artykuły

niezwyklostkiNIEZWYKŁOSTKI
ReklamaBilbord caravanssalon mtp TARGI 06.07-23.10 Sebastian

Kanadyjski kamper Roadtreck wchodzi do Europy

Kanadyjski kamper Roadtreck wchodzi do Europy
Tak prezentuje się pierwsza „północnoamerykańska” propozycja Hymera – model Aktiv. To czteroosobowy kamper, w którym dwie osoby śpią w łóżku umieszczonym w podnoszonym dachu. 

Firma Roadtrek nie jest zbyt znana na europejskim rynku, choć jej kampery są bardzo popularne w Ameryce Północnej – nie tylko w Kanadzie, gdzie firma się mieści, ale także w Stanach Zjednoczonych. Teraz o tej marce słyszeć będziemy więcej, bo kupił ją europejski potentat caravaningowy.

Nie kto inny jak największy koncern caravaningowy Starego Kontynentu: od 24 lutego 2016 roku właścicielem firmy Roadtrek Motorhomes jest koncern Erwin Hymer Group. Miłośnikom zmotoryzowanej turystyki przedstawiać tej firmy nie musimy, dla porządku przypomnijmy jednak, że ten niemiecki koncern jest nie tylko największym w Europie producentem przyczep i kamperów, ale także właścicielem wielu marek produkujących pojazdy kempingowe, wyposażenie i akcesoria turystyczne. Do Hymer Group należy m.in.: Bürstner, Carado, Dethleffs, Goldschmitt, Hymer, Laika, LMC, McRent, Movera, Niesmann+Bischoff, Sunlight, 3DOG camping.

Zakup Roadtrek Motorhomes to ekspansja na kontynent północnoamerykański. Warto podkreślić, że o tej bezprecedensowej transakcji informowaliśmy w Polsce jako pierwsi na naszej stronie internetowej www.polskicaravaning.pl, na którą – jak widać – warto często zaglądać! Przypomnijmy więc, że zgodę na wykup akcji musiał wyrazić kanadyjski stanowy urząd ds. konkurencji. Chodziło bowiem o zakup lidera na rynku kompaktowych kamperów w Kanadzie i USA. Bo choć Amerykanie gustują przede wszystkim w dużych kamperach i mobilhome’ach, to ten segment także ma swoich miłośników.

ReklamaŚródtekstowy Dethleffs 21.09-02.10 Sebastian
Blisko pół wieku na rynku

Roadtrek Motorhomes powstała w 1970 roku. Dziś zatrudnia kilkuset pracowników i może się pochwalić pozycją lidera w segmencie kompaktowych kamperów, z udziałem w sprzedaży 30% na rynkach Stanów Zjednoczonych i Kanady. Siedziba firmy i dwa zakłady produkcyjne mieszczą się w Kanadzie, w miejscowości Kitchener w prowincji Ontario. Od 24 lutego 2016 roku jej oficjalna nazwa to Erwin Hymer Group North America. Martin Brandt, prezes zarządu Erwin Hymer Group AG & Co. KG, zdecydował o pozostawieniu na czele firmy Jima Hammilla – dotychczasowego prezesa zarządu Roadtrek Motorhomes.

Debiut miesiąc po zakupie!

Nowy właściciel zapowiedział również szereg innowacji i świeżych inwestycji. Zapowiadano, że w połowie roku pojawi się nowy kamper Hymer B-klasy. Nikt się jednak nie spodziewał, że nie minie miesiąc, a nowy pojazd już ujrzy światło dzienne! 23 marca na New York International Auto Show zadebiutował nowy Hymer Aktiv. To kompaktowy, półzintegrowany kamper na podwoziu vana Ram Promaster 2500, przeznaczony dla czterech osób. Wyposażony jest w klimatyzację, markizę dachową, łazienkę (więcej o niej za chwilę), generator prądu, podgrzewacz wody (od Trumy), mikrofalówkę, toaletę kasetonową, panele słoneczne (opcjonalnie, nie w standardzie), sprzęt audiowizualny. Pojazd napędzany jest silnikiem V6 o pojemności 3,6 litra z automatyczną, sześciostopniową skrzynią biegów. Kamper ma zbiornik paliwa o pojemności 30 galonów (ponad 113 litrów) oraz zbiornik na nieczystości o pojemności 29 galonów (ok. 110 litrów) i dwie jedenastolitrowe butle gazowe z propanem. W swoim wyglądzie i rozwiązaniach bardzo przypomina model Grand Canyon, który Hymer produkuje w Europie od kilku lat.

