Ponad dwuletni okres pandemii gruntownie przeorganizował nie tylko rynek turystyczny na świecie, ale także sposób spędzania wakacji. Był to czas, gdy wszystkie obiekty wczasowe zostały zamknięte, a liczbę wolnych miejsc znacznie ograniczono. Coraz więcej osób decydowało się wówczas na urlop w kamperze, stał się on nie tylko miejscem wypoczynku, ale także wolności i bezpieczeństwa w otaczającej rzeczywistości. Zaczęto doceniać niezależność, prywatność i możliwość bezpiecznego przemieszczania się, które można było połączyć z wakacyjnym odpoczynkiem.
Jednak trend ten rozpoczął się krótko przed pandemią, gdy już w 2018 roku zarejestrowano w sumie 518 nowych samochodów kempingowych, co stanowiło wzrost o ponad 50% w stosunku do roku poprzedniego. W 2019 roku było ich już 724, w 2020 – 1040, a w 2021 aż 2191 sztuk. Rok 2021 zakończył się zatem wzrostem polskiego rynku o ponad 100% w stosunku do roku 2020. W roku 2022 odnotowano nieco niższy poziom rejestracji, ale i tak widoczna jest znacząca zmiana postrzegania kamperów jako samochodu wypoczynkowego.
Najszerszą ofertę fabrycznie zabudowanych kamperów na runku posiada marka Volkswagen Samochody Dostawcze, która swój pierwszy samochód kempingowy na bazie Transportera T1 wypuściła na rynek w 1961 roku we współpracy z firmą Westfalia. To właśnie stąd nazwa kultowego kampera Westfalia, który podbił serca na całym świecie. Kolejno zostały wyprodukowane T2 i T3 z zabudową kempingową, a co ciekawsze, już w T3 pojawił się model California, który jest rozwijany na różnych podwoziach do dziś. Najstarsze odrestaurowane egzemplarze kamperów T1 sięgają na giełdach klasyków ceny nawet powyżej 100 tysięcy euro i cieszą się ogromnym powodzeniem wśród kolekcjonerów.
Od wyprodukowania pierwszego modelu kampera Volkswagen Samochody Dostawcze mijają w tym roku 62 lata, a gama samochodów kempingowych marki jest stale ulepszana. W aktualnej ofercie znajdują się 3 modele kamperów skonstruowanych na bazie kultowych modeli: Caddy California, California T6.1 oraz Grand California na bazie VW Craftera.Najmniejszy jest Caddy California. Produkowany w polskich zakładach Volkswagen Poznań. Samochód zaskakuje przemyślanymi do ostatniego szczegółu rozwiązaniami, np. dużym, rozkładanym łóżkiem mieszczącym spokojnie 2 dorosłe osoby, specjalnymi zawieszanymi torbami, w których pomieścić możemy najważniejsze drobiazgi, czy wysuwaną minikuchenką, dzięki której Caddy California rejestrowany jest jako specjalny samochód kempingowy.Idealnym pojazdem do podróżowania nie tylko po Polsce, ale i po całej Europie jest Volkswagen California 6.1. To funkcjonalny dom na czterech kółkach z praktycznie zaprojektowaną przestrzenią, w której można podróżować, spędzać czas wolny i wygodnie nocować. Dostępny jest w 3 wersjach wyposażenia: Ocean, Beach Tour oraz Beach Camper. Pierwsza z nich ma typowo mieszkalne, kempingowe wyposażenie, natomiast wersja Beach jest bardziej uniwersalna.
Wyróżnikiem samochodu jest kompaktowy, a jednocześnie komfortowy salon, kuchnia i sypialnia w jednym. Idealnie sprawdzi się podczas wycieczki na plażę lub na zakupy w mieście.Dla wielu osób synonimem udanych wakacji są niezależność, wygoda i prywatność. To właśnie dla nich stworzono Grand Californię bazującą na modelu VW Crafter. Bez względu na to, jak lubisz podróżować, w parze czy z rodziną, możesz pozwolić sobie na odrobinę komfortu i wolność. Przestronne wnętrza, prywatna łazienka z prysznicem oraz w pełni wyposażona kuchnia z lodówką i zamrażarką dają możliwość ucieczki od cywilizacji. W Grand Californii znajdziecie wystarczająco dużo miejsca, by zabrać ze sobą ulubione ubrania, zabawki czy sprzęt sportowy. Dzięki aż 5 niezależnym strefom mieszkalnym powierzchnia auta jest prawie tak komfortowa, jak dom. Przestrzeń i miejsca do przechowywania szczególnie docenią rodziny z dziećmi.
