artykuły

nasze-testyNASZE TESTY
ReklamaBilbord - bookingcamper zacznij zarabiac

Bürstner Premio 480 TK

Czas czytania 10 minut
Bürstner Premio 480 TK

Lekka przyczepa dla całej rodziny

Małe, lekkie przyczepy kempingowe są w modzie. Premio jest odpowiedzią Bürstnera na ten trend.


Początkujący caravaningowcy oraz rodziny podróżujące średniej klasy samochodami spowodowali, że branża zainteresowała się nimi jako atrakcyjną grupą docelową. Każda marka stara się zaproponować dla nich odpowiednią ofertę. Firma Bürstner proponuje model Premio – lekką przyczepę kempingową, która gabarytami odpowiada modelowi Flipper (zaliczanemu raczej do klasy średniej).

Bürstner Premio 480 TK 1



Premio 480 TK Bürstner w cenie 12 000 euro jest dobrym początkiem, aby rozpocząć rodzinne caravaningowanie. Z pewnością można też taniej, ale Bürstner stawia na jakość i stosuje wiele wartościowych elementów z lepszych serii. Także wyposażenie podstawowe dla początkującego jest wystarczająco duże. Mamy więc za cenę podstawową bardzo porządną przyczepę kempingową, którą można jeszcze oczywiście doposażyć.

Prosto z pokazu
Wewnątrz mamy meble z lekkich płyt MDF, które redukują ciężar o około 30 procent w porównaniu z np. płytami pilśniowymi. Prosta koncepcja oświetleniowa i oszczędne wyposażenie pasują do całości. W końcu Premio ma być nie tylko lekki, ale ma także mniej kosztować. Niska cena w wersji podstawowej jest tego dowodem. Wizualnie Premio sprawia solidne wrażenie, podobnie jak na zewnątrz, przy czym nasza testowana przyczepa kempingowa wzięta została z pokazu nowości i w przypadku wyposażenia nie do końca odpowiada serii. Tak więc Premio 480 TK powinien być jeszcze 20 kg lżejszy niż testowana wersja. Ogrzewanie jest seryjne. Opcjonalnie można dokupić urządzenie do ogrzewania powietrzem. Pokrywa dachu panoramicznego i klapa serwisowa są bez dopłaty. Poddany profesjonalnemu testowi Premio 480 TK pokazuje się jako przyczepa dla rodziny. Jako największy z serii produkcyjnej ma prawie siedem metrów długości, a wysokość 5,60 metra pozwala na francuskie łóżko w przedniej części, kuchnię naprzeciwko części dziennej i łóżka piętrowe w tylnej części pojazdu.

ReklamaBürstner Premio 480 TK 2

Wygląd
Przednia i tylna ściana mają gładką blachę, boczne ściany są wyłożone białą blachą młotkową. Szare i niebieskie pasy ozdabiają boki. Lampy z tyłu są typowe dla przyczep Bürstnera. Karoseria nie sprawia wrażenia taniej przyczepy kempingowej. To zauważył także fachowiec zajmujący się testami Rudi Stahl: - Drzwi, klapy i okna są w dobrym standardzie, podobnie jak podwozie. Ściany są trochę faliste, co się może dotrzeć w produkcji seryjnej. Gładka część tylna w 480 TK sprawia wrażenie trochę nagiej bez lamp w tylnej części, ale przecież skądś bierze się cena za oferowany produkt. Uchwyty do manewrowania są stabilne i łatwo się je obsługuje. Fachowca zajmującego się karoserią cieszy także klasyczne uszczelnienie słabych miejsc. – To jest dość dobrze zrobione. Miejsce na butle gazowe jest dobrze uszczelnione. Nawet okna toalety są prawie perfekcyjnie uszczelnione – mówi Rudi Stahl. Miejsca styku dachu i ścian są szczelne i porządnie wykonane, pozostałe styki blach także. Wszystkie otwory drzwi i okien są dobrze dopasowane. Pozytywne wrażenie sprawia też szeroka osłona z tworzywa sztucznego na dole przy drzwiach, która zamyka szczelnie połączenie z nadwoziem.

