NIEZWYKŁOSTKI

PREZENTACJE POJAZDÓW

4x4

8 dni temu  09.01.2019, ~ Administrator   

Sherpa

Sherpa BRS Offroad

Co wychodzi z połączenia klasycznego „Teardrop’a” z technologią XXI wieku?

BRS to niewielka, czteroosobowa firma działająca w bocznej ulicy w nadmorskim miasteczku Redhead, na południe od australijskiego Newcastle w New Jersey. BRS aspiruje wyżej, niż wynikało by to z wielkości przedsiębiorstwa. Wszystko dzięki pomysłowemu projektowi i chęci zdobycia dodatkowych rynków. Zespół podniósł poprzeczkę, prezentując swoją nową "mini hybrydę". Oto nowa terenowa przyczepa kempingowa BRS Sherpa.

Ben Souter, właściciel firmy określił z góry parametry projektowe dla tej terenowej „łezki”:

- wysokość poniżej 2,4 m, tak, aby pasował do domowego garażu

- idealny dla mamy, taty i dwójki dzieci

- stosunkowo lekka konstrukcja (poniżej 1 tony w masy własnej)

- całkowicie australijski projekt w konstrukcji i designie

- twarda skorupa, w całej konstrukcji udział płótna/brezentu ma być minimalny

- „super” terenowa.

Rezultatem tych założeń jest klasyczny Teardrop, który „spotkał się” z technologią XXI wieku. W projekcie użyto najnowszych rozwiązań i materiałów high tech, a udział płótna namiotowego ograniczono do absolutnego minimum możliwego do zaakceptowania na dzisiejszym rynku. Wiele cech konstrukcyjnych jest typowych dla klasycznego Teardrop’a - kuchnia z tyłu pod podnoszoną pokrywą, łóżko zajmuje całą podłogę wewnątrz, nadwozie jest pękate z przodu i zwęża się ku tyłowi ale to właśnie wpływ ery kosmicznej przyciąga uwagę, gdziekolwiek ta przyczepa się pojawi. Ben, w podróży testowej pokonał przez cztery tygodnie 7000 km jadąc przez Flinders Ranges w Południowej Australii, aby dokładnie sprawdzić prototyp.

Do najbardziej przyciągających uwagę elementów należy czarny matowy i jasny pomarańczowy lakier - wykonany powłoką odporną na uszkodzenia Raptor Liner – której trwałość nie wymaga dodatkowych rekomendacji.

Przyczepa z namiotem na dachu, ma wysokość 2,4 metra. Jest dedykowana dla czteroosobowej rodziny. Przy masie 960 kg i wszystkich opcjach, faktycznie waży mniej niż tonę i z całą pewnością powstała w Australii. Bazuje na twardym korpusie nadwozia a do konstrukcji namiotu dla dwóch osób wykorzystano minimalną powierzchnię płótna lub podobnych materiałów. Wysoki prześwit przyczepy, zawieszenie terenowe i niesamowite kąty natarcia i zjazdu oznaczają, że jest to pojazd superterenowy.

FUNKCJONALNOŚĆ

Konstrukcja bazuje na radykalnej ramie, zbudowanej na bazie ocynkowanej ogniowo pojedynczej belki środkowej 150x100x4mm, która biegnie od zaczepu do tylnej części nadwozia. Testowa przyczepa była prototypem, a ponieważ projekt potencjalnie mógł wymagać modyfikacji lub dodatkowego wyposażenia, nie został ocynkowany, aby umożliwić spawanie i zmiany. Nadwozie, wykonane w dwuczęściowym procesie, ma sztywność monocoque i opiera się podłogą centralnie na środkowej belce oraz na szeregu bocznych aluminiowych żeber. Jest to jeden z pomysłów mający na celu osiągnięcie masy poniżej 1000 kg.

Korpus, od podłogi do środkowego pomarańczowego pasa, jest wykonany z blachy aluminiowej 5083 w dwóch warstwach, o grubości 3 mm ze szczeliną powietrzną pomiędzy izolacją. Całkowita grubość ściany to 25 mm. Powyżej górnej części korpusu znajduje się jednoczęściowy środek o strukturze plastra miodu grubości 20 mm, z obustronną powłoką z włókna szklanego. Jest lżejszy i mocniejszy niż pianka o wysokiej gęstości w ścianach, ale nie jest tak dobrym izolatorem. Cała jednoczęściowa górna część nadwozia waży zaledwie 50 kg, a dwoje ogromnych bocznych drzwi wykonane jest z tego samego materiału komórkowego. W ramach redukcji masy, zastosowano okna z pleksiglasu.

Cały pojazd jeździ na zawieszeniu Cruisemaster XT zaprojektowanym tak, aby pasował do przyczepy o maksymalnej masie 1600 kg, z podwójnymi amortyzatorami, elektrycznymi hamulcami bębnowymi i oponami BF Goodrich A/T na felgach 8x17" CSA Raptor.

