artykuły

przepisy-prawnePRZEPISY PRAWNE
ReklamaBilbord - ACSI przedsprzedaż 2025
Opony M+S już nie wystarczą

Opony M+S już nie wystarczą

Czas czytania 3 minuty

Podróżujesz kamperem? W Niemczech od 1 października 2024 roku w zimowych warunkach drogowych nie wystarczą już opony z symbolem M+S. Tylko opatrzone „symbolem alpejskim" spełniają nowe wymagania.

Już jakiś czas temu informowaliśmy, że coraz bliżej końca okresu przejściowego u naszego zachodniego sąsiada, gdzie opony M+S wyprodukowane do 31.12.2017 r. mogły być używane do 30.09.2024 r. Od tej daty tylko i wyłącznie opony z tzw. symbolem alpejskim (3PMSF) pozwolą nam oddalić ryzyko mandatu.

Co, gdy nasze ogumienie w kamperze nie spełni bardziej rygorystycznych przepisów? Naruszenie to karane jest karą grzywny w wysokości 60 euro, natomiast dodatkowy mandat (80 euro) zapłacimy, gdy policjant uzna, że utrudniamy ruch innym kierowcom. Ale to nie wszystko. Otóż, każdy kto spowoduje wypadek na oponach M+S w zimowych warunkach drogowych, może utracić pełne świadczenia ubezpieczeniowe z powodu rażącego niedbalstwa.

Konsekwencje od 1 października 2024

A co, gdy poruszamy się kamperem z wypożyczalni? Wtedy właścicielom takich firm grozi kara, jeśli w warunkach zimowych oddają pojazd bez opon zimowych (w przyczepach kempingowych nie trzeba zakładać opon zimowych).

Kiedy należy jeździć w Niemczech na oponach zimowych? Otóż, w Niemczech nie ma ogólnego wymogu dotyczącego obowiązku stosowania opon zimowych, istnieje natomiast w przepisach niemieckiego prawa o ruchu drogowym wymóg sytuacyjny: „kierujący pojazdem mechanicznym może poruszać się podczas gołoledzi, po śniegu i w błocie pośniegowym tylko wtedy, gdy wszystkie koła są wyposażone w opony, które spełniają wymagania § 36 (§ 2 (3a) StVO).

ReklamaOpony M+S już nie wystarczą 1
Ale dlaczego w ogóle zaostrzono przepisy? Otóż symbol M+S (ang. Mudd+Snow czyli po polsku Błoto+Śnieg) to nic więcej tylko deklaracja producenta opon, że ta poradzi sobie na śniegu i w błocie. Za taką deklaracją nie idzie nic więcej. Nie są wymagane testy, które by zweryfikować mogły marketingowy slogan. Co innego opony zimowe, które deklarują się symbolem „symbolem alpejskim" trzech szczytów górskich i płatka śniegu (three-peak mountain snowflake lub w skrócie 3PMSF).

Przewaga 3PMSF nad M+S

W odróżnieniu od M+S, symbolem 3PMSF oznaczane są wyłącznie te opony, które przeszły testy według norm potwierdzających ich osiągi w warunkach zimowych. Symbol płatka śniegu na tle góry jest jedynym oznaczeniem opony zimowej według przepisów ONZ i UE, wynikających z Regulaminu 117 EKG ONZ i rozporządzenia 661/2009. Świadczy o tym, że opona ma zarówno odpowiedni do warunków bieżnik, jak i skład i twardość mieszaki gumowej. Oba czynniki są bardzo ważne dla właściwości ogumienia zimowego.

Symbol alpejski wprowadzony został dyrektywą Unii Europejskiej w listopadzie 2012 r. Aby producent mógł go umieścić na boku opony, jego produkty muszą przejść odpowiednie testy, których wyniki pokazują, że opona zapewnia bezpieczne właściwości jezdne na śniegu. Pod uwagę brane są takie czynniki, jak łatwość ruszania w kopnym śniegu oraz skuteczność hamowania na mokrej nawierzchni.

Fot. ADAC


Michał Żak27.09.2024
Obserwuj nas na Google News Obserwuj nas na Google News