Rozdymka to ryba, która potrafi podwoić swój pierwotny rozmiar w obliczu zagrożenia, aby zniechęcić napastnika. Niektóre gatunki mają kolce, uwidaczniające się dopiero po nadmuchaniu. Dlaczego o nich wspominamy?
Otóż pontony marki HonWave posiadają podobne właściwości – mogą zmieniać swe rozmiary i cechy. Są idealne do różnych aktywności realizowanych z pomocą caravaningu i mają cechy zbliżone do łodzi o sztywnej konstrukcji dna!
Co prawda wspomniana ryba nadyma się za pomocą wody, a nie powietrza, ale w stanie „nienadętym”, podobnie jak ponton, wygląda niepozornie. Tymczasem wszystkie elementy konstrukcyjne pontonów marki Honda gwarantują wytrzymałość, dobrą kondycję i estetykę przez wiele lat. Są łatwe w transporcie i przechowywaniu, a przede wszystkim dostosowane do napędu odpowiednim modelem silnika zaburtowego. Solidna konstrukcja cechuje każdy z 8 modeli dostępnych w dwóch seriach. Są nimi HonWave seria IE, pontony składane z podłogą z usztywnionej maty pneumatycznej, oraz HonWave seria AE – pontony składane z aluminiową podłogą. Walorów sztywności nie trzeba tłumaczyć wodniakom oddającym się wędkarskiej pasji, organizatorom rodzinnych wycieczek po różnych akwenach lub rekreacyjnych eksploracji. Oznacza to wyższą ładowność w porównaniu do konstrukcji z miękkim dnem, co daje możliwość zabrania większej liczby osób lub sprzętu.
Seria IE wyróżnia się więc, jak wspomnieliśmy, dwuwarstwową matą pneumatyczną dna z wewnętrzną strukturą stabilizującą. Dzięki takiemu rozwiązaniu konstrukcja wytrzymuje duże naprężenia. Napompowana dolna część maty przekształca się w stabilne dno w formie litery V, które z łatwością pokonuje fale. Jej górna część tworzy wygodny i łatwy do utrzymania w czystości pokład. Przygotowanie pontonu do pływania nie zabiera wiele czasu, a pompka nożna będąca na wyposażeniu zapewnia sprawne napełnienie powietrzem bez wysiłku. Konstrukcja HonWave IE umożliwia zastosowanie przenośnego silnika zaburtowego. Pontony z tej serii są przystosowane do silników o mocy maksymalnej do 6, 8, 15 i 20 KM. Oprócz tego wśród cech tej serii wymienić należy odporną na wilgoć pawęż wykonaną z laminatu, zwiększającą wytrzymałość mocowania silnika, bardzo wytrzymałą i estetyczną laminatową ławkę oraz w wybranych modelach rolkę dziobową do zakotwiczania.
Seria AE przeznaczona jest zaś dla zwolenników większych prędkości i dużej ładowności. Pontony z tej linii posiadają równy i sztywny pokład z paneli aluminiowych oraz pompowany kil formujący dno w kształcie litery V, umożliwiający szybkie pokonywanie fal i stabilizujący całą konstrukcję. Ta cecha czyni ów ponton idealnym wyborem do wędkowania lub nurkowania, pozwalając na przewożenie nawet 7 członków załogi lub prawie tony ładunku. Powłoka pneumatyczna wykonana została z pięciowarstwowego poliestru (E-PCV o gramaturze 1100 g/m²), a wyjątkowo duża średnica pływaków, zwiększając stabilność i wyporność, zapewnia jednocześnie duży margines bezpieczeństwa w przypadku uszkodzeń. Cylindryczne zakończenie pływaków to stabilność przy zastosowaniu silnika większej mocy. Boczne zabezpieczenie końcówek pływaków listwą odbojową podnosi odporność na uszkodzenie podczas manewrów, natomiast dolne zabezpieczenie końcówek pływaków odporność w trakcie odbijania i wyciągania na brzeg.
Tym, co poza zaletami konstrukcyjnymi będzie interesować turystów caravaningowych, jest masa opisywanych jednostek pływających. W serii IE zamyka się ona między 33 kg netto dla najmniejszego modelu – T 24-IE 3 i 48 kg dla największego, czyli T 38-IE 3. Pontony z podłogami aluminiowymi klasy AE są cięższe. Model najmniejszy – T 25-AE – przeznaczony jest dla 3 osób i waży 48 kg netto, a największy – T 40-AE – dla 7 osób i waży 86 kg. Ceny poszczególnych modeli zaczynają się od 5595 zł, a kończą na 8640 zł.
Na koniec wspomnieć należy, że wszystkie, oprócz T 24-IE (kategoria B), posiadają kategorię żeglugi C.
Artykuł pochodzi z numeru 6 (108) 2022 r. magazynu „Polski Caravaning”.
Chcesz być na bieżąco? Zamów prenumeratę – teraz jeszcze taniej i szybciej.