Technika
- Jak na szczególnie korzystnie cenowo opracowaną przyczepę kempingową, Premio jest dość dobrze wyposażony – ocenia rzeczoznawca ds. przeglądów technicznych Roman Heinzle. – Nawet stabilizator jazdy jest na wyposażeniu seryjnym! Także wykończenie Premio jest dobrze przyjmowane. Kable i przewody, zarówno wewnątrz, jak i na zewnątrz, są ułożone w kanałach albo rurkach ochronnych. Tylko kable do bocznych świateł zarysowych są odkryte w skrzynkach załadowczych, co jednak zdarza się dosyć często. Instalacje, urządzenia oświetleniowe spełniają wymagania StVZO, podobnie jak wszystkie kąty i krawędzie na zewnątrz Premio.

ReklamaBürstner Premio 480 TK 3
Bürstner Premio 480 TK 4



Blok kuchenny jest prosty, ale kompletnie wyposażony.

Ustawienie butli Heinz określa jako perfekcyjne: - Butle gazowe stoją w głęboko uformowanych wgłębieniach i są dodatkowo zabezpieczone pasami. Obok butli jest jeszcze miejsce na uchwyt dla koła zapasowego. Miejsce do przechowywania pod łóżkiem będzie dostępne dzięki produkowanej seryjnie klapie serwisowej. Tutaj umieszczony jest także zbiornik na wodę, który sprawia, że skrzynie siedziska są blisko osi przyczepy. Specjalista ds. bezpieczeństwa znajduje w Premio tylko jedną wadę. Na dolnym łóżku piętrowym brakuje zabezpieczenia przed wypadnięciem. To powinno być poprawione w produkcji seryjnej.

Bürstner Premio 480 TK 5



Korzystny cenowo Premio 480 TK oferuje wszystko, czego potrzebują rodziny.

Pozytywnie wypada silna, 240-watowa przetwornica. Waga Premio: pusta 934 kg, co daje 266 kg do doładowania. To jest znaczące doładowanie dla przyczepy kempingowej tej wielkości.

Wyposażenie wewnętrzne
- Za relatywnie niewielkie pieniądze można odpowiednio wyposażyć tę przyczepę kempingową – mówi mistrz stolarstwa Matthias Bartels. – Wzornictwo wnętrza jest nad wyraz wysmakowane. Optycznie oraz technicznie nie można wiele zarzucić budowie mebli w Premio. Wymiary szczelin, klap i drzwi – wszystko jest w porządku. Przy czym prosto zawieszone klapy mebli w łazience mają odrobinę wpływu na całkowite wrażenie. Meble Premio są zbudowane ergonomicznie, podobnie jak w innych przyczepach kempingowych firmy Bürstner. W związku z tym, w skalkulowanej korzystnie cenie podstawowej nie można nic zarzucić.

Bürstner Premio 480 TK 6



Szczególnie pomyślano o tym, co jest najważniejsze dla rodzin: można łatwo dostać się do łóżka piętrowego z tyłu pojazdu, które jest dobrze zabezpieczone i dobrze wietrzone przez okno. Łóżko rodziców ma 140 cm szerokości, mogłoby być jednak bardziej miękkie.

Bürstner Premio 480 TK 7




Mało elementów dzielnych w szafie i otwarte regały zamiast szaf wskazują determinację, aby zaoszczędzić na ciężarze i na kosztach. Dolne części mebli do siedzenia i łóżek są stabilne, lekko i porządnie wykonane w sprawdzonej mieszance aluminium, tworzywa sztucznego i drewna. Pod materacem znajduje się krata z łat z prętem do ustawiania. Także zastosowane okucia odpowiadają zwykle użytym w tej klasie. Założone metalowe zawiasy z wystarczającą siłą do ustawiania i dociskania mają klapy górnych szafek, w bloku kuchennym są zabudowane typu pushlock. Drzwi szafek i łazienki muszą funkcjonować bez zamków z obrotowym prętem. – Proste zamki także trzymają, tylko drzwi mogą się w tych miejscach łatwiej wypaczyć. Za to na dole przy wejściu do łazienki nie przeszkadza żaden trzpień zamykający – podsumowuje Matthias Bartels. Podobnie jak w kuchni, uszczelnienie mogłoby być jednak lepsze. To obowiązuje także dla tylnej wentylacji szafy, której brakuje w Premio.

