Amerykańskie kampery można poznać niemalże na pierwszy rzut oka. Są wielkie, a część modeli i rozwiązań w ogóle nie przypomina pojazdów z europejskiego rynku motoryzacyjnego. Sprawdźmy, na czym polega różnica i z czego wynika.
Spis treści
Amerykańskie kampery w Stanach określa się mianem RV. To skrót od słów Recreational Vehicle.
USA to ojczyzną caravaningu. Wedle danych RV Industry Association blisko 12 milionów gospodarstw domowych posiada własny kamper. 92 miliony osób identyfikuje się jako caravaningowcy, większość z nich co najmniej trzy razy w roku jeździ na wakacje kamperem.
Kemping Verde Indian Reservation, Arizona. Fot Wiki Commons.
W Stanach Zjednoczonych istnieje duża liczba kempingów i miejsc do parkowania kamperów, często z pełnym zakresem udogodnień, co sprawia, że podróżowanie jest wygodne i bardzo popularne. Stacje benzynowe, podjazdy lub parkingi od wielu dekad planuje się w taki sposób, że manewrowanie dużymi pojazdami nie sprawia problemu.
Amerykanie potrafią przerobić na kamper praktycznie każdy pojazd, ze szczególnym uwzględnieniem pick-upów. Zabudowy wykonywane są ze sporą fantazją, dlatego na amerykańskich drogach można spotkać zaskakujące pojazdy.
Obowiązuje następująca zasada: właścicieli robi to, co jest mu potrzebne i montuje w taki sposób, żeby było mu wygodnie.
Kamper zabudowany na pick-upie, przeznaczony do wędkowania i jazdy po plaży. Przed przednim kołem zamontowano drabinę, którą wchodzi się na daszek, służący do przechowywania sprzętu. Fot. Wiki Commons.
Do przerobienia wykorzystuje się również wiekowe samochody, często w nietypowym kolorze karoserii. Zabudowa stara się niejako „dostosować” do charakteru samochodu. Dzięki temu powstają niepowtarzalne, jedyne w swoim rodzaju projekty.
Leciwy truck kamper na pick-upie, z zabudową typu alkowa oraz fantyzyjną "werandą" i stolikiem z tyłu.
Amerykański rynek jest bardzo zróżnicowany. Pojazdy klasyfikuje się wedle wielkości, układu i funkcji.
To największe i najbardziej luksusowe kampery. Mierzą od 26 do 45 stóp długości (stopa to 30,48 centymetra). Mocne silniki diesla lub benzynowe często umieszczone są z tyłu pojazdu.
Amerykański kamper klasy A. Fot. domena publiczna.
Klasa cechuje się pełnym, luksusowym wyposażeniem, jest przeznaczona do stałego zamieszkania i długich podroży. Mogą mieć napęd na przednią lub tylną oś, a niektóre modele posiadają nawet garaż na samochód.
To małe kampery, zabudowane na bazie vanów, mierzące od 17 do 22 stóp długości. Zdecydowanie łatwiejsze do prowadzenia i manewrowania. Idealne dla par lub osób podróżujących samotnie. Mają mniejszą przestrzeń, ale większą mobilność. Są wyposażone w standardowe silniki samochodowe.
Kamper klasy B. Fot. domena publiczna.
To pojazdy zbudowane są na bazie kabiny ciężarówki z zabudową mieszkalną umieszczoną nad nią. Stanowią odpowiednik europejskiej alkowy. Są dobrym wyborem dla rodzin lub grup znajomych, którzy szukają równowagi między komfortem a ceną.
Kamper klasy C. Fot. domena publiczna.
Mierzą od 20 do 33 stóp długości. Zazwyczaj są wyposażone w silniki benzynowe, umieszczone w przedniej części pojazdu. Pomieszczą do ośmiu osób.
Obejmuje kampery zabudowane na półciężarówkach lub innych pojazdach. Są wybierane przez turystów lubiących off-road i biwak w trudniej dostępnych miejscach. Jeżdżą po bezdrożach, wszelkich „dziurach i dołach”, sprawdzają się na skalistym podłożu. W tej klasie można spotkać najbardziej niezwykłe, pomysłowe pojazdy.
Kampery w USA mogą posiadać wysuwane sekcje, które zwiększają przestrzeń mieszkalną po zaparkowaniu.
Mechanizm, zwany slide-outs, pozwala na bardziej komfortowe biwakowanie. Wysuwane sekcje są znacznie rzadziej spotykane w europejskich kamperach. Może szkoda... To intrygujące rozwiązanie.
Kamper klasy A z wysuwaną sekcją. Fot. Wiki Commons.
Slide-outs pojawia się również w amerykańskich przyczepach kempingowych.
Przyczepa z wysuwaną sekcją. Fot. domena publiczna.
Tak można zwiększyć rozmiar przyczepy, po rozłożeniu mechanizmu "slide-outs". Fot. Wiki Commons.
Amerykańskie kampery klasy A charakteryzują się kilkoma cechami, które wyróżniają je na tle pojazdów z innych części świata. Przede wszystkim należy wymienić gabaryty. Zazwyczaj są znacznie większe niż ich europejskie odpowiedniki.
Mając do dyspozycji dużą przestrzeń Amerykanie umieszczają w nich pełne wyposażenie. Przypominają bardziej małe apartamenty niż pojazdy. Zawierają pełne kuchnie, przestronne łazienki z prysznicem i toaletą, oddzielne sypialnie, a czasem nawet pralki i suszarki do ubrań.
Amerykański kamper klasy A w Louisiana State Parks. Fot. Alex Demyan, domena publiczna.
Duże znaczenie ma komfort. Montuje się klimatyzację, ogrzewanie, wygodne meble, duże łóżka, a także rozrywkę w postaci telewizorów, systemów dźwiękowych i internetu satelitarnego. Materiały używane do wykończenia wnętrz są zazwyczaj wysokiej jakości, co daje poczucie luksusu. Drewniane wykończenia, skórzane fotele, rozbudowana elektronika to standard.
Gabaryty i waga powodują, że kampery klasy A potrzebują mocniejszych silników. Spalają więcej niż europejskie pojazdy. Zostały zaprojektowane do długich podróży przez cały kraj. Tym samym posiadają większe zbiorniki na wodę, paliwo i ścieki, co umożliwia dłuższe przebywanie na trasie bez potrzeby częstych postojów.
Amerykańskie kampery klasy A cieszą się sporym zainteresowaniem w Australii, której mieszkańcy mają podobne potrzeby i podobnie jak turyści z USA pokonują ogromne odległości. Trafiają też na rynek europejski i znajdują zwolenników. Jeśli ktoś potrzebuje sporo miejsca wewnątrz, nie sposób znaleźć lepszego rozwiązania.
Zobacz nasz film o polskiej rodzinie, która podróżuje amerykańskim kamperem:
Szukasz kampera, przyczepy lub części? Sprawdź nasze ogłoszenia.
Trafiają się w nich atrakcyjne okazje i prawdziwe unikaty.