artykuły

dobrze-wiedziecDOBRZE WIEDZIEĆ
ReklamaBilbord Ubezpieczenia
Komu i jakie opony?

Komu i jakie opony?

Czas czytania 6 minut

Opony całoroczne z przeznaczeniem do kamperów? Tych jest najmniej, gdy wziąć pod uwagę najpopularniejszą kategorię kamperów, tj. poruszają się na felgach w rozmiarze 15 i 16 cali. Pod uwagę wzięliśmy trzy kampery. Każdy bazuje na innym podwoziu. Wspólną ich cechą jest DMC 3500 kg.

Czym kierować się przy doborze optymalnego ogumienia do kamperów? Podstawą doboru ogumienia do pojazdu jest książka serwisowa i zawarte w niej informacje. Zawsze dobieramy opony o odpowiednim rozmiarze, indeksie nośności oraz prędkości, bo te idą ze sobą w parze. Na dalszym miejscu jest wybór modelu dostosowanego do naszych potrzeb i preferencji. Temu też służyć ma etykieta UE 2.0. Najnowsza, m.in. wzbogacona o informacje dotyczące przyczepności konkretnej opony w zimowych warunkach.

Mając na uwadze pojazdy kempingowe, które powszechnie wykorzystujemy na czas wojaży, warto pewnie skalkulować walory posiadania opon, które są „nieczułe” na lokalne obostrzenia. Mając na uwadze wymagania stawiane przez kraje alpejskie przy przejazdach przez góry oczywiście najlepiej z piktogramem 3PMSF na czas zimowego caravaningu. Czym tak naprawdę jest opona zimowa? Otóż o oponie zimowej mówimy wtedy, gdy na etykiecie UE oraz na ścianie bocznej opony widnieje ów piktogram 3PMSF (ang. Three-Peak Mountain Snow Flake – płatek śniegu na tle trzech szczytów górskich), tzw. symbol alpejski. Tylko taka opona spełnia wymagania testu przyczepności na zaśnieżonej nawierzchni i może być nazywana oponą zimową. Wniosek? Opony M+S nie są oponami zimowymi!

ReklamaKomu i jakie opony? 1
No dobrze, a spośród jakiego generalnie ogumienia może wybierać posiadacz kampera?

Na potrzeby tego artykułu wzięliśmy pod uwagę trzy kampery

Są to modele: RT ZEFIRO 287 TL/P (Roller Team), RAPIDO 8096 dF 60 EDITION, RAPIDO M96. W kolejności bazują na podwoziach: Ford Transit, Fiat Ducato, Mercedes Sprinter. Wspólną ich cechą jest DMC 3500 kg. No i fakt, że te akurat znajdziemy w ofercie firmy CamelCamp. I tu pierwszy komentarz. Ogumienie to domena warsztatów oponiarskich!

- Nie czujemy się specjalistami od opon. Nie serwisujemy ich. Mogę się wypowiedzieć jedynie jako użytkownik, który zdecydowanie poleca do kamperów opony… wielosezonowe - słyszymy od Andrzeja Wróblewskiego z CamelCamp.

- Moja refleksja? Przy normalnych przebiegach w użytkowaniu prywatnym na poziomie ok. 10 000 km/rok, klienci nie są w stanie zużyć 2 kompletów opon w ciągu 3-4 lat. Do tego dochodzą oczywiście koszty zakupu, przechowywania i wymian. Rozwiązaniem jest jeden zestaw opon wielosezonowych. Przy zimowych wyprawach na drugi koniec Europy opony wielosezonowe sprawdzą się w zimnej, np. zaśnieżonej Polsce i ciepłej Hiszpanii czy we Włoszech.

Na pewno dedykowanym ogumieniem do pojazdów kempingowych będzie to z oznaczeniem „Camping” lub „Camping Pneu” (CP).

Opony turystyczne są nieczułe na długie postoje

Ogumienie z tymi symbolami (Camping, Camping Pneu, CP) określane też nieraz jako „turystyczne”, ma specjalną konstrukcję, która utrudnia ich odkształcanie podczas długiego postoju. Kamperów lub przyczep kampingowych.

