artykuły

przeglad-rynkuPRZEGLĄD RYNKU
ReklamaBilbord caravanssalon mtp TARGI 06.07-23.10 Sebastian
Przewóz rowerów i motorów kamperem
  fot. Sawiko Przewóz rowerów i motorów kamperem

Przewóz rowerów i motorów kamperem. Transportery dla jednośladów

Przewóz rowerów i motorów kamperem to wyzwanie dla wielu turystów. Rzecz rodzi liczne pytania, zwłaszcza w przypadku ciężkich motorów. Platforma bagażowa czy przyczepka? No cóż, także w tym przypadku pojawia się sporo pytań, które dotyczą wagi sprzętu, jaki planujemy przewozić, ale też parametrów haka zainstalowanego w pojeździe. Dodatkowo z wiadomych względów ewentualna kolejna oś, czyli przyczepka, to nie tyle pomniejszenie komfortu podróży, co… uszczuplenie wakacyjnego budżetu.

Koszty przejazdu 

Na płatnych odcinkach dróg czy w ramach winiety koszty przejazdu zależą m.in. od liczby osi. Najtaniej traktowane są pojazdy samochodowe o 2 osiach, bez podwójnych kół, nieciągnące przyczepy. Wiele więcej przyjdzie nam płacić za pojazdy o więcej niż 3 osiach, które posiadają podwójne koła na przynajmniej jednej. I tu pierwszorzędna zaleta systemów transportowych – rozwiązań mocowanych do elementów konstrukcyjnych pojazdu. A skoro mowa o kamperach, to mogą to być także solidniejsze rozwiązania niż bagażniki (np. rowerowe) montowane na haku holowniczym.

Przyczepki transportowe 

Gdy nośność bagażnika montowanego na haku holowniczym nie wystarcza? Kto użytkuje kampera i jest jednocześnie fanem dwuosiowych pojazdów, tego zainteresuje stelaż nośny. Mowa o platformach, których nośność sięga 150 kg, co wystarczy do transportowania nie tylko skutera na kategorię prawa jazdy typu B. Czasem taki tylny system nośny nie będzie jednak optymalnym rozwiązaniem. Wtedy naszą uwagę zwrócą możliwie zgrabne przyczepki transportowe. Przeznaczone do caravaningu produkuje renomowana firma Sawiko. Ich nośność może być wiele większa, skoro dmc to 350, 750 lub nawet 950 kg. Za kamperem, na krótkim dyszlu (istotny to walor nie tylko na czas manewrowania tyłem) możemy zabrać w podróż nawet 670-kilogramowego microcara, a więc nie tylko quada czy 2 ciężkie motocykle. Na rynku znajdziemy rozliczne rozwiązania, począwszy od niewielkich modeli przyczep o powierzchni rzędu 2 m2, po 2-krotnie większe. Wspomniany producent ma w bogatym portfolio wszechstronną propozycję transportowania „ulubionych zabawek”. Oferowane rozwiązania są funkcjonalne, skoro można dokupić dodatkowy kit i tym sposobem stworzyć ad hoc przyczepę do wożenia np. piachu na budowę.

ReklamaŚródtekstowy Dethleffs 21.09-02.10 Sebastian
Zalety i wady poszczególnych rozwiązań

Wspomnieliśmy o wiele większej nośności przysłowiowej „trzeciej osi”. Do każdej takiej przyczepki możemy przenieść nadmiar bagażu, jeśli przekraczamy dopuszczalną masę całkowitą kampera. Czasem, gdy poruszamy się już w górnym limicie dmc pojazdu, nie będzie innego wyboru, jak stworzyć zespół pojazdów (kamper + przyczepa).

Nadal interesuje nas pytanie: kiedy wybrać platformę bagażową/transportową, a kiedy przyczepę? Platforma wydłuża kampera dokładnie o tyle, ile potrzebujemy miejsca za obrysem pojazdu na transport „ulubionej zabawki”. Czasem wystarczy mieć w cieniu aerodynamicznym (co minimalizuje ryzyko zwiększonego zużycia paliwa, pamiętając, że zabudowa kempingowa może mieć szerokość nie tylko ok. 200 cm, ale np. 235 cm!) element wystający na ok. 35 cm, a wożąc „dwie zabawki”, powiedzmy 70 czy 95 cm. Analogicznie jak w kategorii bagażników rowerowych, po złożeniu do pionu konstrukcja taka w minimalnym stopniu wydłuża nasz pojazd. Skoro nie korzystamy z dyszla, nie musimy godzić się na ograniczenia prędkości dla podróżujących z przyczepami. To kolejna przewaga.

– Systemy marki Sawiko, takie jak Vario lub Ligero, są montowane bezpośrednio do ramy pojazdu i dlatego przeznaczone są do dużych obciążeń, do 150 kg – przybliża portfolio rozwiązań Michael Hampe z firmy Sawiko. – Sawiko posiada również specjalne systemy nośne dla samochodów dostawczych, takie jak Agito Top. Można je obracać, aby korzystać z tylnych drzwi. Systemy te mają również dużą ładowność i mogą przewozić skutery. Obojętnie jakie, wadą tego typu rozwiązań może być to, że pojazdy bez stabilnego przedłużenia ramy mogą wymagać od właściciela poniesienia wysokich kosztów, by w ogóle taki system umocować. 

Sprawdź produkty Sawiko w sklepie ACK.

Bardziej rozbudowane platformy transportowe mogą zaskoczyć wysoką ceną. Mowa o sytuacji, gdy zajdzie potrzeba przedłużenia ramy, czyli dodania stabilnych punktów podparcia dla systemu nośnego za obrysem kampera. Wszystko zależy od egzemplarza pojazdu. Nie wystarczy model czy marka (np. Dethleffs Advantgage T6611), ale także rok produkcji i numer podwozia.

Certyfikowane rozwiązania

Prócz Agito Top (o ładowności 80/120/150 kg) w ofercie znajdziemy stelaż Futuro – idealne i tańsze rozwiązanie dla kampervanów. Mocowanie do dwuskrzydłowych zawiasów pozwala wozić jednoślady o masie do 60 kg.
– Wszystkie systemy nośne marki Sawiko są wszechstronnie testowane pod kątem stabilności i bezpieczeństwa, posiadają aprobatę TÜV. Ponadto zapewniona jest dostawa części zamiennych, takich jak lekkie bagażniki, ramiona nośne itp., a także części modernizacyjnych, umożliwiających przebudowę bagażnika, np. z 2 na 4 rowery lub ze skuterów na rowery elektryczne. Ponieważ nasze systemy są montowane bezpośrednio na ramie, są bezpiecznie połączone z pojazdem. Są one również w większości wykonane z aluminium, co zapewnia ich trwałość – dodaje Michael Hampe.

Za wyborem produktów tej akurat firmy przemawia, że Sawiko projektuje i buduje takie systemy nośne od 25 lat, co oczywiście oznacza wysoki poziom profesjonalizmu. Najczęściej sprzedawane systemy to Velo III, Vario i Ligero. Bestsellerem jest również przyczepa Wheely.

Dystrybutor: ACK Benimar Polska
kampery.ack.com.pl
Fot. Sawiko

Artykuł pochodzi z numeru 3 (105) 2022 r. magazynu „Polski Caravaning”.

Chcesz być na bieżąco? Zamów prenumeratę – teraz jeszcze taniej i szybciej.


Administrator03.06.20220 zdjęć 4