Dlaczego hydrauliczny system podpór HY4 uchodzi za wzorcowe rozwiązanie? Inżynierowie z firmy AL-KO zamiast jednej pompy centralnej opracowali kompaktowe jednostki hydrauliczne dla każdej z czterech nóg. To dzięki temu podnoszenie i poziomowanie pokładu kampera przebiega w rekordowo krótkim czasie, a w najnowszej specyfikacji jest jeszcze funkcja ważenia pojazdu!
Odkąd w roku 2020 sztandarową propozycję AL-KO wzbogacono w funkcję ważenia ze sterowaniem za pomocą aplikacji, przybył kolejny argument, by porzucić tradycyjne podejście, tj. zasilanie 4 podpór długimi przewodami hydraulicznymi.
Długo by pisać o walorach podpór HY4. Wspomnijmy na wstępie, dlaczego są pierwszymi hydraulicznymi systemami podpór podnoszonych, które otrzymały certyfikat kompatybilności Mercedes-Benz. Ano ponieważ ich montaż odbywa się w sposób bezinwazyjny – nie ingerujemy w struktury nośne kampera. Czystość i oszczędność miejsca – nigdy więcej nieporęcznych komponentów hydraulicznych we wnętrzu pojazdu. Na tym polega podstawowa przewaga podpór HY4. Raz zakupione mogą być łatwo zamontowane i zdemontowane.
To nie zakup. To inwestycja. Inwestycja w komfort, który zawsze możemy… przenieść do innego kampera. To produkt, który może być wielokrotnie montowany w pojeździe. Na tyle uniwersalny, że pasuje do wszystkich pojazdów o dmc do 6 t z podwoziem AL-KO, a także kamperów i samochodów z zabudową furgon X250/290 na bazie ducato, jumpera i boxera. System ten jest dostępny również dla kamperów marki Mercedes-Benz VS30 na podwoziach AL-KO SLC i AMC oraz na oryginalnych, a także dla samochodów z zabudową furgon Mercedes-Benz VS30 RWD.
Każda z hydraulicznych podpór o wysokości podnoszenia 360 mm zwieńczona jest perforowaną płytką. To dzięki temu łatwo przykręcimy je do fabrycznych otworów kotwiczących w podwoziach wielu pojazdów. To zadanie dla profesjonalistów, skoro montując należy zachować m.in. odpowiednie prześwity od stopy podpory do nawierzchni.
Właśnie dzięki 4 autonomicznym agregatom hydraulicznym zmniejsza się nakład pracy przy montażu. A też do minimum ogranicza konieczność wykonywania czynności serwisowych i konserwacyjnych. Skoro zamiast 1 pompy hydraulicznej mamy 4 kompaktowe moduły z krótkimi przewodami podciśnieniowymi, to też mniejsze ryzyko awarii hydraulicznego systemu podnoszenia i poziomowania kampera. A od 2020 roku także szybkiej funkcji ważenia. Odtąd raz skalibrowane podpory przed każdą podróżą posłużą do optymalizacji załadunku pojazdu. Po instalacji skrzynki AL-KO 2LINK z interfejsem Bluetooth, korzystając z interfejsu użytkownika np. w smartfonie, system z dokładnością pomiaru do 3% wskaże aktualną masę pojazdu, obciążenie osi.
Najnowszą funkcjonalnością systemu podnoszenia i poziomowania kamperów jest ważenie i optymalizowanie załadunku – za naciśnięciem jednego przycisku może ad-hoc dokonać błyskawicznej kontroli masy pojazdu. Co więcej, przyjazny interfejs wskaże nieprawidłowości w załadunku
Hydrauliczne podpory AL-KO to inwestycja, skoro w dowolnej chwili możemy zdemontować je i zamontować w innym kamperze
Informacje z każdej z 4 podpór pozwolą nie tylko ustrzec się przed ryzykiem ruszenia w drogę z przeładowanym ponad limit pojazdem. System HY4 dokona błyskawicznych obliczeń i za pomocą punktów pomiarowych na osi wzdłużnej i poprzecznej wskaże, jak dokonać optymalizacji rozłożenia ładunku!
Po z sukcesem zrealizowanym montażu i konfiguracji (każdy z 4 agregatów hydraulicznych HY4 jest zasilany z 12-woltowego akumulatora) możemy w dowolnych warunkach pogodowych (np. do -30°C) idealnie wypoziomować kampera. W około minutę od aktywacji nie tylko wypoziomować, skoro wybierając predefiniowaną pozycję, także np. „ułożyć pokład” do snu lub do opróżniania zbiornika z szarą wodą.
Co ucieszy wiernych fanów marki AL-KO, to obietnica: „Jakość na całe życie”. A to oznacza pewność, że możesz dokonać modernizacji posiadanych podpór HY4 bez wspomnianej funkcjonalności, tj. ważenia pojazdu i optymalizacji załadunku.
Fani caravaningu wiedzą, że układy zawieszenia to klucz do relaksującej podróży. Kompetencje w zakresie podpór od AL-KO sprawiają, że także nawierzchnia, która na pierwszy rzut oka wydaje się nieodpowiednia, nie powinna powstrzymać cię przed zatrzymaniem się nad pięknie… pochylonym zboczem. Na dowolnie miękkim podłożu: piasku, trawie, żwirze. Obojętnie gdzie, na postoju nierówności podłoża są automatycznie kompensowane wysuwem podpór HY4. Ustabilizowany pokład na niestabilnym gruncie pod nogami, a wszystko to za naciśnięciem jednego przycisku… To stąd kamper wyższego poziomu. Co innego, że cięższy o 67-69 kg, bo tyle masy dodaje to rozwiązanie w dziedzinie komfortu postoju.
Dystrybutor: ACK Benimar Polska
Fot. ACK Benimar Polska
Artykuł pochodzi z numeru 6 (108) 2022 r. magazynu „Polski Caravaning”.
Chcesz być na bieżąco? Zamów prenumeratę – teraz jeszcze taniej i szybciej.