ReklamaKomu i jakie opony? 2
- Z reguły takie opony maja trochę zmienioną konstrukcje karkasu w stosunku do opony samochodów dostawczych oraz wzmocnione ściany boczne. Opony te charakteryzują się wysoką odpornością na ścieranie, przeciążenia szczególnie przy długich postojach - wyjaśnia Jacek Szymański współwłaściciel sklepu internetowego z oponami "sklepopon.com"

- Jak to widać w tabeli opon całorocznych, najnowsze produkty firm Continental i Michelin spełniają wszystkie wymagania dotyczące oznakowania opon zimowych czyli symbol 3PMSF oraz oznaczenia opon do kamperów, które zawiera nazwa VanContacte Camping, CrossClimate Camping. Opony tak oznaczone można używać przez cały rok i ich konstrukcja przewiduje długotrwały postój obciążonego pojazdu bez wpływu na jego odkształcenia.

I od razu dodaje, że od nowego roku ceny opon drastycznie idą w górę. W tabelach zamieściliśmy ceny obowiązujące jeszcze w ostatnich dniach grudnia 2021 r.

W roku 2022 przewidziane są podwyżki cen ogumienia od 10-15%

Opony całoroczne z przeznaczeniem do kamperów; opony całoroczne do samochodów dostawczych; opony zimowe do samochodów dostawczych - porównując produkty ze wszystkich tabel uwagę zwraca pokaźna różnica w cenach zakupu.

Czy wydamy nieco ponad 1000 zł za komplet, czy kilkukrotnie więcej, to jedno. Opony zimowe do kampera?

- Jeżeli użytkownik wyjeżdża w miejsca, w których spodziewa się trudnych lub bardzo trudnych warunków zimowych zalecałbym opony zimowe z oznaczeniem „C” o wymiarach i parametrach nośności takie jak przewiduje producent kampera - mówi współwłaściciel sklepu internetowego z oponami „sklepopon.com".

- Będzie to najlepszy wybór. Ale uwaga! Przypominam również o zabraniu odpowiednich łańcuchów, ponieważ w niektórych krajach ich posiadanie jest to obowiązek. Odpowiednich łańcuchów, tj. dla samochodów dostawczych.

Spośród kilkunastu dobierzemy opony całoroczne do samochodów dostawczych. Najwięcej jest opon zimowych do samochodów dostawczych

Praktyczna rada dla objuczonych

Prócz ogólnych parametrów związanych z odpowiednią wielkością opony, należy przede wszystkim zwrócić uwagę na indeks nośności. Jest to parametr określający, z jakim maksymalnym obciążeniem można jechać. Pozostaje jeszcze indeks prędkości, który powinien być dobrany zgodnie ze specyfikacją naszego pojazdu. Aby właściwie dobrać oponę, należy sprawdzić, jaka jest całkowita masa kampera. Dla przykładu, jeśli kamper łącznie z wyposażeniem waży około 4 ton, wówczas najlepszym wyborem będzie ogumienie z indeksem nośności 116. I tu komentarz.

- Każdy pojazd posiada homologacje, a w niej można znaleźć dane o oponach i zalecenia co do przestrzegania tych norm – podkreśla Jacek Szymański.

- Nośności ogumienia nie należy ani zwiększać, ani tym bardziej zmniejszać. Takie zmiany powodują zmianę charakterystyki prowadzenia pojazdu. Mogą prowadzić do przegrzewania się opon, co może skutkować jej wystrzegałem i niemiłymi konsekwencjami.

I podpowiada, że jeżeli ktoś chciałby sprawdzić czy jego opony maja odpowiednia nośność, to może skorzystać z tabel dostępnych na każdej stronie internetowej zajmującej się sprzedażą opon.

Na oponie możemy spotkać podwójne oznaczenie nośności np. 107/105 wtedy pierwsza cyfra oznacza nośność opony pojedynczej a druga w przypadku używania przez pojazd na tyle opon bliźniaczych (4 koła z tyłu). Co do oznaczeń prędkości najczęściej są to oznaczenia literowe „R” lub „S" - co oznacza max. prędkość: 170 lub 180 km/h.

Fot. camelcamp.pl, sklepopon.com


Rafał Dobrowolski05.01.2022 zdjęć 3
Obserwuj nas na Google News Obserwuj nas na Google News