artykuły

dobrze-wiedziecDOBRZE WIEDZIEĆ
ReklamaBilbord - ACK sklep Black Week 23.11-02.12 Sebastian
Wyczerpane lub uszkodzone akumulatory

Wyczerpane lub uszkodzone akumulatory

Czas czytania 5 minut

Dobrze jest zachować ostrożność i regularnie sprawdzać wydajność akumulatora, zwłaszcza na krótko przed upływem terminu gwarancji na baterię. Z drugiej strony, okazuje się, że zimowe awarie akumulatorów, są często wynikiem szkód wywołanych wcześniej wysoką temperaturą, a minione lato początkiem… ich końca.

Standardowo gwarancja na akumulatory (rozruchowe) do samochodów osobowych wynosi 24 miesiące, choć niektórzy producenci oferują gwarancję na okres 36 miesięcy (niekiedy z możliwością wydłużenia do 5 lat). Chociaż akumulatory mogą funkcjonować średnio pięć lat lub dłużej, jeśli się o nie dba, jednak większość akumulatorów samochodowych zużyje się i przestanie działać w ciągu trzech lat codziennego użytkowania w normalnych warunkach. Według ekspertów AAA AUTO, w idealnych warunkach akumulatory samochodowe zwykle dobrze funkcjonują 3-5 lat.

Akumulator samochodu stopniowo traci swoje właściwości za każdym razem, gdy jest ładowany przez silnik pojazdu. Klimat, wymogi elektroniki i nawyki jazdy mają oczywiście wpływ faktyczną na żywotność akumulatora. Niskie temperatury powodują, że jego wydajność spada – zmniejsza się zdolność rozruchowa i obniża pojemność elektryczna.

U kresu akumulatorów samochodowych

Dlaczego akumulator zimą ma już dość? Bywa tak, gdy mordercze było lato. To właśnie wysoka temperatura radykalnie skraca żywotność akumulatora, więc kiedy nadchodzi zima, zwłaszcza starsze akumulatory mogą przestać działać.

ReklamaWyczerpane lub uszkodzone akumulatory  1
Może się to wydawać sprzeczne z intuicją, ale letnie upały są trudniejsze dla akumulatora niż zimowy chłód, ponieważ wyższe temperatury zdecydowanie bardziej degradują substancje chemiczne, które wytwarzają energię. To właśnie wysokie temperatury przyspieszają korozję płyt wewnętrznych i szybciej odparowują elektrolit.

Optymalna temperatura zewnętrzna dla akumulatora samochodowego wynosi +20°C, a gdy w okresie letnim temperatury otoczenia przekraczały +30°C, to ich sprawność mocno podupadła. Jest tak, ponieważ wysokie temperatury prowadzą do samorozładowania akumulatora i powodują szybsze starzenie się jego części elektrochemicznych.

Jak utylizować akumulator?

To pytanie na czasie, bo też data 18 lutego została wybrana na Dzień Baterii, aby uczcić Alessandro Voltę, pochodzącego z Włoch wynalazcę pierwszego ogniwa galwanicznego, które jest przodkiem dzisiejszych baterii i akumulatorów. Volt urodził się 18 lutego 1745 roku a swój wynalazek opisał w 1800 roku. Mimo różnic w konstrukcji, zasada działania jego ogniwa jest wciąż odwzorowywana we współczesnych bateriach samochodowych.

Poprawnie użytkowany akumulator jest w pełni bezpieczny dla środowisko. W procesie recyklingu można natomiast odzyskać prawie 100% jego wagi. Nie wolno jednak zapomnieć, że zawarte w nim ołów oraz inne pierwiastki chemiczne są szkodliwe dla zdrowia ludzi i zwierząt oraz dla przyrody. Dlatego też akumulatory muszą być odpowiednio przechowywane, transportowane oraz utylizowane – tak, aby to co się w nich znajduje nie dostało się do środowiska.

ReklamaWyczerpane lub uszkodzone akumulatory  2
Kierowcy oraz posiadacze pojedynczych sztuk akumulatorów mogą je oddać do tzw. PSZOK-ków, czyli Punktów Selektywnego Zbierania Odpadów Komunalnych. To specjalne miejsca na terenie gmin, które przyjmą wszelkie problematyczne odpady oraz zajmą się nimi we właściwy sposób.

Prywatne muzeum akumulatorów

Wspominając Dzień Baterii, warto wybrać się w podróż w czasie. Dokąd? To właśnie w Polsce znajdziemy największą kolekcję tego typu eksponatów. W Będzinie znajduje się jedyne muzeum akumulatorów na świecie!

Na miejscu (przy ulicy Krakowskiej 110) można obejrzeć wiele ciekawych eksponatów liczących ponad 100 lat jak również ciekawostki tj. baterie na bazie metali szlachetnych (https://www.batprofi.pl/historia). Kolekcja jest własnością firmy Bat Profi.

Akumulatory można podzielić na kilka rodzajów

Dzielimy je w zależności od tego, jak przechowywany jest elektrolit. I tak można wymienić akumulatory samochodowe AGM czy akumulatory żelowe, które cechują się bezobsługowością. W większości pozostałych modeli konieczne jest kontrolowanie poziomu elektrolitu i jego uzupełnianie. Akumulatory samochodowe mogą mieć wagę wynoszącą nawet do 30 kilogramów. Waga ta zależna jest od liczby płyt ołowiowych znajdujących się w ogniwach akumulatora.

Akumulator kwasowo-ołowiowy jest powszechnie używany w motoryzacji. W najbliższym czasie nie zmieni tego nawet postępująca elektryfikacja branży. Każdy samochód elektryczny wyposażony jest bowiem nie tylko w baterie litowo-jonowe, ale także akumulator kwasowo-ołowiowy, niezbędny do zasilania sieci pokładowej i systemów bezpieczeństwa. Ten rodzaj baterii będzie nam więc towarzyszył jeszcze przez wiele lat.

Fot. R. Dobrowolski i materiały Exide


Rafał Dobrowolski20.02.2023 zdjęć 4
Obserwuj nas na Google News Obserwuj nas na Google News