artykuły

nasze-testyNASZE TESTY
ReklamaBilbord - ACK sklep Black Week 23.11-01.12 Sebastian
Chausson 627GA z pakietem ARCTIC

Chausson 627GA z pakietem ARCTIC

Czas czytania 5 minut

I tym razem z rzeszowskiej firmy Sunday Travel otrzymaliśmy do testów półintegrę idealnie przygotowaną na zimowe podróże. Jak sprawdził się kamper w specyfikacji Titanium Ultimate z pakietem zimowym? Niżej pierwsze nasze spostrzeżenia.

Sunday Travel to wypożyczalnia gwarantująca wszechstronny wybór. Rzeszowska firma to liczny park kamperów wszelkiego typu – począwszy od kampervanów, przez modele z alkową, te w połowie zintegrowane, a na integrach skończywszy. W dodatku takich marek jak Benimar, Dethleffs, Roller Team i najbardziej nas tu interesująca: Chausson (więcej informacji pod linkiem: www.wynajem-kampera.pl).

W ubiegłym roku na czas ferii zimowych przetestowaliśmy egzemplarz z 2021 roku. Dethleffs Just 90 zyskał wtedy bardzo pochlebne opinie. A jak sprawdził się fabrycznie nowy model na sezon 2023? Chausson to francuska marka. Podobnie jak Dethleffs, także ten egzemplarz homologowany jest w klasie 3,5 tony, więc wystarczy prawo jazdy kat. B. Prócz identycznej koncepcji zabudowy kempingowej – w połowie zintegrowanej z szoferką – oba egzemplarze różnią się dość znacznie. Maksymalnie 5-osobowy Chausson 627GA jest przede wszystkim nieco krótszy – mierzy dokładnie 699 cm.

Fabrycznie nowy egzemplarz ze znikomym przebiegiem

Sunday Travel udostępnił na czas naszych testów swój najnowszy nabytek w parku wynajmowanych kamperów. Na liczniku raptem kilka tys. km. A pod maską Forda Transita najnowszy i najmocniejszy silnik. 2.0TDCi EcoBlue to 170KM i maksymalny moment obrotowy 405 Nm.

ReklamaChausson 627GA z pakietem ARCTIC 1
Napęd zestrojono z 6-stopniową automatyczną skrzynią biegów. Efekt? Kamper wyśmienicie się czuje w zakresie prędkości autostradowych. Do prędkości 120 km/h jest wyjątkowo cichy i potrzebuje wtedy ok. 10 litrów na każdą setkę km. Co innego, że podczas zimowego caravaningu trzeba się liczyć z nieco większym apetytem na olej napędowy, ponieważ zamiast ogrzewania gazowego tu mamy system TRUMA Combi 6 DE 6000 W. Butla gazowa jest jedna, bo służy tylko do zasilania kuchenki gazowej i ew. lodówki.

Beztroska ogrzewania zasilanego ze zbiornika pojazdu

Ogrzewanie postojowe korzystające ze zbiornika paliwa samochodu to oczywiście gwarancja niesamowitej autonomii. Nie trzeba się martwić o napełnianie czy wymianę pustej butli gazowej. Nie trzeba sobie zawracać głowy: jaki system wymiany/napełniania butli panuje w tym czy innym kraju.

A jak wypada taki 6-kilowatowy piecyk w kontekście zapotrzebowania na paliwo? Na każdą godzinę zużywa ok. 110 ml/h przy założeniu, że wystarczy moc na wyjściu rzędu 1000 W. Generalnie na dobę i przy założeniu, że nie korzystamy z przyłącza 230V trzeba się liczyć z uszczupleniem zbiornika paliwa kampera o ok. 2,5 l.

My podczas naszego 6-dniowego testu tylko raz skorzystaliśmy z przyłącza 230 V na kempingu na Słowacji, by podładować akumulatory – skądinąd ten pokładowy to mocne źródło energii, bo model EXIDE ES900. Żelowy o pojemności 80Ah współpracuje z fotowoltaiką zamontowaną na dachu, więc w słoneczne dni nasz dom na kołach okazał się bardzo samowystarczalny. Skądinąd temperatura zewnętrzna u stóp ośrodka narciarskiego Jasna (Chopok na Słowacji) była daleka od aury zimowej, więc ogrzewanie mogło pracować w dolnej granicy wydajności.

ReklamaChausson 627GA z pakietem ARCTIC 2
Grupa „kanapka” zabudowy kempingowej

Francuski producent kamperów od wielu już lat chwali się ponadstandardowej grubości poszyciem zabudów o bardzo wysokim parametrze termoizolacyjności.

- Grubość dachu to 54,5 mm, grubość podłogi to 63,5 mm. Chausson w swoich modelach posiada obecnie jedną z największych grubość dachu oraz podłogi wśród wszystkich europejskich producentów – potwierdza Paulina Gajdek z wypożyczalni kamperów Sunday Travel.

- Prócz wydajnej izolacji z płyt XPS, czyli polistyrenu ekstradowanego, nadwozia kamperów powstają z poliestru wzmacnianego żywicami z włókien szklanych, co zapewnia większą odporność na gradobicie w porównaniu do blachy aluminiowej. Technologia tego typu umożliwia również łatwiejsze naprawienie poszycia w wyniku wszelkiego rodzaju uszkodzeń.

Dość powiedzieć, że producent udziela 7-letniej gwarancji szczelności na poszycie.

Ciepła podłoga w pakiecie ARCTIC

Na doskonałe parametry termoizolacyjne nie bez wpływu są także renomowane okna ramowe marki SEITZ (ze zintegrowanymi markizami i roletami). Gruntownie przygotowany egzemplarz na czas zimowego caravaningu to wspominany pakiet Artic. Co kryje się za takim doposażeniem? To przede wszystkim wydajniejszy – nie 4-kilowatowy a właśnie 6-kilowaty „piec” ogrzewania postojowego. To także podgrzewana podłoga (230 V) i podgrzewany oraz izolowany zbiornik szarej wody. A też zewnętrzne maty termoizolacyjne szoferki i zimowe osłony na kratki lodówki.

Fot. Z. Dobrowolska


Michał Żak12.02.2024 zdjęć 7
Obserwuj nas na Google News Obserwuj nas na Google News