artykuły

abc-caravaninguABC CARAVANINGU
ReklamaBilbord Ubezpieczenia zadzwon
Skorzystanie z punktu serwisowego to najwygodniejsze rozwiązanie, ale nie zawsze dostępne
  fot. Bartłomiej Ryś Skorzystanie z punktu serwisowego to najwygodniejsze rozwiązanie, ale nie zawsze dostępne

Tankowanie wody do kampera w okresie zimowym

Typowy zbiornik czystej wody w pojeździe kempingowym ma od 90 do 120 litrów pojemności. W przypadku przyczep ta wartość jest jeszcze niższa. Odpowiednia gospodarka wodna w trakcie zimowego caravaningu jest jeszcze trudniejsza - brakuje otwartych kempingów, kamper-parków lub innych miejsc, gdzie można zatankować cenną H2O. Co robić w takich sytuacjach?

Niestety, nadal wypoczynek w polskich ośrodkach narciarskich wiąże się (głównie) z postojem „na dziko”. Brakuje dedykowanych miejsc postojowych a tym samym całorocznych stacji serwisowych. Posiadacze kamperów i przyczep kempingowych muszą sobie radzić z problemami związanymi z brakiem energii czy wspomnianej wody. I jeżeli niskie temperatury nie mają wpływu na możliwość przesyłu energii elektrycznej tak już gospodarka wodna to prawdziwe wyzwanie w trakcie zimowego caravaningu. Popularne, „letnie” miejsca takie jak krany na stacjach benzynowych są zamknięte i zabezpieczone na okres zimowy.

Jak sobie radzić?

Przede wszystkim warto skorzystać z mapki realizacji firmy CamperSystem. To dostawca m.in. całorocznych stacji serwisowych. Tam mamy pewność, że nawet przy ujemnych temperaturach uda nam się wykonać podstawowy „serwis” kampera czy przyczepy. Na stronie jest też możliwość wyboru inwestycji zrealizowanych, które są otwarte przez cały rok - to mocno pomaga gdy jesteśmy w trasie.

Mapka jest dostępna tutaj: https://www.campersystem.pl/realizacje

Tankowanie wody do kampera w okresie zimowym 1

Opcją numer dwa są pola kempingowe otwarte przez cały rok, które oferują możliwość wykonania serwisu za opłatą, bez potrzeby postoju i płacenia stałej, dobowej stawki pobytowej. Tu jednak radzimy od razu wykonać telefon i dopytać się o możliwość serwisu a w szczególności o możliwość zatankowania świeżej wody. Przykład kempingu w Oravicach (Słowacja), który odwiedziliśmy w minionym tygodniu pokazał, że faktycznie, punkt serwisowy jest, ale wodę trzeba już zatankować z dolnych toalet.

ReklamaSródtekstowy YT PC
Pomysłem numer trzy są MOPy autostradowe i stacje paliw posiadające zewnętrzne toalety. Często znajdziemy w nich krany, które zazwyczaj są używane do nabrania wody do wiadra i umycia podłóg. Należy jednak pamiętać o dwóch rzeczach:

  • po pierwsze, woda kosztuje - nie „kradnijmy” jej tylko zapytajmy obsługę, czy możemy zatankować zbiornik kampera. Zostawmy napiwek, kupmy kawę czy hot doga. Pamiętajmy, by w ręku mieć argument, że rzeczywiście kran tam jest, już go znaleźliśmy i tylko pytamy o możliwość jego użycia
  • po drugie, obowiązkowo podczas zimowego caravaningu musimy się doposażyć w komplet przejściówek i adapterów, które pozwolą nam podłączyć nasz wąż nawet do zwykłego kranu. Koszt nie powinien przekroczyć 50 złotych.

Tankowanie wody do kampera w okresie zimowym 2Taka przejściówka pozwoli nam zatankować wodę z każdego kranu. Dosłownie każdego

Obowiązkowo na pokładzie kampera lub przyczepy musi się pojawić długi wąż ogrodowy. Warto mieć dwa komplety na sezon zimowy i letni. Nierzadko, korzystając z MOPów autostradowych, kamper był zaparkowany wiele, wiele metrów dalej. Gdyby nie długi wąż, musielibyśmy skorzystać z rozwiązań „manualnych”. Czyli jakich? Konewka, plastikowy zbiornik, dedykowany pojemnik „caravaningowy”. W każdym przypadku te rzeczy pomogą nam awaryjnie zatankować zbiornik, ale musicie uwierzyć na słowo, że tankowanie np. 120 litrów wody nie należy wówczas do przyjemnych rzeczy.


Bartłomiej Ryś24.02.20220