ReklamaŚródtekstowy 2 Prenumerata 21.09-02.10
W środku – bardzo przyzwoicie

- Hymer Aktiv to nowa jakość kamperów klasy B w Ameryce Północnej – zapowiadał premierę modelu prezes Jim Hammill. – Łączy on niespotykaną wydajność ze znakomitym wyposażeniem i wykończeniem wnętrza. Zaprojektowano go w celu zaspokojenia potrzeb na przygodę, weekendowe wyjazdy i wiele więcej.

To oczywiście szumne marketingowe hasła, jednak zagraniczna propozycja Hymera wygląda naprawdę przyzwoicie. Istotną cechą pojazdu jest możliwość posiadania łóżka typu queen size (duże łóżko podwójne o rozmiarach materaca 160x203 centymetry) ze specjalnym, dodatkowo sprężystym materacem, który łatwo można złożyć i przechowywać w zamkniętym łóżku.

Ponadto, nowością na rynku klasy B jest tutaj ekologiczny system zastosowany w toalecie kasetonowej, dzięki któremu nie ma konieczności opróżniania go do specjalnego chemicznego WC na kempingach – wystarczy wyrzucić nieczystości do zwykłej toalety. Z kolei w łazience znajduje się również kilka innowacyjnych funkcji oszczędzających miejsce: umywalkę można obrócić do pozycji pionowej, by móc wygodniej skorzystać z toalety czy prysznica. Jimm Hammill w jednym z wywiadów udzielonych amerykańskiej prasie podkreślił, że Aktiv został zaprojektowany po szerokich badaniach rynku (swoją drogą ciekawe kiedy przeprowadzonych, skoro kamper zadebiutował po miesiącu od zakupu firmy przez Hymera) i przygotowany specjalnie na potrzeby konsumenta w Ameryce Północnej, zachowując jednak innowacje marki Hymer z Europy, które „są bardziej zaawansowane niż to, co było wcześniej dostępne na rynku północnoamerykańskich pojazdów rekreacyjnych”. To odważne spostrzeżenia, a o ich trafności przekonamy się, gdy poznamy np. roczne wyniki sprzedaży pierwszego „kanadyjskiego Hymera”.

Nie tylko Aktiv

Erwin Hymer Group North America kontynuuje produkcję, z której słynął jej poprzednik Roadtrek. Są to więc kampery bazujące na nadwoziach Chevroleta (różnych modeli Express) oraz Mercedesa i Ram Promaster 2500 (poboczną działalnością firmy były też rozwiązania dotyczące efektywnych źródeł fotowoltaicznych, akumulatorów litowych oraz intuicyjnych paneli zarządzania systemami ogrzewania postojowego i klimatyzacją). Łącznie na bazie tych trzech vanów dostępnych jest dziesięć modeli kamperów różniących się nieco wielkością i wyposażeniem oraz – co zrozumiałe – ceną, która za najtańsze modele rozpoczyna się od osiemdziesięciu tysięcy dolarów, a kończy na ponad stu pięćdziesięciu tysiącach. Najmniejszym modelem jest Ranger, średniej wielkości to m.in. SS Agile, a największym, najbardziej luksusowym i najdroższym jest Roadtrek TS Adventurous oraz E-Trek, którymi może podróżować nawet siedem osób (choć mają tylko cztery miejsca sypialne). Klient może także w pewnym zakresie wpływać na wyposażenie pojazdów poprzez specjalną aplikację znajdującą się na stronie internetowej firmy pod adresem www.roadtrek.com. Co zaskakujące, nie znajdziemy tam żadnej informacji o tym, że właścicielem firmy jest teraz Erwin Hymer Group... Dla klientów z Kanady, Stanów zjednoczonych i Japonii funkcjonuje strona internetowa www.gohymer.com – tam już znajdziemy informację o zakupie Roadtrek Motorhomes oraz wszystko na temat modelu Hymer Aktiv.

opracował Dariusz Wołodźko
Zdjęcia Erwin Hymer Group North America oraz Roadtrek Motorhomes

Artykuł pochodzi z numeru 3(72) 2016 Polskiego Caravaningu



Administrator10.05.20190 zdjęć 9