Ile pali kamper? Przy średniej wielkości kamperze i typowej prędkości zużycie paliwa powinno wynieść około 10 litrów na 100 km. Na ostateczny wynik wpływa waga pojazdu, jego kształt i elementy zwiększające opór powietrza oraz prędkość.
Spis treści
Zużycie paliwa w kamperach zależy od następujących czynników:
Mały kamper, nieobłożony zbędnym balastem, poruszający się z umiarkowaną prędkością i prowadzont przed doświadczonego kierowcę może zużywać 8-11 litrów na 100 km. W dużych kamperach splanie będzie wyższe.
Amerykański kamper z silnikiem V8 8.1 pali około 30 litrów gazu na 100 km. Zobacz nasz film, w którym właściciel opowiada o pojeździe:
Kampery zazwyczaj nie są pojazdami oszczędnymi w zużyciu paliwa.
Waga kampera często plasuje się na pograniczu dopuszczalnych na prawo jazdy kategorii B 3,5 tony. Ponadto, zabudowane na bazie pojazdów dostawczych, kampery mają dość ciężkie wyposażenie. Meble, łóżka, łazienka, zbiorniki, instalacje wodne i elektryczne, czasem gazowe – to wszystko swoje waży i podnosi zużycie paliwa.
Opory powietrza mocno wpływają na zużycie paliwa. Silnik musi pracować na nieco wyższych obrotach, by wprawić pojazd ruch. Najwięcej paliwa zużywają kampery typu alkowa, które nad szoferką mają zamontowane łóżko. To bardzo wygodne i znacząco powiększające przestrzeń mieszkalną rozwiązanie, ale niekorzystnie wpływające na aerodynamikę pojazdu.
Alkowa CI International Horon Overcab 71 M. Fot. baza Polskiego Caravaningu.
Zabudowane kampery są nieco szersze od tradycyjnych blaszaków – to również powoduje zwiększone opory, a co za tym idzie wyższe spalanie.
Tak, jest to możliwe, dzięki odpowiedniemu stylowi jazdy, przygotowaniu kampera do drogi i przemyśleniu trasy.
Największy wpływ na spalanie ma prędkość. Ten sam kamper może spalić 10 litrów na 100 kilometrów trasy przy prędkości 80-90 km/h, ale już zwiększenie tej prędkości do 110-115 km/h może podnieść zużycie paliwa nawet do 14 litrów. Mniejsza prędkość to duża oszczędność, szczególnie jeśli wybieramy się kamperem w bardzo długą podróż, na przykład na południe Europy. Warto też korzystać z tempomatu. Gwałtowne hamowanie i przyspieszanie znacząco zwiększają zużycie paliwa. Warto w miarę możliwości przewidywać zachowania innych kierowców na drodze.
Żeby obniżyć spalanie paliwa warto odpowiednio przygotować pojazd do trasy. Zużycie paliwa rośnie proporcjonalnie do wagi. Nie warto więc wozić pełnego zbiornika wody czystej i szarej, jeśli w miejscu docelowym będziemy mieli możliwość jej zatankowania lub spuszczenia. Warto przejrzeć cały pojazd przed podróżą. Porządki w bagażniku czy szafkach pozwolą czasem „uwolnić” pojazd od kilkudziesięciu kilogramów.
Na wyższe zużycie paliwa wpływają także wszystkie elementy pojazdu zwiększające opory powietrza, takie jak boxy dachowe. Jeśli nie są konieczne, warto je zdemontować.
Jazda pod górkę i w korku zwiększy zużycie paliwa. Warto pochylić się nad trasą i zaplanować podróż tak, aby unikać zakorkowanych lokalizacji w godzinach szczytu. Optymalnie byłoby poruszać się po płaskim terenie z wiatrem w plecy, co oczywiście nie zawsze jest możliwe.
Zobacz nasz artykuł „12 porad jak oszczędzić paliwo w kamperze”.
W zdecydowanej większości kampery zabudowywane są na pojazdach z silnikami diesla. To najbardziej wydajne rozwiązanie, gwarantujące m.in. niższe zużycie paliwa w porównaniu z silnikami benzynowymi. Możemy liczyć na wyższe przebiegi na zbiorniku paliwa. Silniki wysokoprężne mają również opinie mniej awaryjnych.
Przy ekonomicznej jeździe można zejść poniżej 10 litrów, czego potwierdzenie znajdziecie m.in. w naszym teście Rimora Seal 50 na bazie Fiata Ducato 2,3 140 KM. Spalanie wyniosło: 9,6 litrów na 100 km. Test znajdziecie w tym artykule.
Typowy przedział to od 10 do 14 litrów oleju napędowego na każde przejechane 100 kilometrów. Zdarzają się zarówno miłe, jak i niemiłe wyjątki.
Jeśli, pomimo wszelkich starań, kamper wciąż pali za dużo (i zarazem przyczyna nie tkwi w niewłaściwym ciśnieniu w oponach) warto zrobić w warsztacie przegląd układu paliwowego, wydechowego oraz hamulcowego. Może się zdarzyć, że uszkodzone zaciski hamulcowe nie pozwalają klockom cofnąć się do końca i ponoszą zużycie paliwa.