Opisywane samochody zaprojektowano tak, aby zapewnić ich użytkownikom możliwie najwyższą funkcjonalność, jak największy komfort spędzania wolnego czasu, stanowiąc jednocześnie optymalną alternatywę dla zatrzymywania się w hotelu czy pensjonacie. W jaki zatem sposób marka podchodzi do profesjonalnej oferty i obsługi osób poszukujących odpowiedniego kampera? Odpowiedź jest prosta – poprzez profesjonalizację dedykowanych punktów California Center.
Piotr Chyrek, dyrektor rozwoju sieci dealerskiej Volkswagen Samochody Dostawcze:
– California Center to unikatowy projekt, który niewątpliwie stanie się benchmarkiem na rynku motoryzacyjnym pod kątem kompleksowej obsługi klientów zainteresowanych zabudowanymi fabrycznie kamperami. Rozpoczęliśmy go w ubiegłym roku, na początek z trzema centrami: w Gdańsku, Piotrkowie Trybunalskim i w Krakowie-Wieliczce, w następnych latach do projektu dołączą kolejne stacje. Naszym celem jest zapewnienie klientom dostępu do wyspecjalizowanych punktów sprzedaży i serwisu kamperów. California Center oferuje klientom duży wybór samochodów ekspozycyjnych, park samochodów do jazd testowych, a także możliwość wynajmu wybranego Volkswagena California. Dodatkowo, centra wyposażone są w poszerzoną ofertę akcesoriów, profesjonalną obsługę i przede wszystkim wysoko wyspecjalizowany serwis. Zespół doświadczonych mechaników specjalizuje się także w naprawach i konserwacji zabudowy mieszkalnej oraz elementów kamperowych. Na miejscu skorzystać można też z usługi montażu dodatkowych akcesoriów.
Sezon turystyczny zbliża się wielkimi krokami, a pierwszym jego zwiastunem jest zbliżający się weekend majowy, zapewne wielu z nas wyruszy wówczas na pierwsze wyprawy kamperem. Ci, którzy jeszcze nie posiadają samochodu kempingowego, a chcieliby dołączyć do caravaningowej rodziny już teraz, niech zgłoszą się do jednej ze stacji California Center i wybiorą swojego wymarzonego kampera. Kto wie, może już czeka na ciebie ten jedyny.
Bieżąca oferta marki Volkswagen Samochody Dostawcze obejmuje:
Dariusz Brodnicki, dyrektor departamentu marketingu i brand managementu w Volkswagen Financial Services:
– Dzięki ofercie leasingu Autonajem Volkswagen Samochody Dostawcze klient spłaca jedynie część kwoty, która stanowi całkowitą wartość pojazdu. Wysokość miesięcznych rat zależy od długości użytkowania auta oraz całkowitego przebiegu zadeklarowanego przy zawieraniu umowy. Ważne, że nie musimy myśleć o wszystkich kosztach związanych z samochodem, a jedynie sprawdzić, czy niska rata mieści się w naszym miesięcznym budżecie. W racie mamy zawarte to, co najważniejsze: finansowanie, naprawy serwisowe i wszystkie wymagane przez producenta przeglądy wraz z odpowiednimi materiałami eksploatacyjnymi, a także wsparcie w zarządzaniu szkodami oraz promocyjny pakiet ubezpieczeń. A to wszystko bez konieczności wykupienia auta na koniec umowy.
Dodatkowo Volkswagen Samochody Dostawcze wspólnie z Volkswagen Financial Services w ramach produktu Autonajem oferuje również pakiet usług opcjonalnych:
Autonajem to przewidywalność kosztów, zwiększenie płynności finansowej firmy oraz łatwość budżetowania. Co więcej, miesięczna rata może stanowić dla przedsiębiorstwa koszt uzyskania przychodu.