artykuły

abc-caravaninguABC CARAVANINGU
ReklamaBilbord - ACSI przedsprzedaż 2025
Podłączenie do zewnętrznego źródła prądu jest trudne a nawet niekiedy niemożliwe w polskich górach. Musimy postawić na niezależność energetyczną
  fot. Bartłomiej Ryś Podłączenie do zewnętrznego źródła prądu jest trudne a nawet niekiedy niemożliwe w polskich górach. Musimy postawić na niezależność energetyczną

Kamper niezależny. Akumulator

Czas czytania 4 minuty

Zgodnie z naszymi przewidywaniami, pojazdy kempingowe będą jedyną, legalną możliwością oferującą noclegi tuż pod samymi stokami narciarskimi. Niestety, infrastruktura kempingowa nadal w polskich górach kuleje, pola kempingowe pozostają zamknięte więc po naszej stronie leży zadanie stworzenia pojazdu maksymalnie niezależnego, zdolnego do przetrwania „na dziko” nawet przez kilka dni. Jednym z najważniejszych części układu mieszkalnego w kamperze jest akumulator. Dlaczego jest tak ważny i jaki powinniśmy wybrać?

Prąd w kamperze to, mówiąc wprost, życie. I to dosłownie. Energia elektryczna jest potrzebna do uruchomienia pompy wody, ogrzewania i wentylatorów, które rozprowadzają ciepłe powietrze po pojeździe. Prąd jest dostarczany również do oświetlenia i wszelkich innych sprzętów, które wykorzystujemy podczas podróży (drony, kamery sportowe, tablety, telefony komórkowe). Brak zapasu prądu w akumulatorach spowoduje brak możliwości uruchomienia ogrzewań opartych m.in. o olej napędowy. Tego typu rozwiązania potrzebują energii więcej a więc i jej zapas powinien być odpowiedni.

Odwieczne pytanie pozostaje takie same: ile ja tego prądu potrzebuję? Odpowiedź jest prozaiczna: to zależy. Czy oświetlenie to zwykłe żarówki czy LEDy? Czy korzystamy z przetwornicy napięcia i ładujemy urządzenia 230V? Jaki typ ogrzewania jest zainstalowany na pokładzie pojazdu? W Internecie są dostępne odpowiednie kalkulatory, które mogą nam mniej więcej powiedzieć jak prezentuje się zużycie energetyczne w kamperze na każdą dobę stania. Możemy też skorzystać ze starych, sprawdzonych wzorów. Dla przykładu: oświetlenie pobierające łącznie 42 waty i działające przy napięciu 12V potrzebuje 3,5 ampera (A) na każdą godzinę pracy. Przy ośmiu godzinach da to wynik 28 Ah (amperogodzin). W tej ostatniej wartości podaje się pojemności akumulatorów.

ReklamaKamper niezależny. Akumulator 1
Podsumowując: dla pojazdu kempingowego 100 Ah to absolutne minimum. Jeżeli wyruszamy w góry na narty i mamy świadomość, że przez kilka dni będziemy odłączeni od zewnętrznego źródła prądu, dołóżmy drugi akumulator 100 Ah. Często schowki na akumulatory mieszkalne mieszczą dwie baterie - warto to sprawdzić. Instalacja drugiego nie nastręcza wówczas najmniejszego problemu. Gdy już „dokopiemy się” do schowka na akumulatory warto sprawdzić, w jakim miejscu się on znajduje. Ujemne temperatury to wróg wszelkich produktów przechowujących energię. Nie inaczej jest z akumulatorami w kamperze. Sprawdźcie, czy macie możliwość np. wyprowadzenia małego przewodu grzewczego Trumy do schowka z akumulatorami. Nawet nie wiecie, jak mocny ma to wpływ na ich żywotność i wydajność.

Jaki akumulator wybrać? Od lat na naszych łamach polecamy rozwiązania marki EXIDE. Powód jest prozaiczny: w ofercie każdy znajdzie coś dla siebie. Producent prezentując akumulatory służące do zasilania urządzeń pokładowych pokazuje wersje ekonomiczne (EQUIPMENT, tradycyjne akumulatory z elektrolitem ciekłym) oraz najpopularniejsze, żelowe (EQUIPMENT GEL - elektrolit w postaci żelu z odpowietrzaniem VRLA). 

Kamper niezależny. Akumulator 2

Najlepszym, najbardziej wydajnym i jednocześnie najlżejszym rozwiązaniem są jednak akumulatory zbudowane w technologii litowo-jonowej. EQUIPMENT LI-ION mają o wiele lepszą żywotność, dłużej utrzymują energię i są stworzone wręcz do pracy cyklicznej polegającej na rozładowywaniu i ładowaniu (dokładnie tak, jak w każdym kamperze). Nie traci swojej wydajności przy długich postojach i tym samym okresach nieużywania baterii. W ofercie firmy EXIDE znajdziemy model EV1600. Waży zaledwie 15 kilogramów przy pojemności aż 125 Ah (1600 Wh). Dwa takie akumulatory na pokładzie to pełny spokój i komfort oraz waga w okolicach 30 kilogramów, czyli dokładnie tyle ile waży większość klimatyzacji dachowych. 

ReklamaKamper niezależny. Akumulator 3

Bartłomiej Ryś30.01.2021
Obserwuj nas na Google News Obserwuj nas na Google News