artykuły

wiesci-z-warsztatuWIEŚCI Z WARSZTATU
ReklamaBilbord Ubezpieczenia
Hak holowniczy – rodzaje, montaż, wybór

Hak holowniczy – rodzaje, montaż, wybór

Czas czytania 6 minut

Hak holowniczy zdecydowanie warto mieć! To obowiązkowe wyposażenie samochodu, który ma być holownikiem dla przyczepy kempingowej i bardzo wygodnym sposobem na przewożenie rowerów na dedykowanej platformie.

Jeżeli w Twoim samochodzie nie ma haka, a zamierzasz stawiać pierwsze kroki w caravaningu, prawdopodobnie szukasz informacji na temat rodzajów i zastosowań haków holowniczych. W tym artykule postaramy się rozwiać Twoje wątpliwości i odpowiedzieć na kluczowe pytania.

hak holowniczy

Jak zbudowany jest hak holowniczy?

Budowę haka wyjaśnia Mariusz Fornal, kierownik działu konstrukcyjnego w firmie Steinhof, produkującej haki holownicze:

Standardowy hak holowniczy zbudowany jest z kilku połączonych elementów. Ze względu na zmiany w budowie samochodów, w tym podwozia i systemu mocowań, musi być on dopasowany do konkretnego modelu auta. Podstawowym elementem konstrukcyjnym haka jest korpus, w skład którego wchodzą: belka główna, wsporniki mocujące oraz uchwyty kuli. Korpus haka zazwyczaj schowany jest za zderzakiem, w którym często należy wykonać wycięcie na elementy mocujące kulę. Belki nie muszą być proste – mogą być wygięte, szczególnie na dwóch skrajnych końcach. Ich długość waha się od kilkudziesięciu centymetrów do prawie dwóch metrów.

Rodzaje haków holowniczych

Na rynku mamy następujące rodzaje haków holowniczych:

1. Hak stały.

Hak stały to rozwiązanie najtańsze. Jego ceny zaczynają się już nawet od 250 złotych, choć oczywiście nie zalecamy kierowania się wyłącznie ceną. Hak stały szczególnie polecany jest tym, którzy z haka korzystają codziennie. Nie ma możliwości jego ukrycia czy demontażu. Istnieją natomiast haki z odkręcaną kulą. W takim haku kula mocowana jest do korpusu za pomocą śrub. Przy użyciu klucza bardzo szybko i sprawnie możemy kulę zamontować i zdemontować.

ReklamaŚT - biholiday 06.03-30.06 Sebastian
2. Haki półautomatyczny.

Haki półautomatyczne sprawdzą się w sytuacji, kiedy z haka korzystamy nieregularnie. Kulę od takiego haka możemy bardzo szybko, bez żadnych narzędzi, zdemontować. Problem w tym, że może to też zrobić... każdy. Aby uniknąć kradzieży pamiętajmy o demontażu po każdym użyciu. Podobnie jak w przypadku haka stałego, widoczne (nawet po demontażu kuli) pozostają gniazda elektryczne oraz to do kuli. Ze względów estetycznych nie jest to rozwiązanie dla każdego.

3. Hak automatyczny.

Hak automatyczny to rozwiązanie dla tych, którzy bardzo dbają o wygląd swojego samochodu i nie chcę zostawiać „śladów” dodatkowych zastosowań swojego auta. Nie chodzi tylko o estetykę, ale też wygodę i bezpieczeństwo. Hak automatyczny ma wypinaną kulę, którą możemy szybko wypiąć i schować do bagażnika. Najczęściej kula mocowana jest pionowo za zderzakiem. W wielu przypadkach przy montażu takiego haka nie ma potrzeby ingerowania w sam zderzak.

4. Chowany hak holowniczy.

Chowany hak holowniczy to najdroższe i najbardziej atrakcyjne rozwiązanie. Dosłownie w ciągu kilku sekund hak wysunie się sam zza zderzaka. Jest całkowicie niewidoczny wtedy, kiedy jest nieużywany. Główną zaletą jest fakt, że mamy niewidoczną kulę, a jednocześnie nie musimy jej demontować i przechowywać.

Jak dobrać hak holowniczy?

Przy wyborze haku holowniczego należy wziąć pod uwagę wiele aspektów. Przede wszystkim hak musi być dostosowany do typu pojazdu. Trzeba upewnić się, że dany model haka jest kompatybilny z modelem auta.

ReklamaHak holowniczy – rodzaje, montaż, wybór 3
Warto odpowiedzieć sobie na pytanie, jak często hak będzie wykorzystywany? Częstotliwość użytkowania może determinować ten wybór, bo jeśli kierowca będzie korzystać z haka na co dzień, warto rozważyć model stały. Jeśli jednak hak będzie używany sporadycznie, dobrą opcją jest wersja demontowalna. Nieużywany hak nie jest szczególnie estetyczny, utrudnia parkowanie.

enlightened W niektórych krajach Unii Europejskiej obowiązuje zakaz użytkowania pojazdu z kulą haka holowniczego w sytuacji, kiedy hak nie jest wykorzystywany. Trzeba o tym pamiętać.

Hak holowniczy – rodzaje, montaż, wybór 5

Najważniejsze jest oczywiście pytanie: do czego będziemy tego haka używać? Przyczepy kempingowe potrzebują haka z wysokim uciągiem. Wiele nowych przyczep dodatkowo wyposażonych jest w stabilizator jazdy. Zwróćmy uwagę czy hak, który chcemy zamontować, umożliwia zapięcie tego urządzenia.

Montaż haka holowniczego

Montaż haka holowniczego trzeba zlecić profesjonalistom. Pamiętajmy, że przy ciągnięciu chociażby przyczepy kempingowej jakiekolwiek nieprawidłowości w montażu haka mogą spowodować bardzo duże szkody dla wielu uczestników ruchu drogowego. To bardzo poważna sprawa i nie można potraktować tematu „lekko”. Po montażu haka należy wybrać się na badanie techniczne do Stacji Kontroli Pojazdów.

Hak holowniczy – rodzaje, montaż, wybór 6

Przy wyborze i montażu haka nie należy szukać oszczędności. Sam wybór konkretnego modelu będzie raczej narzucony przez zastosowanie i możliwości samochodu, natomiast niezależnie od modelu, warto wybrać hak dobrej, doświadczonej w tym zakresie marki. Niskiej jakości haki dostępne na rynku, oferowane w atrakcyjnych cenach, niejednokrotnie charakteryzują się niższą jakością stali czy twardości śrub, rzadko są przez producentów testowane, mają słabe zabezpieczenie antykorozyjne. To pozorna oszczędność – słabej jakości hak szybko się zepsuje i będzie wymagał wymiany.

Zobacz nasz artykuł: Czy bezpiecznie jest posiadać używany hak holowniczy?


Obserwuj nas na Google News Obserwuj nas na Google News