Spektakularne to wydarzenie, bo w wyprawie bierze udział aż 21 ekip. 39 fanów caravaningu wyruszyło 18 kwietnia z Dusseldorfu, by 23 czerwca dotrzeć do… Pekinu!
Karawana składa się w większości z kamperów – nie brakuje pojazdów dzielnych w terenie (4x4). Na ich pokładach w kilkumiesięczną podróż udali się fani caravaningu z Niemiec, Francji, Austrii i Szwajcarii. Finał podróży zbiegnie się z rozpoczęciem największych w Państwie Środka targów branży caravaningowej.
Inicjatywa ma wiele wątków historycznych. Rok 2017 to 45. rocznica stosunków dyplomatycznych między Chinami i Niemcami, a najnowsze przykłady współpracy obu państw coraz mocniej przewijają się na polu biznesu i przemysłu turystycznego.
All in Caravaning 2017
Pomysł zorganizowania tak spektakularnej podróży dowodzi, jak blisko współpracują ze sobą organizatorzy wiodących imprez branży caravaningowej. Na Starym Kontynencie prym wiodą jesienne targi Caravan Salon, organizowane od ponad pół wieku przez Messe Düsseldorf GmbH. Z kolei w Azji najważniejszą areną spotkań przemysłu caravaningowego są od kilku laty czerwcowe targi All in Caravaning w Pekinie, organizatorem których jest Messe Düsseldorf (Shanghai) Co., Ltd.
Oczywiście obie imprezy dzieli się przepaść, gdy pomyśleć o liczbie wystawców czy frekwencji zwiedzających. Tym niemniej organizatorzy niemieckich targów intensywnie pracują nad rozgłosem corocznych spotkań w Pekinie.
Chiński rynek czerpie też z doświadczeń kultury caravaningowej zachodniego świata, czego dowodzi organizacja wyprawy – po raz pierwszy angażującej tak liczne grono fanów turystyki motorowej. Nieprzypadkowo też uczestnicy Dream Tour 2017 poruszać się mają trasą Jedwabnego Szlaku.
Na 65 dni przed targami w Pekinie
Do pokonania jest blisko 13.000 km. Trasa prowadzi z Dusseldorfu przez Warszawę, Rygę, Moskwę, potem dorzeczem Wołgi, a odtąd trasą Jedwabnego Szlaku aż do Pekinu, gdzie rozpocznie się tegoroczna edycja targów All In Caravaning.
Przypomnijmy, że pierwsza edycja targów w 2012 roku skupiła na terenach Beijing Exhibition Center zaledwie 53 firmy, które swoje produkty demonstrowały na 5000 metrach kwadratowych. W 2014 roku wzięło w nich udział 183 wystawców z 11 krajów, a dwa lata później liczba ta podwoiła się! Odtąd też stałymi uczestnikami czerwcowych targów All In Caravaning w Pekinie są globalni gracze przemysłu caravaningowego – m.in.: Adria, Buerstner, Fendt, Knaus/Tabbert, Hobby, Hymer, AL-KO, Truma, Dometic, Fiamma, Thule, Thetford, ale też np. FCA (Fiat Chrysler Automobiles).
Ruch caravaningowy w Państwie Środka
Caravaning w Chinach? Cieszy się oficjalnym poparciem władz, które już w latach 2009-2015 wydały szereg przepisów ułatwiających zakładanie firm celujących w produkcji dóbr turystycznych i promocji turystyki motorowej. Efekt? O ile w 2009r krajowy przemysł wyprodukował 186 kamperów, to już rok później 559, a 3 lata temu bramy zakładów opuściło ich 2589. W ciągu 5 lat liczba zarejestrowanych kamperów podskoczyła z 5,8 tys. do 21 tys. Eksperci dowodzą, że w roku 2020 będzie ich – uwaga! – 300 tys.
Przemysł turystyczny przeżywa okres intensywnego rozwoju, z czym koresponduje rozwój infrastruktury kempingowej. W ramach „China Campground Experience Program” ma w ciągu najbliższych 3-4 lat powstać 10 tys. kempingów (dziś funkcjonuje 1,1 tys.). Krótko mówiąc, w najbliższych kilka latach będziemy mieli do czynienia z nie mającym precedensu boomem na turystykę motorową.
Rafał Dobrowolski