Sherpę można skonfigurować na dwie lub cztery osoby. Główna sypialnia, podobnie jak wszystkich „łezkach”, zajmuje środkową część kabiny. Użytkownicy śpią na materacu piankowym o grubości 150 mm, z głową skierowaną w stronę przedniej ściany i stopami w kierunku tyłu. Nad stopami znajdują się dwie szafki, odtwarzacz DVD / CD Fusion ms AV755 i głośniki oraz 21-calowy telewizor combo LED / LCD z dodatkowym schowkiem na otwartej półce powyżej.

W suficie nad głowami śpiących znajduje się okno "księżycowe", a także przednie dwie mocno przyciemnione szyby boczne. Dwa odchylane boczne okna, są pyłoszczelne i wodoszczelne ale można je otworzyć w celu uzyskania dodatkowej wentylacji.

Zagłówek łóżka została wykonany z dwóch dobrze wyściełanych, zdejmowanych paneli, za którymi umieszczono dodatkowe miejsce do przechowywania. Pośrodku znajduje się główny panel sterowania systemem do podgrzewania wody/ogrzewania, termostatem, włącznikiem świateł i podwójne 4,8-amperowe gniazdo USB  oraz gniazdo zapalniczki. Po obu stronach zamontowano lampki do czytania i dwa wentylatory Sirocco. Sherpa, ma automatyczne oświetlenie i zamki sterowane pilotem, ale można ją oczywiście otworzyć ręcznie. Dostęp do wnętrza ułatwia rozkładana drabinka.

Z przodu znajduje się górny schowek zawierający układ podgrzewania wody i ogrzewania wnętrza Eberspacher, zbiornik paliwa, ładowarka 40-amp Enerdrive DC-DC, 20-amperowa ładowarka sieciowa Enerdrive i akumulator litowy 125Ah Enerdrive B-Tec z własną baterią wewnętrznego systemu zarządzania. Pod głównym „bagażnikiem” z przodu znajduje się schowek na koło zapasowe, rampy i kliny pod koła. Po obu stronach wyżej wymienionych „skrzyń” znajdują się dwa pojemniki na kanistry.

Zbiornik na wodę o pojemności 200 litrów zamontowano pod podłogą, w solidnej osłonie tuż przed zawieszeniem. W ten sposób powstało proste rozwiązanie konstrukcyjne, ale uniemożliwia ono zamontowanie standardowego wskaźnika poziomu wody. Rozważany jest montaż miernika Topargee, który monitoruje poziom wody przez przepływomierz.

Podobnie jak klasycznym Teardrop’ie, kuchnia znajduje się na tylnej ścianie przyczepy, pod klapą uchylną. Wyposażoną ją w lodówkę Dometic z szufladami o pojemności 30 litrów, po jednej z każdej strony. Dwupalnikową kuchenkę zainstalowano w część centralnej a wysuwany schowkek powyżej. Oryginalna konstrukcja z lat 30 miała zdejmowaną pokrywę, w przyczepie BRS poszczególne skrzynie kuchenne wysuwają się a następnie opuszczają do odpowiedniego poziomu.

Powyżej i z tyłu znajdowała się kolejna pokrywa kuchni, która ostatecznie została zaprojektowana tak, aby odchylać się pod kątem na kilku wysięgnikach. Osoba o niższym wzroście mieć trudności z uzyskaniem dostępu do wszystkich schowków, ale BRS planuje system dźwigni, który będzie umiejscowiony nisko z jednej strony kuchni. Składana tylna klapa służy jako stół.

Wylewkę prysznicowo-kuchenną z regulacją zamontowano po lewej stronie kuchni. Wysuwany wąż zakończony dyszą regulacyjną, wyciąga się na tyle aby można było umyć stopy po całym dniu spędzonym na plaży. Silikonowy zlew typu pop-down również wysuwa się na lewą stronę bezpośrednio z klapy-stolika.

Nad burtą i tyłem przyczepy znajduje się odchylana markiza firmy Shadow. Są to produkty południowoafrykańskie, zbudowane z wytrzymałych aluminiowych ramion, zaprojektowane tak aby znieść siłę silnych wiatrów. Markiza wyposażona jest jedną opuszczaną nogę, którą otwiera się z centralnej belki w warunkach większego wiatru ale poza tym system jest samonośny. Tkanina między żebrami daje kojący cień. Samo otwieranie markizy zajmuje mniej niż minutę. Ściany byłyby bardzo pożądanym dodatkiem w wietrzne dni i są dostępne, ale są ponoć kosztowne, więc BRS szuka własnej wersji za znacznie niższą cenę.

Dodatkowym gadżetem, który wygląda na bardzo przydatny, jest parawan z funkcją szybkiego chowania, nad drzwiami po prawej stronie. Parawan rozkłada się w ciągu około 10 sekund i oferuje praktyczne miejsce na prysznic lub przebieralnię. Osłonięta przestrzeń o wymiarach 900x900mm jest łatwo dostępna z wnętrza przyczepy przez otwarte drzwi lub przez wejście z zewnątrz. Jest to zgrabne rozwiązanie, ale ponieważ przestrzeń jest od góry otarta można go używać pod czas dobrej pogody. Prysznic podłącza się do złącza w przedniej skrzyni, tuż obok podgrzewacza wody.