W środku
- Premio sprawia dość komfortowe wrażenie. Włącznie z urządzeniem do rozprowadzania ciepłego powietrza i ciepłą wodą w środku jest wszystko, co istotne – ocenia specjalistka Sabine Schulz. Naszemu testowanemu Premio brakuje natomiast jeszcze średnio dużego dachowego okna panoramicznego w wersji seryjnej, ale może dzięki temu sprawia wewnątrz przyjazne i przytulne wrażenie? W środku mamy łóżko piętrowe w tylnej części pojazdu, francuskie łóżko z przodu, jadalnię pośrodku, kuchnię i łazienkę – wszystko na jedenastu metrach kwadratowych. Podstawowym planem przyczepy jest klasyczna kombinacja rodzinna z piętrowymi łóżkami, jadalnią i łóżkiem francuskim. Miejsca do przechowywania rzeczy to: szafa na ubrania i na bieliznę, skrzynie pod łóżkami i siedziskiem. Z przodu są dwie duże szafy podsufitowe, wbudowane w poprzek. W jadalni jest wystarczająca ilość miejsca dla dwóch dorosłych osób i dwójki dzieci, kuchnia spełnia całkowicie wymagania swojej klasy. Także łazienka spełnia swoje zadanie. Toaleta jest obrotowa, z przesuwanym na rolkach zbiornikiem. Niestety, centralne odprowadzanie ścieków jest tylko za dopłatą.

Wyposażenie
Wyposażenie techniczne podąża za koncepcją prostej, wchodzącej na rynek przyczepy kempingowej. Rezygnacja z bogatego oświetlenia 12 V obniża koszty, ogranicza jednak komfort. 12-woltowe lampy do czytania są tylko w testowanym Premio przy łóżku piętrowym. Nad długim (212 cm) łóżkiem francuskim musi wystarczyć lampa na suficie. Kuchnię i łazienkę rozjaśniają zwykłe, 12-woltowe lampy komorowe, które wystarczą do jej oświetlenia.

Bürstner Premio 480 TK 8


Bürstner Premio 480 TK 9



Prysznic, toaleta, półki, lustra – wszystko spełnia swoje zadania.

Kuchnia jest wyposażona w kuchenkę z trzema palnikami i lodówkę o pojemności 80 litrów oraz zlewozmywak ze stali szlachetnej. Miejsce do przechowywania rzeczy można jednak lepiej wykorzystać, ponieważ ma wkładany spód górnej szafki. Nad jadalnią znajdują się za dwiema klapami trzy szafy. Na łóżkach piętrowych brakuje, niestety, półek. Premio zbiera punkty dzięki szafie na bieliznę obok łóżka piętrowego. Także pod łóżkiem z przodu przyczepy i pod łóżkiem piętrowym jest wystarczająco miejsca do przechowywania rzeczy, a szafa na ubrania obok bloku kuchennego jest w dobrym standardzie. W sumie – udane rozmieszczenie miejsc do składowania rzeczy całej rodziny w podróży.

