artykuły

niezwyklostkiNIEZWYKŁOSTKI
ReklamaBilbord - bookingcamper zacznij zarabiac

Kampery z PRL-u

Czas czytania 4 minuty
Kampery  z PRL-u
Nysa Camping. 

Z początkiem 1979 roku do Fabryki Samochodów Rolniczych wpływa zamówienie od Zakładów Sprzętu Domowego i Turystycznego w Niewiadowie na dwa pojazdy w wersji tzw. kabina na ramie. Nie jest tajemnicą, że mają na nich powstać zabudowy kamperowe.

Niewiadów podległy Zjednoczeniu Predom-Prespol chce na czerwcowych targach w Poznaniu pokazać premierowe modele kamperów. Dotąd znany jest z produkcji przyczep kempingowych pod nazwą N-126, które wytwarzane są od 1966 roku. Konstruktorzy firmy chcą teraz iść krok dalej. Kamper ma być celem i zarazem wyznacznikiem nowego trendu rekreacyjnego.
Rok wcześniej na poznańskich MTP pojawia się projekt – Nysa Camping. Ale to raczej karykatura kampera w postaci przyczepy z Niewiadowa nałożonej na podłogę Nysy.
FSR w Poznaniu znana jest od 6 lat z produkcji samochodów dostawczych o nazwie Tarpan. Są one produkowane w kilku wersjach nadwoziowych: pick-up, standard, kombi.
Kierownictwo fabryki akceptuje zlecenie i dostarcza dwa podwozia o przedłużonej ramie z wyciętym otworem w tylnej ścianie kabiny kierowcy. Wprawdzie w kraju sytuacja gospodarcza pogarsza się znacząco, a sprzedaż samochodów jest reglamentowana, to wizja przedstawienia nowej myśli technicznej „ojcu polskiej motoryzacji” – Tadeuszowi Wrzaszczykowi, jest dla decydentów niezwykle ekscytująca. Dyrekcje obu zakładów mają ambicje przedstawienia swych projektów na targach poznańskich. A wiadomo już, że dojdzie na nich do podpisania umowy pomiędzy Polmotem i Fiatem dotyczącej produkcji zupełnie nowego modelu Tarpana. Na targach będzie nie tylko ekipa rządowa, ale także spodziewana jest obecność I sekretarza PZPR Edwarda Gierka. To niesłychana okazja pochwalenia się sukcesem na polu rekreacji i turystyki społeczeństwa polskiego.

ReklamaKampery  z PRL-u 1
Dyrekcja poznańska ubija przy okazji inny deal. Za dwa podwozia kupuje pięć przyczep N-126 dla działu socjalnego. Przyczepy są przeznaczone dla pracowników posiadających samochody i preferujących ten rodzaj turystyki. Będzie można je wypożyczać za niewielką opłatą.
Nadchodzi czerwiec 1979 roku Kampery z Niewiadowa trafiają na teren zarządzany przez Polmot. To część MTP wydzielona na promocję polskiego przemysłu samochodowego. Swoje wyroby prezentują tu wszyscy producenci samochodów. Zarówno osobowych, ciężarowych i autobusów.
Kempingowa wersja Tarpana robi furorę. Dwa Tarpany N248 zajmują miejsce w pobliżu wyjścia od strony ul. Śniadeckich. Jeden wykonany jest w kolorze biało-kremowym, drugi białobrązowym. Firma jest w pełni przygotowana. Dysponuje nawet specjalnym folderem.
Samochód mierzy 4950 mm długości, 2100 mm szerokości i 2570 mm wysokości. Ciężar własny wynosi 1700 kg, a dopuszczalny ciężar całkowity 2100 kg. Zabudowa przypomina układ z przyczepy N-126. Z lewej strony od wejścia znajduje się szafa ubraniowa, a na wprost niej aneks kuchenny. Tył jest identyczny z przyczepą N-126. Centralnie umieszczony stół i dwie kanapy rozkładane wieczorem w jedno łóżko. Nad kabiną znajduje się alkowa przeznaczona na sypialnię dla dzieci. Pojazd stwarza wrażenie dość kanciaste, klockowe. Kabina mieszkalna wykonana jest z lekkich materiałów. Całość jest dziełem inż. Ryszarda Jabłońskiego.
Blok kuchenny zawiera 60-litrową lodówkę, butlę gazową i zbiornik na wodę. Zabudowa wyposażona jest w pięć otwieranych okien, wywietrznik dachowy, wysuwany stopień, instalację elektryczną 220 V i 12 V.
ReklamaKampery  z PRL-u 2
Firmowy folder głosi, że Tarpan N248 „jest przeznaczony do uprawiania najwyższej formy turystyki motorowej w okresie całego roku.” Na targach przedstawiono wersję standard i lux. W wersji lux dołożono łazienkę z natryskiem i....

Pełna treść artykułu w najnowszym wydaniu "Polskiego Caravaningu".



Administrator12.01.2017 zdjęć 9
Obserwuj nas na Google News Obserwuj nas na Google News