Jeśli chodzi o miejsca sypialne dla dwóch dodatkowych osób, Sherpa może być wyposażona w opcjonalny namiot na dachu. Jednostka Alu-Cab ma górną część uchylną, moskitiery, piankowy materac, trzy duże okna i zapewnia szybkie zakwaterowanie. Dostęp odbywa się za pomocą sześcio-szczebelowej drabiny, którą montuje się na zewnątrz przyczepy. Wielu dorosłych ma zastrzeżenia co do wygody korzystania z namiotów na dachu, z oczywistych powodów, ale dzieci zazwyczaj uważają je za wspaniałą przygodę.

Na dachu namiotu lub na dachu przyczepy znajduje się 24-woltowy  monokrystaliczny panel energii słonecznej Enerdrive, o mocy 200 watów aby zapewnić doładowanie baterii. 24 woltowa instalacja ma znacznie ponieważ cały układ pracuje wydajniej, lepiej wykorzystując „słoneczne godziny szczytu” niż bardziej typowe 17-18 woltowe konstrukcje.

Z tyłu przyczepy, nad kuchnią wyprofilowano mały spoiler. Zapewnia on dodatkową przestrzeń i osłonę dla tylnej kamery. Ułatwia ona cofanie zestawem oraz pomaga w sytuacjach wyprzedania ciężarówek na drogach szybkiego ruchu i autostradach.

PODSUMOWANIE

Wszystko to wygląda bardzo imponująco, ale czy są jakieś wady?

Jak w przypadku każdej przyczepy typu Teardrop należy się pogodzić z ograniczoną ilością miejsca oraz faktem, że tylko śpimy pod dachem. Wszystkie pozostałe czynności takie jak przygotowywanie posiłków oraz ich spożywanie odbywa się na zewnątrz przyczepy. Opcjonalna markiza staje się istotną częścią przestrzeni życiowej, ponieważ przestrzeń wewnątrz przyczepy jest bardzo ograniczona. Przy niesprzyjającej pogodzie zdecydowanie będziemy potrzebować ścian. Na szczęście na rynku można kupić i dopasować markizę innego producenta. Wysokie wejście po drobince do namiotu dachowego, może być problematyczne dla osób starszych ale patrząc rozsądnie na ten projekt to nie oni są grupą docelową tej przyczepy. Przechowywanie rzeczy jest w pewnym stopniu ograniczone. Krzesła, stół i inny większy sprzęt muszą być przewożone na łóżku lub podróżować w samochodzie. Dla posiadaczy długich terenówek i pikapów nie będzie to jednak problemem.

Zaawansowane technologicznie i wyjątkowe podejście do konstrukcji oraz wyróżniający się design sprawiają, że projekt Sherpa jest wyjątkowy w świecie przyczep. Czerpie wszystko co najlepsze z klasycznej koncepcji „łezki” i łączy je najnowszą technologią oraz zawieszeniem  typu super off-road. Kto wie, może projekt BRS stworzy całkiem nowy rodzaj przyczep.

Przyczepa jest droga, ale ten poziom techniki nigdy nie był przeznaczony dla tych, którzy szukają oszczędności. Cena podstawowa bez opcjonalnego namiotu dachowego i dwóch akumulatorów 120 Ah AGM zamiast baterii litowej wynosi 58.700 USD. Usprawiedliwieniem wysokiej ceny może być fakt, że otrzymujecie lekką terenową przyczepę kempingową z możliwością bardzo szybkiego rozstawienia (wszystko poniżej 10 minut) i wysokim standardem inżynierii i wyposażenia.

HITY I BRAKI

Plusy ...

  • Mała, lekka, łatwa do holowania na drodze i w terenie
  • Mocna i dobrze zaprojektowana konstrukcja
  • Łatwa konfiguracja i pakowanie w 10 min  
  • Niesamowity wygląd

Minusy...

  • Namiot dachowy z mało wygodnym dostępem
  • Niedobór przestrzeni bagażowej
  • Przy jeździe po kamienistej nawierzchni wymaga dodatkowej osłony frontowej ściany

GALERIA ZDJĘĆ

Sherpa nadwozie
Sherpa nadwozie
Sherpa nadwozie
Sherpa nadwozie
Sherpa nadwozie
Australijski zaczep
Ogrzewanie
Instalacja elektryczna
Mocowanie wahaczy
Konstrukcja nośna
Terenowa
Terenowa

Jak się czujesz po przeczytaniu tego artykułu ? Głosów: 0

  • 0
    ZADOWOLONY
  • 0
    ZASKOCZONY
  • 0
    POINFORMOWANY
  • 0
    OBOJĘTNY
  • 0
    SMUTNY
  • 0
    WKURZONY
  • 0
    BRAK SŁÓW

Komentarze (0)

dodaj komentarz
Aby dodać komentarz musisz podać wynik
    Nie ma jeszcze komentarzy...
do góry strony