artykuły

abc-caravaninguABC CARAVANINGU
ReklamaBilbord Ubezpieczenia
Remont przyczepy kempingowej
  fot. Markus Spiske Remont przyczepy kempingowej

Remont przyczepy kempingowej krok po krok

Czas czytania 5 minut

Remont przyczepy kempingowej to prawdziwe wyzwanie. Będziemy potrzebować wiedzy z zakresu mechaniki pojazdowej, wykończenia wnętrz, hydrauliki, przyda się pomoc elektryka, gazownika. Ale przede wszystkim musimy mieć sporo cierpliwości – to potrwa.

Szukasz przyczepy kempingowej? Sprawdź nasze ogłoszenia!

Kupujesz używaną przyczepę? Zobacz nasze porady w artykułach: 

Czy warto? Być może tak, jeśli weźmiemy pod uwagę możliwość zakupu przyczepy do remontu w okazyjnej cenie. Nie oznacza to jednak, że będzie tanio, bo na remoncie nie powinniśmy oszczędzać, bo to może bardzo szybko się zemścić. Chodzi głównie o zachowanie szczelności zabudowy przyczepy. Nie zawsze warto upierać się na to, by wszystko wykonać samodzielnie. Czasem warto część projektu odbudowy przyczepy zlecić profesjonalnej firmie, która ma odpowiednie doświadczenie i narzędzia, by odbudować poszycie czy zadbać o profesjalną i bezpieczną elektrykę w pojeździe.

Jeśli wszystko zrobimy zgodnie z planem i zalecanymi technikami, będziemy cieszyć się przyczepą zbudowaną i wyposażoną dokładnie według naszych własnych potrzeb i oczekiwań. Wartość takiej przyczepy? Jest bezcenna!

Remont przyczepy kempingowej – ocena stanu technicznego

Czas trwania remontu i jego koszty zależą przede wszystkim od stanu technicznego posiadanego modelu. Przy zakupie modelu do generalnego remontu trzeba zwrócić uwagę na kwestie sprawności technicznej związanej z przemieszczaniem się na drodze – tutaj wszelkie naprawy będą trudniejsze, bo związane z homologacjami czy dodatkowymi badaniami technicznymi na stacjach kontroli pojazdów. Jeśli przyczepa jest „jezdna”, sprawna technicznie i zarejestrowana, możemy przejść do kwestii remontu części mieszkalnej.

remont przyczepy kempingowej

ReklamaRemont przyczepy kempingowej krok po krok 2
Choć zawsze warto, by pojazd pod względem mechaniki pojazdowej, a więc układu zawieszenia, hamulców czy oświetlenia drogowego, obejrzał mechanik lub diagnosta samochodowy. Chodzi tu przecież o bezpieczeństwo nasze i innych użytkowników ruchu drogowego.

 

Remont krok po kroku

Zacznijmy od aspektów związanych z zabudową zewnętrzną przyczepy. Musimy zwrócić uwagę na to, by wszystkie elementy zabudowy były połączone w sposób szczelny. Przy użyciu specjalistycznych klejów zadbajmy o mocowanie wsporników aluminiowych i stalowych. Ściany od wewnątrz muszą być wygłuszone i zaizolowane. Często stosowanym materiałem są tutaj gumy (twarde lub spienione). Przy montażu naprawianych ścian czy dużych elementów konstrukcyjnych pamiętać należy, by unuikać sztywnych połączeń – ściany będą „pracować” w trakcie jazdy. Jeśli konstrukcja będzie sztywna, mogą szybko pojawić się pęknięcia i rozwarstwienia, co z kolei skutkować może przedostowaniem się do wnętrza wilgoci. Przy montażu szyb czy drzwi pamiętajmy o tym, by wszystkie powierzchnie przed klejeniem odpowiednio odtłuścić. Ważnym materiałem przy zabudowie ścian w przyczepie są uszczelniacze. Jeśli poszycia przyczepy z lamintu wymaga naprawy, często stosowanym rozwiązaniem są montowane elementy płyt pvc. Przy mniejszych uszkodzeniach można pozwolić sobie jedynie na wypełnienie klejem ubytku.

Dla sprawnie przeprowadzonego remontu wewnątrz przyczepy pierwszym krokiem winien być demontaż – wszystkiego! Meble, przewody, rury wodne. Pozwoli to na realną ocenę sytuacji i naprawę wszelkich ubytków w zabudowie czy zniszczeń. Warto dokładnie umyć wnętrze przyczepy, odtłuścić przed stosowaniem materiałów chemicznych, jak kleje czy uszczelniacze. Jeśli ściany są w dobrym stanie technicznym, być może przy tej okazji warto je odmalować? Teraz będzie to zdecydowanie prostsze niż w przypadku podjęcia takiej decyzji za kilka lat.

Reklama
Przegląd i ewentualne naprawy lub montaż instalcji wodnej i elektrycznej zalecamy przeprowadzać z fachowcami w tych dziedzinach. Kolejne kroki to wykładzina, montaż mebli, wyposażenie kuchni czy łazienki i prawie gotowe...

Czy remont przyczepy się opłaca?

Znamy wiele historii o nabywcach, którzy po przeprowadzeniu generalnego remontu przyczepy kempingowej żałowali swojej decyzji. Po kolejnych etapach remontu i kolejnych inwestycjach czasowych i finansowych trudno jest wycofać się z takiego pomysłu. Wszystko zależy od bazy, stanu przyczepy, którą chcemy remontować. Nie zawsze będzie to opłacalna inwestycja, w porównaniu z zakupem droższej przyczepy używanej, ale w dobrym stanie technicznym. Podstawa to rzetelna, pozbawiona emocji, ocena stanu technicznego przyczepy, którą chcemy reanimować. Choć z drugiej strony, odnawianie starej przyczepy kempingowej wpisuje się w ekologiczną ideę „Zero Waste” oraz pozwala zamieszkać w pojeździe zaprojektowanym od początku do końca według własnej wizji.

Na naszym portalu znajdziesz:

Remont przyczepy – inspiracje

Jedną z najczęściej remontowanych i odbudowywanych przyczep kempingowych w Polsce jest oczywiście nasza kochana Niewiadówka. Jeśli szukacie inspiracji, pomysłów i porad technicznych – znajdziecie je w naszym filmie o remoncie generalnym modelu N126. Mało tego, nasz rozmówca, pan Bogdan, zbudował jedną przyczepę na bazie dwóch modeli. Jest dłuższa o 124 cm od modelu fabrycznego. Ale ostrzegamy – to wyższa szkoła jazdy, dla zaawansowanych pasjonatów z dużą wiedzą techniczną.

W artykule wykorzystano fot. Markus Spiske (Unsplash), Tekton (Unsplash). 


Piotr Łukaszewicz12.06.20230
Obserwuj nas na Google News Obserwuj nas na Google News