wyłożone folią. W pojeździe będzie unosić się zapach podobny do nowych mebli lub nowego materaca, który został zakupiony w rulonie i zawinięty folią.
Kamper trzeba przewietrzyć, przetrzeć wszystkie szafki i schowki, przewietrzyć materace. W salonach sprzedaży w nowych pojazdach często wystawia się spodki z ziarnami kawy. Wyglądają jak dekoracja, ale służą stłumieniu zapachu plastiku.
Wnętrze nowego kampera. Fot. „Polski Caravaning”.
Wszelkie oferty znacznie poniżej cen rynkowych powinny zapalać w głowie czerwone lampki ostrzegawcze.
Nie da się wyprodukować nowego kampera za kilkadziesiąt tysięcy złotych. Jeśli natrafisz na takie reklamy lub ogłoszenia, oznacza to, że pojazd jest używany lub kryje się za tym inny „haczyk”.
W ogłoszeniach osób prywatnych, sprzedających kampery po znacznie zaniżonej cenie, mogą pojawić się następujące nieuczciwe praktyki:
Wszystkie tego typu praktyki należy natychmiast zgłaszać. To jest próba oszustwa i nie powinna mieć miejsca. Nowe kampery za kilkadziesiąt tysiecy złotych po prostu nie istnieją.
Tak, to jest możliwe. Obniżka dotyczy również przyczep kempingowych.
Sezon wysoki trwa w Polsce od czerwca do sierpnia. Klienci zaczynają interesować się pojazdami już wczesną wiosną. Jeśli możecie zaczekać z zakupem do późnej jesieni, ceny mogą być niższe. Część producentów lub sprzedawców może zaoferować specjalne, łączone promocje obejmujące wyposażenie dodatkowe.
Podczas targów sprzedawcy i producenci ustalają specjalne, okazyjne ceny targowe, które mają zachęcać do zakupu i podpisania umowy. Na targach widzieliśmy Affinity Freedo za 259 000 zł.
Przez 20 lat testowaliśmy naprawdę wiele przeróżnych kamperów. Zarówno najtańsze modele, jak i bardzo luksusowe kampery, których cena mogła przekraczać milion.
Czy drogie kampery są warte swojej ceny? To kwestia gustu i zapotrzebowania. Jeśli ktoś szuka pojazdu do przemieszczania się w parze lub z rodziną i nie potrzebuje w tym czasie wyszukanych luksusów, najtańsze kampery w zupełności wystarczą.
W jednym z naszych filmów zrobiliśmy przegląd modeli z różnych półek cenowych.
Różnice między kamperem za 1 400 000 zł a tym za 240 000 zł. Sprawdzamy!