DOBRZE WIEDZIEĆ

20 dni temu  27.06.2018, ~ Administrator   

Przyczepa Carado 157L waży 900 kilogramów, a DMC ciągnącego ją Mercedesa GLK to 2400 kg. Można więc śmiało prowadzić taki zestaw z prawem jazdy kategorii B

Przyczepa Carado 157L waży 900 kilogramów, a DMC ciągnącego ją Mercedesa GLK to 2400 kg. Można więc śmiało prowadzić taki zestaw z prawem jazdy kategorii B

Strona 1 z 2

Dokładnie pięć lat temu, w czerwcowym numerze „Polskiego Caravaningu” zamieściliśmy materiał zatytułowany „PC daje broń”, którego częścią był wyciąg z „Konwencji wiedeńskiej o ruchu drogowym” w kilku językach. Przetłumaczony fragment dotyczył przepisów dotyczących kategorii prawa jazdy, którą musimy posiadać, gdy poruszamy się z przyczepą cięższą niż 750 kg.

Wielu Czytelników prosiło od pewnego czasu, by publikację powtórzyć. Bo chociaż świadomość przepisów jest dziś większa niż kilka lat temu, to ciągle możemy spotkać policjantów w naszym kraju i za granicą, dla których przyczepa cięższa niż 750 kilogramów oznacza konieczność posiadania wyższej kategorii prawa jazdy. A to nie zawsze jest konieczne – przypomnimy więc, kiedy i dlaczego nie jest. 

Czym jest Konwencja? 

Zacznijmy od przypomnienia, czym jest „Konwencja wiedeńska o ruchu drogowym”. To dokument podpisany w 1968 roku przez kilkadziesiąt państw wszystkich kontynentów. Jej celem było ujednolicenie i unormowanie przepisów drogowych. W ciągu następnych lat kolejne kraje konwencję ratyfikowały, a sama konwencja obowiązuje do dziś. Zawiera wiele przepisów i paragrafów dotyczących różnych aspektów poruszania się po drogach, nazewnictwa, norm drogowych. W tym norm, które pomagają caravaningowcom poruszającym się z przyczepami. 

Wystarczy kategoria B 

Szczególnie tym, którzy poruszają się z przyczepą cięższą niż 750 kg. Z przyczepami lekkimi, do 750 kilogramów sprawa jest oczywista: wystarczy samochód od niej cięższy i prawo jazdy kategorii B. Gdy przyczepa jest cięższa, zaczynają się wątpliwości i nierzadko problemy. Policjanci w Polsce i za granicą wymagają wtedy od nas czasem wyższej kategorii prawa jazdy i chcą karać mandatem. A dzięki „Konwencji wiedeńskiej o ruchu drogowym” wiemy, że nie mają takiego prawa. 

Mówi o tym jasno dodatek do „Konwencji...”, a konkretnie art. 41, pkt 4a, zawarty w rozdziale IV: „do pojazdów samochodowych kategorii B, wymienionych w załącznikach 6 i 7 do niniejszej konwencji, może być dołączona lekka przyczepa; może do nich być także dołączona przyczepa, której największa dopuszczalna masa [DMC – przyp. red.] przekracza 750 kg (1650 funtów), ale nie przekracza ona masy własnej pojazdu samochodowego, oraz jeżeli największa dopuszczalna masa pojazdów połączonych w ten sposób nie przekracza 3500 kg (7700 funtów)”. Czyli, mówiąc najprościej: jeżeli nasza przyczepa waży więcej niż 750 kg, ale jest lżejsza od samochodu i DMC całego zestawu jest poniżej 3 500 kg – możemy go prowadzić mając prawo jazdy kategorii B. 

Jak się czujesz po przeczytaniu tego artykułu ? Głosów: 3

  • 3
    ZADOWOLONY
  • 0
    ZASKOCZONY
  • 0
    POINFORMOWANY
  • 0
    OBOJĘTNY
  • 0
    SMUTNY
  • 0
    WKURZONY
  • 0
    BRAK SŁÓW

Komentarze (0)

dodaj komentarz
Aby dodać komentarz musisz podać wynik
    Nie ma jeszcze komentarzy...
do góry strony