Po trzech technicznych artykułach z cyklu „Odkrywamy hydrocaravaning”, pora na pokazanie życia na barce.
Żegluga na barkach jest bardzo popularną w Europie Zachodniej formą spędzania wakacji. Prowadzenie barek, w przeciwieństwie do skomplikowanych jachtów żaglowych, jest łatwe również dla osób bez doświadczenia i nie wymaga żadnych uprawnień. Barki są komfortowe, a na szlakach spotyka się ciekawe miejsca warte odwiedzenia i poznania. Podróżować barką można na dwa sposoby. Pierwszym, jest wynajęcie barki na założony okres (np. tydzień) w firmie zajmującej się czarterem barek. Drugi sposób, to odbycie rejsu na barce prywatnej.
Zaokrętowanie i obsługa barki Po przybyciu do bazy barek czarterowych i zaokrętowaniu się na barce, obsługa przystani objaśnia zasady poruszania się po szlakach wodnych oraz udostępnia przewodnik opisujący trasę rejsu z uwzględnieniem zabytków i atrakcyjnych miejsc, sklepów, miejsc kąpieli na szlaku itp. Przed wypłynięciem odbywa się też szczegółowy instruktaż dotyczący obsługi barki oraz krótkie szkolenie manewrowe. Szybko okazuje się, że kierowanie barką jest bardzo łatwe dla każdego, nawet dla laika i bardzo przyjemne. Z czasem okazuje się, że także dzieci radzą sobie ze sterowaniem, oczywiście pod czujnym nadzorem dorosłych. Gdy już zaokrętowaliśmy się na barce, zostawiamy na czas rejsu swój samochód na parkingu w bazie, za co pobierana jest niewielka opłata.
Na pokładzie Pokłady barki są obszerne, wygodne i bezpieczne. Nie ma na nich zbędnych linek, prętów, rurek, czy innych kłopotliwych elementów wyposażenia znanych z jachtów żaglowych, więc dzieci i osoby starsze nie zrobią sobie krzywdy. Szerokie pokłady burtowe umożliwiają bezpieczne poruszanie się wokół nadbudówki. Dzieci oraz osoby starsze nie wypadną za burtę, ponieważ ogrodzona jest ona solidną barierką (relingiem). Takie rozwiązania sprzyjają bezpieczeństwu dzieci i osób starszych, stawiając barkę w porównaniu z jachtami na pozycji lidera w turystyce rodzinnej. Dach nadbudówki, ze względu na swą znaczną powierzchnię, może służyć do opalania się, lektury, czy rodzinnej gry w karty pod gołym niebem. Na tym pokładzie przewożone są też rowery. Pokład rufowy natomiast, zwykle wyposażony w wygodne siedziska i stolik oraz zadaszony, daje schronienie od słońca i deszczu, zapewniając jednocześnie pobyt na świeżym powietrzu. Świetnie spisuje się także wieczorem w roli wygodnego i romantycznego miejsca na kolację z lampką wina, czy też spotkanie towarzyskie. Sterowanie odbywa się z zadaszonego wnętrza barki, lecz mnóstwo modeli barek ma zdublowane stanowisko sterowe na odkrytym, najwyższym pokładzie. W czasie ładnej pogody jest ono znacznie chętniej wybierane przez załogę.
W pomieszczeniach Każdy model barki został tak zaprojektowany, aby zapewnić maksimum komfortu i dobre samopoczucie. Wnętrza są obszerne, przemyślane i jasne. Część barek posiada odsuwany dach nad salonem głównym, co przy dobrej pogodzie umożliwia spędzanie w nim czasu pod gołym niebem, a podczas deszczu i w nocy – pod dachem. Na barce wspaniale czują się dzieci, ponieważ pomieszczenia są bezpieczne i ciekawe. Kuchnia jest gustowna, funkcjonalna, przyjemna i w pełni wyposażona. Znajdziemy w niej zlewozmywak, blat do przygotowywania posiłków, kuchenkę gazową, garnki, patelnie oraz zestawy naczyń i sztućców dla wszystkich znajdujących się na pokładzie członków załogi. Posiłki, w zależności od preferencji, można spożywać na barce lub poza nią. Obowiązkowym wyposażeniem każdej barki jest lodówka oraz ogrzewanie, którego źródłem może być gaz lub paliwo. Każda barka posiada też sypialnie i pełne węzły sanitarne. Sypialni często jest kilka, aby zapewnić intymność rodzinną. Na wielu barkach są też dwa węzły sanitarne. Salon główny i sypialnie są umeblowane, aby każdy mógł wygodnie rozlokować swoje rzeczy na czas rejsu. Wyposażenie barki zawsze jest komfortowe, choć bywa zróżnicowane. Luksusowe barki wyposażone są nawet w telewizję satelitarną.
