Ostatnia publikacja na łamach naszego portalu informowała o tym, że opony z oznaczeniem M+S już nie wystarczą, aby legalnie w warunkach zimowych podróżować po terytorium Niemiec. Od 1 października 2024 roku zakończył się okres przejściowy i wyłącznie opony z naniesionym „symbolem alpejskim" spełniają nowe wymagania. Warto jeszcze raz nadmienić, że w Niemczech nie ma obowiązku stosowania opon zimowych, ale w przepisach niemieckiego prawa o ruchu drogowym jest wymóg sytuacyjny: „kierujący pojazdem silnikowym może poruszać się podczas gołoledzi, po śniegu i w błocie pośniegowym tylko wtedy, gdy wszystkie koła są wyposażone w opony, które spełniają wymagania § 36 (§ 2 (3a) StVO). Tematyka we wskazanym materiale została wyczerpana i wszystko powinno być jasne, ale pojawiła się wątpliwość jeśli chodzi opony do przyczepy kempingowej.
Wymagania, o których mowa w § 36 (§ 2 (3a) StVO) dotyczą pojazdów silnikowych. Przepis wyszczególnia także te pojazdy, wobec których przepis nie ma zastosowania. Mowa jest m. in. o pojazdach rolniczych, jednośladach, pojazdach służb. Nie znajdujemy tam ani słowa na temat przyczep.
Do zainteresowanie się tym tematem skłonił nas list od Pana Łukasza, naszego czytelnika, który stanął przed problemem transportu przyczepy kempingowej z Niemiec. Otóż kierowca mający zrealizować transport odmawiał wykonania usługi, ponieważ zakupiona przyczepa stała na oponach letnich. Czytelnik zwrócił się więc do naszej Redakcji z wydawać by się mogło prostym pytaniem: „czy w Niemczech muszą być zimowe opony z symbolem alpejskim w przyczepie kempingowej?„. Logika podpowiada, że w utrudniających bezpieczną jazdę warunkach zimowych nie zaszkodzi wyposażyć przyczepy w ogumienie zimowe lub całoroczne, jednak pozostało pytanie czy jest to obwarowane obowiązkiem?
Zwróciliśmy się z tym zagadnieniem do biura prasowego Policji. Odpowiedzi udzielił Pan Patrick Schlüse z Policji w Hamburgu:
Bei winterlichen Straßenverhältnissen (Glatteis, Schneeglätte, Schneematsch, Eisglätte oder Reifglätte) müssen Kraftfahrzeuge mit Winterreifen ausgestattet sein, dies ergibt sich aus den Regelungen des §2 (3a) der Straßenverkehrsordnung (StVO). Dies betrifft Kraftfahrzeuge, jedoch nicht ihre Anhänger.
Weiter Informationen hierzu erhalten sie auch unter nachfolgenden Links:
Po przetłumaczeniu nadesłana odpowiedź brzmi następująco:
W zimowych warunkach drogowych (gołoledź, śnieg, błoto pośniegowe, oblodzenie lub oszronienie) pojazdy silnikowe muszą być wyposażone w opony zimowe. Wynika to z przepisów § 2 ust. 3a ustawy o ruchu drogowym (StVO). Dotyczy to pojazdów silnikowych, ale nie przyczep.”
Więcej informacji na ten temat można znaleźć pod następującymi linkami:
Odpowiedź krótka i zwięzła. Na myśl przychodzi tylko stare powiedzenie „co nie jest zabronione, jest dozwolone”, zatem podczas kontroli drogowej nie powinniśmy mieć problemów, gdy holowana przyczepa w trudnych warunkach zimowych będzie np. na oponach letnich, ale możemy ją zaopatrzyć w opony wielosezonowe lub zimowe. Warto dodać, że wymagany „symbol alpejski" na oponach do pojazdów silnikowych znajdziemy nie tylko na oponach zimowych, ale też wybranych oponach wielosezonowych.
fot. freepic.comPóki co, w Polsce nikt nie pochyla się nad tym zagadnieniem przy pojazdach silnikowych, a co dopiero przyczep... Jedynie w przypadku niedostosowania opon do warunków jazdy będzie skutkiem wypadku, kierowca może mieć z tego tytułu kłopoty, aczkolwiek w Polsce nie ma przepisów, które nakazywałyby wymianę opon na zimowe. Ich wymiana, wzorem Niemiec, nie jest również zależna od wystąpienia konkretnych warunków na drogach.
Czy w tym przypadku wykorzystywać prawo i próbować jazdy po błocie pośniegowym na letnich oponach w przyczepie? Na pytanie czy warto to robić, każdy kierowca musi odpowiedzieć sobie sam, ale warto kierować się zdrowym rozsądkiem.
Przyczepności!