Zabudowy kempingowe na pick-upach nikogo już nie dziwią. Czytelników naszego magazynu nie powinny też dziwić specjalne projekty, które pozwalają samochodom osobowym stać się małymi kamperami. Jednak projekt, który zaproponowała pewna japońska firma, trudno nazwać udanym...
Toyota Prius Camper – najbrzydszy kamper świata?
Ten specyficzny wynalazek zaprezentowano po raz pierwszy blisko dwa lata temu na targach Tokyo Auto Salon. Projekt o nazwie Toyota Prius Camper Van „zszokował publiczność” – jak głosiły relacje prasowe po targach. Zszokował „w negatywnym sensie”, o czym donosił portal AutoGuide.com w artykule, którego tytuł nie zostawiał wątpliwości: „Toyota Prius Camper might be the most ridiculous thing ever” („Toyota Prius Camper Van jest być może najbardziej absurdalną rzeczą, jak powstała”)... W podobnym tonie donosiły o tej nowości inne portale i zagraniczne fora caravaningowe. Jeżeli ktoś uważa, że tzw. hejterstwo czy negatywne komentarze pełne agresji to tylko polska specjalność, to po przeczytaniu komentarzy na zagranicznych forach pod artykułami o tej wersji Toyoty, będzie musiał zmienić zdanie.
Model po liftingu, widok z tyłu.
„Kill it! Kill it! With fire!” Tytuł tej części tekstu jest oryginalnym komentarzem internauty, zamieszczonym pod artykułem prezentującym Toyotę Prius Camper. W tłumaczeniu oznacza on „Zabić to! Zabić! Spalić!”. I jest to jedna z najłagodniejszych opinii. Choć nam najbardziej przypadła do gustu inna, bardziej ironiczna: „Nigdy nie myślałem, że te trzy słowa będzie można wykorzystać zgodnie z prawem w tym samym zdaniu: Prius. Camper. Van”. Ich autorem jest dziennikarz ze wspomnianego portalu AutoGuide.com. Prawda, że urocze? Na koniec jeszcze jedna opinia – osoby, którą doskonale znają miłośnicy motoryzacji – gospodarza angielskiego programu „Top Gear”. Otóż, Jeremy Clarkson powiedział w swoim programie, że „ten japoński samochód wygląda jak człowiek z naroślą na twarzy” i nazwał go „samochodem słoniem” – analogicznie do „człowieka słonia”. Po tej wypowiedzi interweniowała nawet Komisja Etyki BBC, która zarzuciła Clarksonowi używanie „obraźliwych stereotypów”!
Made by Relax Cabin Pojazd został stworzony przez japońską firmę Relax Cabin z Nagano, która specjalizuje się w konwersji samochodów seryjnych do potrzeb caravaningu. Jej głównymi produktami są niewielkie kampery na bazie japońskich vanów. Firma postanowiła jednak stworzyć także ten kontrowersyjny produkt: zaadaptować do celów caravaningowych Toyotę Prius, która jest najpopularniejszym samochodem hybrydowym na świecie. Japoński hatchback nie jest ani ładnym, ani specjalnie pojemnym autem, ale tak uważają Europejczycy (którzy i tak to ekologiczne i bardzo ciche auto kupują). Na czym polega jego konwersja do pojazdu kempingowego?
Wyższy i dłuższy Model Prius Camper jest o 20 cali (ok. 50 cm) dłuższy od hatchbacka i o 22 cale (czyli ok. 56 cm) od niego wyższy. Jak widać na zdjęciach, z aerodynamicznej sylwetki Toyoty Prius nic nie zostało – właśnie przez „narośl”, którą jest zabudowa kempingowa. Mimo że nie jest ona zbyt ciężka – bo wykonana z tworzywa sztucznego wzmocnionego włóknem szklanym FRP, które jest stosunkowo lekkie, a przy tym wytrzymałe – to całość sprawia wrażenie masywnego pojazdu. Producent nie podaje jak nadbudowa wpływa na osiągi auta. Dodajmy dla porządku, że prezentowany model ma silnik Toyoty 2ZR-FXE 1.8 L (1798 cm³ pojemności) o mocy 98 KM. Wymiary Prius Campera to: 4980 mm długości, 1745 mm szerokości i 2050 mm wysokości.
Widok na tył pojazdu: po prawej stronie znajduje się szafka.
Dolne łóżko powstaje po rozłożeniu tylnych siedzeń samochodu.
Aż dwa łóżka W środku możemy mieć do dyspozycji aż dwa miejsca do spania. Pierwsze z nich powstaje poprzez rozłożenie tylnych siedzeń samochodu i przeznaczone jest dla dwóch osób. Gdy takie łóżko zostanie rozłożone, całą przestrzeń mieszkalną tego „kampera” będzie stanowić jakieś pół metra kwadratowego – będzie to tylko mały kwadrat podłogi przy tylnym wejściu. Drugie łóżko natomiast znajduje się w nadbudowie i też jest teoretycznie przeznaczone dla dwóch osób. Znajduje się ono w alkowie, która jest ulokowana bezpośrednio nad pierwszym łóżkiem, choć zachodzi także nad siedzenia kierowcy i pasażera. W środku znajdziemy jeszcze nakładany luzem niewielki stolik i szafkę. To wszystko.
Prius Camper po liftingu, który przeszedł kilka miesięcy temu, a dzięki któremu zyskał okienka boczne (w alkowie).
Górne miejsce do spania. Prawda, że prezentuje się elegancko?
Na zamówienie Toyota Prius Camper dostępna jest na zamówienie u producenta. Nie udało nam się dowiedzieć ile do tej pory sprzedano egzemplarzy, ani jaka jest cena pojazdu. Nie ma też na żadnej niejapońskiej stronie internetowej śladu o ewentualnym teście tego modelu. Jednak zainteresowanie chyba jest, ponieważ kilka miesięcy temu model przeszedł lifting i zyskał boczne okienka. Czy taki zabiegł pomógł i kamper wygląda teraz bardziej estetycznie? Dość już złośliwości pojawiło się w tym artykule, dlatego to pytanie pozostawmy bez odpowiedzi. Wszyscy, którzy chcieliby dowiedzieć się więcej o tym dziwnym pojeździe, polecamy stronę producenta: http://car-taka.com/relaxcabin/. Jednak pod jednym warunkiem: trzeba znać japoński, bo tylko w tym języku jest ona dostępna... Firma Relax Cabin ma też swoją stronę na Facebooku... po japońsku.
Informujemy, że zaktualizowaliśmy naszą Politykę prywatności (dostępną w regulaminie). W dokumencie tym wyjaśniamy w sposób przejrzysty i bezpośredni jakie informacje zbieramy i dlaczego to robimy.
Nowe zapisy w Polityce prywatności wynikają z konieczności dostosowania naszych działań oraz dokumentacji do nowych wymagań europejskiego Rozporządzenia o Ochronie Danych Osobowych (RODO), które będzie stosowane od 25 maja 2018 r.
Informujemy jednocześnie, że nie zmieniamy niczego w aktualnych ustawieniach ani sposobie przetwarzania danych. Ulepszamy natomiast opis naszych procedur i dokładniej wyjaśniamy, jak przetwarzamy Twoje dane osobowe oraz jakie prawa przysługują naszym użytkownikom.
Zapraszamy Cię do zapoznania się ze zmienioną Polityką prywatności (dostępną w regulaminie).