Podróżowanie kamperem przez cały rok ma swoje niewątpliwe zalety, ale do eskapad zimowych należy się odpowiednio przygotować. Absolutną podstawą są opony zimowe oraz porządne łańcuchy śniegowe. Niestety, nadal możemy spotkać zarówno osoby prywatne jak i firmy, które do tych zaleceń się nie stosują. Skutki takich działań mogą być tragiczne.
Wychodząc na chwilę z terenu naszego kraju szybko odkryjemy, że, w zależności od danego państwa europejskiego, obowiązują tam różne przepisy dotyczące opon zimowych. Dla przykładu, w Austrii jest obowiązek posiadania opon zimowych z bieżnikiem o głębokości minimum 4 mm. Przepis ten obowiązuje od 1 listopada do 15 kwietnia. Podobnie ma się sprawa z Południowym Tyrolem (Włochy) – tam też w warunkach zimowych pojazdy mogą poruszać się tylko na oponach zimowych. Czechy – opony zimowe są obowiązkowe gdy temperatury spadną poniżej czterech stopni a w Norwegii przepisy określające obowiązek opon zimowych tyczy się pojazdów i przyczep od 3,5 tony wzwyż.
Pamiętajmy też, że samo oznaczenie M+S (często stosowane na oponach całorocznych) nie kwalifikuje ogumienia jako odpowiedniego na zimę. Na oponie musi się pojawić symbol zimy, który wygląda jak postrzępiona góra z płatkiem śniegu.
Abstrahując od przepisów, podróżowanie z wykorzystaniem opon zimowych to przede wszystkim bezpieczeństwo, nasze i innych uczestników ruchu. Jest to szczególnie ważne gdy poruszamy się za pomocą dużego kampera (którego waga oscyluje w okolicach dopuszczalnej masy całkowitej) lub zestawem złożonym z samochodu-holownika i przyczepy kempingowej. Rzeczą absolutnie niedopuszczalną jest wybieranie się np. kamperem na narty wyposażonym wyłącznie w letnie ogumienie. Nie dość, że zablokujemy drogę na pierwszym-lepszym wzniesieniu to jeszcze nasza droga hamowania wydłuży się prawie dwukrotnie i to zaledwie przy prędkości od 80 do 20 km/h.
Wszystkie informacje na temat zimowych opon do kamperów są zawarte w tej publikacji: Czas na nowe opony do kampera?
A co z łańcuchami? Te, w wybranych krajach, są wymagane, ale i tak warto je mieć zawsze na pokładzie – nieważne, czy poruszamy się kamperem czy zestawem. Zdecydowanie polecamy wybór rozwiązań wzmacnianych, dedykowanych do ciężkich pojazdów jakimi są kampery. Popularne (i stosunkowo tanie) łańcuchy samonapinające są wygodne w montażu, ale nie sprawdzą się przy głębokich zaspach i ciężkich pojazdach. Pękają nawet produkty renomowanych marek (sprawdzone!) bo nie są w stanie wytrzymać przeciążeń.
Łańcuchy samonapinające (na dole) i łańcuchy dedykowane do ciężkich kamperów (na dole). Różnica w grubości łańcucha jest widoczna na pierwszy rzut oka.
Wkrótce na naszym kanale będziecie mogli zobaczyć prezentację łańcuchów dedykowanych do kampera oraz ich porównanie do produktów przeznaczonych dla aut osobowych.
Samonapinające się łańcuchy zerwały się przy próbie wyjazdu z głębokiego śniegu. Kamper ważył około 3,5 tony.