STVZO to skrót od niemieckiego „Straßenverkehrs-Zulassungs-Ordnung”, co w wolnym tłumaczeniu oznacza przepisy dotyczące dopuszczenia pojazdów do ruchu drogowego. I jakkolwiek nowe regulacje dotyczą regularnego kontrolowania instalacji gazowej w pojazdach kempingowych zarejestrowanych w Niemczech, to mogą bardzo utrudnić swobodę podróżowania fanom caravaningu z Polski.
W czerwcu 2024 r. do zapisów StVZO dodano nowy paragraf: „instalacje na gaz skroplony w pojazdach”. Nowy zapis odnosi się instalacji na gaz płynny w przyczepach kempingowych i w kamperach. Właściciele takich pojazdów zarejestrowanych w Niemczech muszą poddawać swoje instalacje przeglądom co dwa lata, r. Przeglądy przeprowadzane są co dwa lata przez certyfikowaną do tego osobę. Certyfikat wystawia upoważniony do tego niemiecki instytut. Jeśli kamper lub przyczepa kempingowa nie przeszła jeszcze testu gazowego, posiadacz lub właściciel ma czas do 19 czerwca 2025 r., aby nadrobić zaległości. Każdy, kto nie dotrzyma tego terminu, musi liczyć się z karą grzywny.
Montaz systemu Caramatic SafeDrive PLUS
W ostatnich latach pojawiło się wiele niejasności w zakresie przepisów dotyczących tego typ badań - najpierw w 2020 r. zawieszono badania instalacji gazu płynnego w ramach przeglądu generalnego (HU), a w kwietniu 2022 r. obowiązek badania instalacji w domy mobilne usunięto z wytycznych. Teraz nowe obowiązki reguluje paragraf 60 StVZO.
Test szczelności instalacji gazowej
Obowiązki te są teraz jasne dla producentów, użytkowników i inspektorów. Przegląd instalacji gazowej jest niezależny od głównego przeglądu pojazdu (HU) i jest wymagany przed pierwszym uruchomieniem pojazdu, przed jego ponownym uruchomieniem po modyfikacjach instalacji oraz, zasadniczo, co dwa lata.Dla wyjaśnienia: test gazowy nie odnosi się do pojazdów zasilanych LPG. Paragraf 60 dotyczy tylko systemów zużycia, na przykład do ogrzewania pojazdu rekreacyjnego, które z kolei mają maksymalne zużycie 1,5 kg/h.
A co z pojazdami kempingowymi, które zarejestrowano przed nowelą przepisów?
- Paragraf 72 ustanawia przepis przejściowy. Ten także obowiązuje od dnia 19 czerwca 2025 roku. Pojazdy znajdujące się już w ruchu, które zostały już przetestowane zgodnie z regulaminem G607, muszą zostać poddane powtórnemu badaniu co 24 miesiące po ostatnim badaniu. Wymagany czas realizacji próby szczelności to minimum 20 minut - wyjaśnia Lydia Schuster z firmy GOK Regler und Armaturen Polska Sp. z o. o.
- Test gazu dla kamperów lub przyczep kempingowych może być generalnie przeprowadzony przez dowolnego eksperta G 607. Istnieją niezależni eksperci, którzy również przyjeżdżają na kempingi, na przykład eksperci w salonach samochodowych lub u dealerów kempingowych z dołączonym warsztatem, ale także eksperci w centrach testowych, takich jak DEKRA lub TÜV.
Dla fanów caravaningu z Niemiec powstała specjalna zakładka, jak powinno wyglądać badanie instalacji (https://gaspruefung-wohnwagen-wohnmobile.de).
Zmienia się także wysokość kar za niedopełnienie obowiązku
Przekroczenie terminu następnej kontroli oznacza mandat. Drogówka może wlepić taki posługując się taryfikatorem. I tak, za spóźnienie nie dłuższe niż 4 miesiące właściciela kampera czy przyczepy kempingowej zapłaci 15 €, za zwłokę od 4 do 8 miesięcy zapłaci 25 €, powyżej 8 miesięcy zapłaci 60 €.
Ciągle mowa o pojazdach zarejestrowanych w Niemczech, więc fani caravaningu z Polsku nie muszą się obawiać o uszczuplenie budżetu – o ile oczywiście nie poruszają się pojazdem na niemieckich tablicach rejestracyjnych.
Dlaczego jednak nowy zapis może uprzykrzyć nam pobyt na niemieckich kempingach? Generalnie każdy zarządca obiektu – noclegowego czy parkingowego – może odmówić nam gościny czy postoju właśnie za brak udokumentowanej (i aktualnej!) próby szczelności instalacji gazowej.
- Zasadniczo rozporządzenie w sprawie obowiązkowego testowania gazu nie jest nękaniem kamperów, ale powinno być raczej postrzegane jako stała kontrola bezpieczeństwa w celu zminimalizowania wszelkich zagrożeń. Jest to porównywalne z obowiązkową kontrolą przeprowadzaną przez ośrodki badawcze, takie jak TÜV lub DEKRA w Niemczech. Co dwa lata pojazd musi zostać zabrany do centrum testowego, aby upewnić się, że może być bezpiecznie używany na drogach publicznych - zwraca uwagę reprezentantka firmy GOK.
- Nowy paragraf 60 niemieckich przepisów dotyczących wydawania zezwoleń na ruch drogowy (StVZO) wreszcie zapewnia jasność, a zawarte w niej przepisy sprawią, że jazda na kempingu będzie bezpieczniejsza dla wszystkich zaangażowanych. Kto chce samodzielnie zmaksymalizować bezpieczeństwo, firma GOK oferuje różne opcje produktowe. Nacisk kładziony jest w szczególności na systemy ze zintegrowanym czujnikiem zderzenia. Należą do nich nowy Caramatic SafeDrive oraz Caramatic DriveOne i DriveTwo.
Caramatic SafeDrive
Który wybrać? Podczas gdy w systemie SafeDrive reduktor ciśnienia gazu jest montowany bezpośrednio na butli gazowej, w DriveOne (system z jedną butlą) i DriveTwo (system z dwiema butlami) jest on montowany na ścianie, a węże wysokociśnieniowe tworzą połączenie z butlą gazową. Cechą wspólną obu typów systemów jest to, że są one dostępne w wersjach do korzystania z pojedynczej butli gazowej i do systemu dwucylindrowego z automatycznym przełączaniem, gdy tylko butla robocza jest pusta (więcej informacji można znaleźć tutaj: https://gok.de/en/Caramatic-SafeDrive/ ; tu cała seria Caramatic: https://www.gok.de/caram).
Fot. GOK