
Parlament Europejski zatwierdził aktualizację przepisów dotyczących praw jazdy. Już wiadomo, że siedemnastolatkowie jednak nie będą mogli prowadzić samochodów ciężarowych, nawet pod nadzorem doświadczonego kierowcy. Nowe przepisy ruchu drogowego UE umożliwią im staranie się o prawo jazdy kat. C dopiero rok później. To nie jedyna zmiana w prawie – europosłowie podjęli również decyzję o wdrożeniu cyfrowego prawa jazdy.
Jak wiadomo, Parlament Europejski pracował nad obniżeniem wieku uzyskania uprawnień do 17 lat (po spełnieniu warunków). Aby zaradzić niedoborowi kierowców zawodowych, prawa jazdy na samochód ciężarowy (kategoria C) będą mogli uzyskać 18-latkowie, a na autobus (kategoria D) – 21-latkowie. Będą oni musieli jednak okazać certyfikat kompetencji zawodowych.
Zgodnie z nowymi przepisami uzyskanie prawa jazdy kategorii B będzie możliwe już w wieku 17 lat, jednak do momentu ukończenia 18 roku życia takie osoby będą musiały prowadzić samochód w towarzystwie doświadczonego kierowcy.
Państwa członkowskie będą miały trzy lata, aby przenieść unijne przepisy do prawa krajowego, a następnie jeszcze rok, aby przygotować się do ich wdrożenia. A zmian jest więcej.
Aktualizacja przepisów dotyczących praw jazdy, to także mocniejszy nadzór nas starszymi kierowcami. Kraje Unii mogą skrócić okres ważności prawa jazdy dla kierowców w wieku 65 lat lub starszych, aby zobowiązać ich do częstszych badań lekarskich lub kursów odświeżających wiedzę. Swoja drogą, uzyskanie prawa jazdy będzie wkrótce nieco trudniejsze. Przed uzyskaniem pierwszego prawa jazdy lub przy ubieganiu się o przedłużenie okresu ważności dokumentu kierowca powinien przejść badania lekarskie, m.in. badania wzroku i układu krążenia. A przyszli kierowcy zmierzą się na egzaminie z pytaniami dotyczącymi systemów wspomagania kierowcy. Po raz pierwszy unijne przepisy będą przewidywać okres próbny dla nowych kierowców. Będzie on wynosić co najmniej dwa lata. W tym czasie kierowcy ci będą podlegać surowszym przepisom i karom.
Nowe przepisy ograniczą swobodę poruszania się po drogach Unii Europejskiej kierowcom, którzy w swoim kraju mają wycofane, zawieszone lub ograniczone prawo jazdy. Poprzez wspólny system krajowe organy będą informowały się wzajemnie o najpoważniejszych wykroczeniach drogowych kierowców, w tym śmiertelnym wypadku samochodowym, znacznym przekroczeniu prędkości czy prowadzeniem pojazdu pod wpływem alkoholu lub narkotyków.Zgodnie z nowymi przepisami cyfrowe prawo jazdy, dostępne na telefonie komórkowym, ma stopniowo stać się głównym formatem prawa jazdy w Unii Europejskiej. Kierowcy będą mogli jednak ubiegać się o fizyczne prawo jazdy, które powinni otrzymać bez zbędnej zwłoki – zasadniczo w ciągu trzech tygodni.
Fot. UE