DOBRZE WIEDZIEĆ

4 miesiące temu  27.06.2018, ~ Administrator   

Przyczepa Carado 157L waży 900 kilogramów, a DMC ciągnącego ją Mercedesa GLK to 2400 kg. Można więc śmiało prowadzić taki zestaw z prawem jazdy kategorii B

Przyczepa Carado 157L waży 900 kilogramów, a DMC ciągnącego ją Mercedesa GLK to 2400 kg. Można więc śmiało prowadzić taki zestaw z prawem jazdy kategorii B

Dokładnie pięć lat temu, w czerwcowym numerze „Polskiego Caravaningu” zamieściliśmy materiał zatytułowany „PC daje broń”, którego częścią był wyciąg z „Konwencji wiedeńskiej o ruchu drogowym” w kilku językach. Przetłumaczony fragment dotyczył przepisów dotyczących kategorii prawa jazdy, którą musimy posiadać, gdy poruszamy się z przyczepą cięższą niż 750 kg.

Wielu Czytelników prosiło od pewnego czasu, by publikację powtórzyć. Bo chociaż świadomość przepisów jest dziś większa niż kilka lat temu, to ciągle możemy spotkać policjantów w naszym kraju i za granicą, dla których przyczepa cięższa niż 750 kilogramów oznacza konieczność posiadania wyższej kategorii prawa jazdy. A to nie zawsze jest konieczne – przypomnimy więc, kiedy i dlaczego nie jest. 

Czym jest Konwencja? 

Zacznijmy od przypomnienia, czym jest „Konwencja wiedeńska o ruchu drogowym”. To dokument podpisany w 1968 roku przez kilkadziesiąt państw wszystkich kontynentów. Jej celem było ujednolicenie i unormowanie przepisów drogowych. W ciągu następnych lat kolejne kraje konwencję ratyfikowały, a sama konwencja obowiązuje do dziś. Zawiera wiele przepisów i paragrafów dotyczących różnych aspektów poruszania się po drogach, nazewnictwa, norm drogowych. W tym norm, które pomagają caravaningowcom poruszającym się z przyczepami. 

Wystarczy kategoria B 

Szczególnie tym, którzy poruszają się z przyczepą cięższą niż 750 kg. Z przyczepami lekkimi, do 750 kilogramów sprawa jest oczywista: wystarczy samochód od niej cięższy i prawo jazdy kategorii B. Gdy przyczepa jest cięższa, zaczynają się wątpliwości i nierzadko problemy. Policjanci w Polsce i za granicą wymagają wtedy od nas czasem wyższej kategorii prawa jazdy i chcą karać mandatem. A dzięki „Konwencji wiedeńskiej o ruchu drogowym” wiemy, że nie mają takiego prawa. 

Mówi o tym jasno dodatek do „Konwencji...”, a konkretnie art. 41, pkt 4a, zawarty w rozdziale IV: „do pojazdów samochodowych kategorii B, wymienionych w załącznikach 6 i 7 do niniejszej konwencji, może być dołączona lekka przyczepa; może do nich być także dołączona przyczepa, której największa dopuszczalna masa [DMC – przyp. red.] przekracza 750 kg (1650 funtów), ale nie przekracza ona masy własnej pojazdu samochodowego, oraz jeżeli największa dopuszczalna masa pojazdów połączonych w ten sposób nie przekracza 3500 kg (7700 funtów)”. Czyli, mówiąc najprościej: jeżeli nasza przyczepa waży więcej niż 750 kg, ale jest lżejsza od samochodu i DMC całego zestawu jest poniżej 3 500 kg – możemy go prowadzić mając prawo jazdy kategorii B. 

Wytnij, zachowaj i nie bój się użyć! 

Najlepiej wyciąć i trzymać w samochodzie przetłumaczone fragmenty konwencji z sąsiedniej strony, bowiem pomimo, że „Konwencja wiedeńska o ruchu drogowym” obowiązuje do dziś we wszystkich krajach, które ją ratyfikowały, to nie zawsze wiedzą o tym policjanci i inne uprawnione do kontrolowania służby. 

Dlatego zawsze – czy to w Polsce, czy za granicą – warto mieć ten fragment ze sobą i pokazywać wtedy, gdy osoba kontrolująca podważa nasze zdanie i zamierza nas ukarać mandatem. Pamiętajmy, że w naszym kraju po przyjęciu mandatu nie ma możliwości odwołania się od niego – dlatego nie przyjmujmy go. O ile oczywiście po okazaniu fragmentu konwencji funkcjonariusz dalej zamierza nas ukarać. A tak przecież też może się zdarzyć – wtedy prosimy, by poinformować naszą redakcję, a my opiszemy to na łamach „Polskiego Caravaningu”. 
Mamy jednak nadzieję, że dajemy skuteczną broń, która pozwoli uniknąć przykrych sytuacji na drodze i będzie decydującym argumentem o niekaraniu kogoś, kto podróżuje zgodnie z przepisami. Z przepisami – przypomnijmy – nadrzędnymi wobec prawa krajowego danego państwa. 

Dariusz Wołodźko  

Artykuł pochodzi z numeru 2(67) 2015 Polskiego Caravaningu

Jak się czujesz po przeczytaniu tego artykułu ? Głosów: 6

  • 5
    ZADOWOLONY
  • 0
    ZASKOCZONY
  • 0
    POINFORMOWANY
  • 0
    OBOJĘTNY
  • 1
    SMUTNY
  • 0
    WKURZONY
  • 0
    BRAK SŁÓW

Komentarze (2)

dodaj komentarz
Aby dodać komentarz musisz podać wynik
  • ~ Czesław 2 miesiąc temu "Najlepiej wyciąć i trzymać w samochodzie przetłumaczone fragmenty konwencji z sąsiedniej strony" - to znaczy gdzie? Jakiś link ...
    oceń komentarz zgłoś do moderacji
  • ~ arcadiusz 1 2 miesiące temu USTAWA z dnia 5 stycznia 2011r. o kierujących pojazdami art.6 V6) kategorii B: a) pojazdem samochodowym odopuszczalnej masie całkowitej nieprzekraczającej 3,5t, zwyjątkiem autobusu i motocykla, b) zespołem pojazdów złożonym z pojazdu, o którym mowa w lit. a(3,5t), oraz z przyczepy lekkiej(do 750kg), - czyli wynika, że 3,5t+750kg= 4250kg c) zespołem pojazdów złożonym z pojazdu, o którym mowa w lit. a, oraz z przyczepy innej niż lekka, o ile łączna dopuszczalna masa całkowita zespołu tych pojazdów nie przekracza 4250 kg, z zastrzeżeniem ust. 2 dla mnie ppkt b i c mowią o tej samej wadze tylko innych rodzajach przyczep
    oceń komentarz zgłoś do moderacji
do góry strony