Zwiedzanie, spacery, turystyka rowerowa Jedną z najważniejszych czynności w trakcie każdego rejsu barką jest turystyka poznawcza, czyli zwiedzanie. Płyniemy zwykle przez bardzo atrakcyjne tereny, o bogatej historii lub pięknej przyrodzie. Na szlakach nie brak także innych ciekawych miejsc godnych odwiedzenia, charakterystycznych dla danego regionu. Zejścia na ląd to bardzo często zwiedzanie zamku, muzeum, czy spacer po starówce. Czasem jest to wizyta w znanej regionalnej winiarni, albo romantyczny pobyt na łonie natury. Zejście na ląd to też dokonywanie zaopatrzenia, np. w świeże bułeczki. Można to zrobić zarówno pieszo, jak i rowerem. Dla aktywnych postój barki przy brzegu to turystyka rowerowa, marszobiegi bądź nordic walking. Każda barka może mieć tyle rowerów i stanowisk do ich mocowania, ilu jest członków załogi.
Kąpiele Kąpiele wpław są nieodłączną częścią każdego rejsu barką. Nie można sobie przecież wyobrazić wakacji nad wodą – do tego na łodzi – bez kąpieli. Ściśle związane z wodą sposoby spędzania czasu w trakcie rejsów barką to wędkowanie, nurkowanie i wiosłowanie, zwykle na zabranym na pokład małym pontonie. W bazie, podczas zaokrętowania, otrzymamy wykaz miejsc dogodnych do kąpieli oraz takich, w których kąpiel jest zabroniona bądź niewskazana.
Cumowanie Cumowanie jest możliwe zarówno w marinach i przystaniach, jak też po prostu na szlaku. Na wielu jeziorach Irlandii i Niemiec można stanąć na kotwicy. W bazie otrzymujemy szczegółowe informacje dotyczące miejsc dogodnych do cumowania i z cumowania wyłączonych. Tymi drugimi w szczególności będą: wąskie przejścia, mosty i tunele, śluzy, zakręty oraz miejsca oznaczone znakiem „zakaz cumowania”. Oprócz postojów przy portowych nabrzeżach, cumować można także z dala od innych turystów, na łonie natury. Korzystamy w tym celu z młotka i specjalnych palików cumowniczych, które wbijamy w ziemię. Cumowanie oraz kotwiczenie to czynności łatwe i przyjemne. Dla osób starszych stanowią formę dodatkowego ruchu, dla dzieci są kolejną atrakcją.
Na śluzach Pokonywanie śluz jest jedną z ciekawszych atrakcji rejsu. Nie jest trudne, a do tego umożliwia nawiązanie kontaktu z innymi entuzjastami barek lub też z obsługą śluzy, która chętnie służy informacjami. Śluzy w Europie są dość zróżnicowane. Część z nich jest bezpłatna, a część - nie (lecz nie są to duże opłaty). Śluzy mogą być automatyczne bądź też obsługiwane ręcznie, posiadać obsługę etatową lub nie. Spotyka się pięć rodzajów śluz: - obsługiwane ręcznie przez śluzowego – najpopularniejsze; - obsługiwane elektrycznie przez śluzowego; - automatyczne, przy których śluzowy jest obecny - najczęściej spotykane na dużych rzekach; - małe śluzy samoobsługowe, obsługiwane ręcznie, spotykane na niektórych rzadko uczęszczanych rzekach i kanałach; - śluzy automatyczne, najczęściej średniej wielkości - występują głównie na kanałach o niewielkim ruchu statków komercyjnych.
Szczegółowe informacje o śluzach na szlaku uzyskamy w bazie, przy zaokrętowaniu.
Informujemy, że zaktualizowaliśmy naszą Politykę prywatności (dostępną w regulaminie). W dokumencie tym wyjaśniamy w sposób przejrzysty i bezpośredni jakie informacje zbieramy i dlaczego to robimy.
Nowe zapisy w Polityce prywatności wynikają z konieczności dostosowania naszych działań oraz dokumentacji do nowych wymagań europejskiego Rozporządzenia o Ochronie Danych Osobowych (RODO), które będzie stosowane od 25 maja 2018 r.
Informujemy jednocześnie, że nie zmieniamy niczego w aktualnych ustawieniach ani sposobie przetwarzania danych. Ulepszamy natomiast opis naszych procedur i dokładniej wyjaśniamy, jak przetwarzamy Twoje dane osobowe oraz jakie prawa przysługują naszym użytkownikom.
Zapraszamy Cię do zapoznania się ze zmienioną Polityką prywatności (dostępną w regulaminie).