Bürstner Premio 480 TK 10




Lekkie i korzystne cenowo przyczepy kempingowe są modne ze względu na stale wzrastające ceny paliwa. Premio wydaje się być właściwą odpowiedzią na to zapotrzebowanie. Doładowanie w testowanym Premio jest z 267 kg brutto rzeczywiście niemałe, w wykonaniu seryjnym należy sukcesywnie zaoszczędzić jeszcze dalsze kilogramy. Konstrukcja nie odbiega ani w środku, ani na zewnątrz od swojego „rodzeństwa” z Bürstnera. Nadwozie odpowiada modelowi Flipper. Wewnątrz oferuje lekkie meble, które są dobre jakościowo i stabilne podczas jazdy. Wyposażenie jest przyzwoite i idzie w parze z ceną. Brakuje niektórych – podstawowych już – dodatków: oświetlenie 12 V, ciepłej wody albo klimatyzacji, którymi przyczepy wchodzące na rynek rozpieszczają w ostatnich latach nabywców. Są jednak z tego powodu droższe. Co prawda obciąża to konto punktów oceny CCC, jest jednak wyrównywane bez trudu innymi punktami – premią za wagę i stabilność. Także kuchnia ze zlewozmywakiem ze stali szlachetnej, kuchenka z trzema palnikami i 80-litrową lodówką, jest dobrze wyposażona. Wykończenie wewnątrz i na zewnątrz ujawnia tylko lekkie niedociągnięcia, łatwe do usunięcia w produkcji seryjnej. Także stabilność jazdy jest dużym plusem Premio. Model 480 TK można ciągnąć bez problemów różnymi samochodami średniej klasy.

Bürstner Premio 480 TK 11



Rudi Stahl (41 l.):
Nadwozie jest w sumie solidnie zrobione i dobrze uszczelnione. Tylko tylna część Premio jest trochę mało ozdobna.

Bürstner Premio 480 TK 12



Roman Heinzle (35 l.):
Jeśli chodzi o bezpieczeństwo, to Premio jest dobrze pomyślane. Zabezpieczenia przed wypadnięciem w oknach przy łóżkach piętrowych są bardzo dobre. Także wewnątrz wszystko jest dostosowane dla rodziny.

Bürstner Premio 480 TK 13



Dieter S. Heinz (51 l.):
Ponieważ w swojej klasie Premio jest zaliczane do dużych, wartości GTM są lekko poniżej przeciętnych wartości. Dobre przenoszenie wagi i długi dyszel wyrównują ten niedobór. Właściwości jazdy są w związku z tym nienaganne.

Bürstner Premio 480 TK 14



Sabine Schulz (52 l.):
Premio 480 TK jest jak na swoją cenę dobrze wyposażone. Przyczepa pomyślana jest jako domek na kółkach dla rodziny czteroosobowej. Proste 12-woltowe lampy komorowe rozświetlają kuchnię i łazienkę.

Bürstner Premio 480 TK 15



Górne szafy (szafki) mają solidne zawiasy
z wbudowaną regulacją i oferują częściowo miejsce na złożone koszule.


Stabilność podczas jazdy
Porównując inne przyczepy z tego segmentu (wielkości i wagi), Premio odnosi sukces: wielu innych kandydatów z maksymalnie dopuszczalnymi 1200 kilogramami na osi jest prawie o metr krótszych niż przyczepa z Kehl. Premio 480 TK, pusty czy załadowany, ma o prawie 20 procent wyższe wartości dla momentu bezwładności obrotowej GTM niż wartość przeciętna w swojej klasie wagowej. Przeliczając na powierzchnię podstawową, Premio całkiem dobrze wypada. Przyczepy kempingowe tej wielkości mają przeciętnie GTM około 325 kg na metr kwadratowy powierzchni podstawowej, a w Bürstner Premio wskaźnik ten wynosi około 260 kg na metr kwadratowy. Taki wynik jest rezultatem prostej budowy mebli i oszczędnego wyposażenia.

Bürstner Premio 480 TK 16



W rozsądny sposób firma Bürstner zafundowała użytkownikom Premio, oferując miejsce dla całej rodziny. Wyliczone z GTM i długości dyszla parametry dynamiki jazdy mają dobrą wartość przeciętną i wzbogacają konto punktowe w kategorii bezpieczeństwa jazdy. Jeśli w wersji seryjnej jest jeszcze zainstalowany stabilizator jazdy, to daje to bardzo bezpieczną podczas jazdy przyczepę kempingową z dobrymi właściwościami aerodynamicznymi, z którą bez trudu można podróżować 100 km na godzinę.

Tekst: Volker Stallmann
Zdjęcia: Dieter S.Heinz
Tłum. Anna Kalińska
na podstawie materiałów

Bürstner Premio 480 TK 17

03.03.2009
Obserwuj nas na Google News Obserwuj nas na Google News