artykuły

wiadomosciWIADOMOŚCI
ReklamaBilbord Ubezpieczenia
Kurs na elektryczną przyszłość kamperów

Kurs na elektryczną przyszłość kamperów

Czas czytania 4 minuty

Mercedes-Benz na nowo definiuje pojęcie kampera. Nowo opracowane średnie i duże samochody bazowe VAN.EA będą elektryczne, a wszystkie będą powstawać z wykorzystaniem tylko trzech modułów.

Mercedes-Benz Vans oferuje już w pełni elektryczne warianty w każdym segmencie, od małych i średnich po duże samochody dostawcze. Teraz firma wdraża kolejny etap swojej strategii elektryfikacji.

Począwszy od 2026 r. wszystkie nowo opracowane średnie i duże samochody dostawcze Mercedes-Benz będą budowane na bazie VAN.EA. Ze swoimi międzynarodowymi partnerami biznesowymi w zakresie projektowania kamperów, producent zapowiada nową linię modeli fabrycznych - średnich i dużych pojazdów kempingowych.

Trzy moduły bazowe VAN.EA

Począwszy od 2026 roku, wszystkie nowo opracowane samochody dostawcze Mercedes-Benz będą oparte na jednej innowacyjnej, modułowej i skalowalnej architekturze o nazwie VAN.EA (Van Electric Architecture). Zgodnie ze strategią „electric only”, koncepcja VAN.EA została opracowana od podstaw jako pojazd elektryczny zasilany baterią trakcyjną (BEV).

Opracowanie jednej architektury VAN.EA pozwoli Mercedes-Benz Vans uprościć ofertę pojazdów elektrycznych, co przełoży się na znaczne korzyści skali. Planowane jest zmniejszenie liczby wariantów o ponad 50% w porównaniu z obecnie dostępnymi wersjami samochodów dostawczych z napędem spalinowym (ICE), przy jednoczesnym uwzględnieniu tej samej liczby zastosowań dla klientów.

- Od 2026 roku wprowadzimy naszą specjalnie opracowaną architekturę pojazdów elektrycznych VAN.EA. Dzięki niej możemy skonsolidować nasze średnie i duże samochody dostawcze w jednej architekturze i znacznie uprościć nasze portfolio produktów - mówi Mathias Geisen, szef Mercedes-Benz Vans.

ReklamaKurs na elektryczną przyszłość kamperów 1
Elektryczne domy na kołach z gwiazdą na masce

Koncern koncentruje się na wydajności i osiągach w każdym aspekcie pojazdu – aerodynamice, układzie napędowym, oponach i podwoziu. Celem jest osiągnięcie dużego zasięgu przy optymalnej pojemności akumulatora.

Punktem wyjścia skalowalnej architektury ma być moduł przedni – ten składa się z elektrycznego układu napędowego i przedniej osi. Moduł ten jest taki sam we wszystkich wariantach VAN.EA, dzięki zoptymalizowanej strategii części wspólnych. Istotne dla klienta rozróżnienie odbywa się w dwóch pozostałych modułach.

To moduł środkowy wyznacza długość pojazdu. Tutaj również znajduje się znormalizowana obudowa baterii. Wewnątrz obudowy zainstalowane będą akumulatory wysokonapięciowe o różnych pojemnościach. Z kolei moduł tylny będzie dostępny w dwóch wersjach: z silnikiem elektrycznym dla wersji VAN.EA z napędem na wszystkie koła oraz bez silnika elektrycznego dla wersji z napędem na przednie koła.

Kampery autonomiczne

VAN.EA ma umożliwić produkcję zarówno komercyjnych samochodów dostawczych i domów na kołach – a wszystko przy zachowaniu maksymalnej synergii.

Czy to wolne od emisji CO2 mobilne biuro czy wreszcie auto dla aktywnych rodzin: dzięki innowacyjnemu systemowi operacyjnemu Mercedes-Benz (MB.OS), średniej wielkości VAN.EA-P z planowanym zasięgiem ponad 500 kilometrów ma gwarantować realizację wszelkiego rodzaju aktywności, nawet poza miastem. W momencie wprowadzenia na rynek dostępna będzie autonomiczna jazda poziomu drugiego, a do końca dekady planowane jest wdrożenie poziomu trzeciego według klasyfikacji SAE.

ReklamaŚT2 - biholiday 06.03-31.05 Sebastian
Firma rozszerzy również gamę fabrycznych pojazdów turystycznych o nową linię modeli w pełni elektrycznych samochodów kempingowych dużej wielkości, opartych na VAN.EA. Ambitny plan zakłada umocnienie na caravaningowym rynku europejskim i ekspansję w Stanach Zjednoczonych i w Chinach – zwłaszcza w segmencie luksusowych domów na kołach.

Gdzie będą produkowane pojazdy bazowe dla firm zabudowujących kampery?

Mercedes-Benz Vans reorganizuje globalną sieć produkcyjną, m.in. przez budowę pierwszej fabryki w pełni elektrycznych lekkich samochodów dostawczych (eLCV) w Jaworze na Dolnym Śląsku. W Düsseldorfie w Niemczech oprócz samochodów dostawczych eSprinter i Sprinter z napędem spalinowym, produkowane będą również podwozia z dużą kabiną oparte na VAN.EA. Fabryka w Ludwigsfelde, druga z dwóch w Niemczech, będzie nadal produkować Sprintera i eSprintera, a także stanie się centrum kompetencyjnym w zakresie przekształcania na elektryczne vany na przykład samochodów kempingowych. Ponadto Mercedes-Benz Vans będzie produkować średniej wielkości samochody dostawcze oparte na VAN.EA w swoim zakładzie w Vitorii w Hiszpanii.

Fot. Mercedes-Benz


Rafał Dobrowolski02.06.2023 zdjęć 2
Obserwuj nas na Google News Obserwuj nas na Google News