Z początkiem 1979 roku do Fabryki Samochodów Rolniczych wpływa zamówienie od Zakładów Sprzętu Domowego i Turystycznego w Niewiadowie na dwa pojazdy w wersji tzw. kabina na ramie. Nie jest tajemnicą, że mają na nich powstać zabudowy kamperowe.
Niewiadów podległy Zjednoczeniu Predom-Prespol chce na czerwcowych targach w Poznaniu pokazać premierowe modele kamperów. Dotąd znany jest z produkcji przyczep kempingowych pod nazwą N-126, które wytwarzane są od 1966 roku. Konstruktorzy firmy chcą teraz iść krok dalej. Kamper ma być celem i zarazem wyznacznikiem nowego trendu rekreacyjnego. Rok wcześniej na poznańskich MTP pojawia się projekt – Nysa Camping. Ale to raczej karykatura kampera w postaci przyczepy z Niewiadowa nałożonej na podłogę Nysy. FSR w Poznaniu znana jest od 6 lat z produkcji samochodów dostawczych o nazwie Tarpan. Są one produkowane w kilku wersjach nadwoziowych: pick-up, standard, kombi. Kierownictwo fabryki akceptuje zlecenie i dostarcza dwa podwozia o przedłużonej ramie z wyciętym otworem w tylnej ścianie kabiny kierowcy. Wprawdzie w kraju sytuacja gospodarcza pogarsza się znacząco, a sprzedaż samochodów jest reglamentowana, to wizja przedstawienia nowej myśli technicznej „ojcu polskiej motoryzacji” – Tadeuszowi Wrzaszczykowi, jest dla decydentów niezwykle ekscytująca. Dyrekcje obu zakładów mają ambicje przedstawienia swych projektów na targach poznańskich. A wiadomo już, że dojdzie na nich do podpisania umowy pomiędzy Polmotem i Fiatem dotyczącej produkcji zupełnie nowego modelu Tarpana. Na targach będzie nie tylko ekipa rządowa, ale także spodziewana jest obecność I sekretarza PZPR Edwarda Gierka. To niesłychana okazja pochwalenia się sukcesem na polu rekreacji i turystyki społeczeństwa polskiego.
Dyrekcja poznańska ubija przy okazji inny deal. Za dwa podwozia kupuje pięć przyczep N-126 dla działu socjalnego. Przyczepy są przeznaczone dla pracowników posiadających samochody i preferujących ten rodzaj turystyki. Będzie można je wypożyczać za niewielką opłatą. Nadchodzi czerwiec 1979 roku Kampery z Niewiadowa trafiają na teren zarządzany przez Polmot. To część MTP wydzielona na promocję polskiego przemysłu samochodowego. Swoje wyroby prezentują tu wszyscy producenci samochodów. Zarówno osobowych, ciężarowych i autobusów. Kempingowa wersja Tarpana robi furorę. Dwa Tarpany N248 zajmują miejsce w pobliżu wyjścia od strony ul. Śniadeckich. Jeden wykonany jest w kolorze biało-kremowym, drugi białobrązowym. Firma jest w pełni przygotowana. Dysponuje nawet specjalnym folderem. Samochód mierzy 4950 mm długości, 2100 mm szerokości i 2570 mm wysokości. Ciężar własny wynosi 1700 kg, a dopuszczalny ciężar całkowity 2100 kg. Zabudowa przypomina układ z przyczepy N-126. Z lewej strony od wejścia znajduje się szafa ubraniowa, a na wprost niej aneks kuchenny. Tył jest identyczny z przyczepą N-126. Centralnie umieszczony stół i dwie kanapy rozkładane wieczorem w jedno łóżko. Nad kabiną znajduje się alkowa przeznaczona na sypialnię dla dzieci. Pojazd stwarza wrażenie dość kanciaste, klockowe. Kabina mieszkalna wykonana jest z lekkich materiałów. Całość jest dziełem inż. Ryszarda Jabłońskiego. Blok kuchenny zawiera 60-litrową lodówkę, butlę gazową i zbiornik na wodę. Zabudowa wyposażona jest w pięć otwieranych okien, wywietrznik dachowy, wysuwany stopień, instalację elektryczną 220 V i 12 V. Firmowy folder głosi, że Tarpan N248 „jest przeznaczony do uprawiania najwyższej formy turystyki motorowej w okresie całego roku.” Na targach przedstawiono wersję standard i lux. W wersji lux dołożono łazienkę z natryskiem i....
Pełna treść artykułu w najnowszym wydaniu "Polskiego Caravaningu".
Informujemy, że zaktualizowaliśmy naszą Politykę prywatności (dostępną w regulaminie). W dokumencie tym wyjaśniamy w sposób przejrzysty i bezpośredni jakie informacje zbieramy i dlaczego to robimy.
Nowe zapisy w Polityce prywatności wynikają z konieczności dostosowania naszych działań oraz dokumentacji do nowych wymagań europejskiego Rozporządzenia o Ochronie Danych Osobowych (RODO), które będzie stosowane od 25 maja 2018 r.
Informujemy jednocześnie, że nie zmieniamy niczego w aktualnych ustawieniach ani sposobie przetwarzania danych. Ulepszamy natomiast opis naszych procedur i dokładniej wyjaśniamy, jak przetwarzamy Twoje dane osobowe oraz jakie prawa przysługują naszym użytkownikom.
Zapraszamy Cię do zapoznania się ze zmienioną Polityką prywatności (dostępną w regulaminie).