artykuły

przepisy-prawnePRZEPISY PRAWNE
ReklamaBilbord - bookingcamper zacznij zarabiac
Akcyza przy zabudowie kampera. Kto i ile powinien zapłacić?
  fot. Freepik

Akcyza przy zabudowie kampera. Kto i ile powinien zapłacić?

Czas czytania 5 minut

Akcyza przy zabudowie kampera jest tematem, który wywołuje liczne pytania. W tym artykule odpowiemy na nie i uporządkujemy fakty.

Akcyza przy zakupie nowego kampera

Tu zasada jest prosta: jeśli pojemność silnika w pojeździe nie przekracza 2 litrów, jej wysokość to 3,1%. Jeśli silnik ma większą pojemność - akcyza rośnie aż do 18,6%. Stąd wynika duża popularność w Polsce kamperów zabudowanych na Fordzie Transicie, który ma swojej ofercie silnik dwulitrowy, w przeciwieństwie na przykład do Fiata Ducato, gdzie podstawową jednostką jest diesel o pojemności 2,2 litra. Wysokość akcyzy wielokrotnie decyduje o tym, na jaki model pojazdu decydują się klienci.

Akcyza przy zabudowie kampera

Wiele dyskusji wywołuje pytanie: czy należy zapłacić akcyzę przy zabudowie kampera, a więc w sytuacji, kiedy samochód dostawczy (tzw. blaszak), przerabiany jest na samochód kempingowy, a potem rejestrowany jako pojazd specjalny? Nowelizacja ustawy o podatku akcyzowym, która weszła w życie 1 lipca 2021 r., wprowadziła istotne zmiany dla osób sprowadzających z zagranicy do Polski pojazdy dostawcze, które następnie przerabiane są na kampery. Dotyczą one zarówno przedsiębiorców, jak i osób sprowadzających takie samochody prywatnie.

Nowelizacja ustawy o podatku akcyzowym weszła w życie 1 lipca 2021 roku. Od tej daty opodatkowaniu akcyzą podlega także dokonanie w samochodzie innym niż samochód osobowy (a więc np. ciężarowym), zarejestrowanym w Polsce, zmian konstrukcyjnych, które spowodowały zmianę jego rodzaju na samochód osobowy.

ReklamaAkcyza przy zabudowie kampera. Kto i ile powinien zapłacić? 1
Dodatkowe informacje i komentarz sporządzony na bieżąco po zmianie przepisów znajdziesz w tym artykule.

Co do zasady: opodatkowaniu akcyzą podlega sprowadzenie z zagranicy (zarówno z UE, jak spoza UE) wyłącznie samochodów osobowych. Sprowadzając do Polski samochody ciężarowe (np. dostawcze z jednym rzędem siedzeń), akcyzy nie zapłacimy. Ta kwestia się nie zmieniła. Nowelizacja z 2021 r. „uszczelniła” jednak system opodatkowania. Jeśli sprowadzony pojazd zarejestrujemy w wydziale komunikacji jako ciężarowy, a następnie przerobimy go na kamper, będziemy obowiązani zapłacić akcyzę właśnie od tej „przeróbki”, ponieważ skutkuje ona „wyprodukowaniem” samochodu osobowego.

Kamper jest na gruncie akcyzy przyporządkowany do kodu CN 8703, czyli (upraszczając) tego, w ramach którego klasyfikujemy auta osobowe. Ostatecznie, niezależnie od tego, czy sprowadzimy z zagranicy do Polski kamper (traktowany jako osobowy), czy też kupimy samochód dostawczy (klasyfikowany na gruncie akcyzy jako CN 8704) i już po jego zarejestrowaniu w Polsce dokonamy zmian konstrukcyjnych, skutkujących powstaniem kampera, w obu przypadkach będziemy obowiązani zapłacić akcyzę.

Zabudowa kampera dokonana przed 2021 r.

Co do zasady ww. „przeróbki”, dokonane przed 1 lipca 2021 r., nie podlegają akcyzie, choć może zdarzyć się wyjątek. Gdyby przebudowa na kamper została wykonana we własnym zakresie i nie została ujawniona w dowodzie rejestracyjnym, a właściciel nie posiada dowodów, że dokonano jej przed 1 lipca 2021 r., istnieje ryzyko, że organ podatkowy może uznać, że nie jest w stanie ustalić dnia dokonania zmiany konstrukcyjnej (dnia powstania obowiązku podatkowego w akcyzie) i stwierdzić to w toku podejmowanych przez siebie czynności (a więc już po 1 lipca 2021 r.) i wezwać do zapłaty akcyzy.

ReklamaAkcyza przy zabudowie kampera. Kto i ile powinien zapłacić? 2
Kto powinien zapłacić akcyzę od przebudowy kampera?

Akcyzę od „przeróbki” jest obowiązany zapłacić każdy, kto dokonuje zmiany konstrukcyjnej samochodu ciężarowego na kamper. Dokonując przebudowy we własnym zakresie, stajemy się podatnikiem akcyzy. Także w sytuacji, gdy zlecimy dokonanie takiej przebudowy wyspecjalizowanej firmie, to również my (jako właściciele „przerabianego” samochodu), będziemy uznani za podmiot dokonujący przeróbki, a zatem za obowiązanego do zapłaty akcyzy. Istotne jest bowiem to, kto jest właścicielem pojazdu w momencie dokonywania „przeróbki”, a nie to, kto faktycznie jej dokonuje.

Jak obliczyć akcyzę od przebudowy kampera? 

Aby obliczyć akcyzę z tytułu dokonania „przeróbek” na kamper, w pierwszej kolejności należy ustalić średnią wartość rynkową powstałego kampera na rynku krajowym i pomniejszyć ją o kwotę podatku VAT oraz akcyzy. Tak ustalona kwota stanowi podstawę opodatkowania. Następnie, kwotę tę należy pomnożyć przez stawkę podatku, która jest zależna od pojemności silnika. W przypadku pojemności do 2000 cm3 jest to 3,1% podstawy opodatkowania, a powyżej 2000 cm3 – 18,6%.

Autorka: Weronika Grzęda, adwokat

Weronika Grzęda - adwokat, menedżer w Gekko Taxens Doradztwo Podatkowe. Specjalizuje się w doradztwie w zakresie VAT i podatku akcyzowego. Zajmuje się m.in. międzynarodowym obrotem towarowym na gruncie VAT i opodatkowaniem akcyzą wyrobów energetycznych, napojów alkoholowych i samochodów. Doradza podmiotom m.in. z branż farmaceutycznej, motoryzacyjnej, leasingowej i handlowej. Reprezentuje klientów przed sądami i organami administracji. Oprócz bieżącego doradztwa prawnego i podatkowego zajmuje się również prowadzeniem przeglądów i szkoleń podatkowych.


Redakcja25.08.2023
Obserwuj nas na Google News Obserwuj nas na Google News