Teoretycznie, jeśli ktoś zdał egzamin na prawo jazdy, to powinien wiedzieć, czego ono dotyczy. Ale ponieważ temat holowania pojawia się zazwyczaj w jakimś odstępie czasowym od otrzymania uprawnień, warto sobie taką kodeksową wiedzę przypomnieć. Rozwiewamy najpopularniejsze wątpliwości i poruszamy kilka dodatkowych tematów.
Prawo jazdy B pozwala na holowanie pojazdem o DMC nieprzekraczającej 3.5 t (z wyjątkiem autobusu i motocykla) przyczepy lekkiej (do 750 kg).
Możliwe jest także holowanie innej przyczepy pod warunkiem, że dopuszczalna masa całkowita zespołu pojazdów nie przekracza 4250 kg. Jeśli w takim wypadku będzie to przyczepa inna niż lekka (ponad 750 kg) niezbędne są dodatkowe kwalifikacje, np. dodatkowy wpis w prawie jazdy, tzw. kod 96.
Trzeba zdać dodatkowy egzamin praktyczny w WORD i wydziale komunikacji uzyskać wpis do prawa jazdy. Cała procedura nie wymaga dodatkowego szkolenia. W praktyce jednak mało kto z tego korzysta, ponieważ zysk na uprawnieniach jest niewielki a zachodu sporo. Większość osób zainteresowanych zwiększeniem uprawnień zapisuje się na kurs prawa jazdy B+E, które daje większe możliwości. Głównym rozszerzeniem uprawnień wynikającym z kodu 96 jest jedynie możliwość prowadzenia zestawu pojazdów o dopuszczalnej masie całkowitej nie przekraczającej 4,25 t, składającym się z pojazdu samochodowego zgodnego z prawem jazdy B i przyczepy innej niż lekka.
Kategoria B+E uprawnia do kierowania pojazdem o DMC nie przekraczającej 3,5t (więc tak jak B), ale pozwala ciągnąć przyczepy o DMC nie przekraczającej 3,5t. Oznacza to, że mając kategorię B+E można kierować zespołem pojazdów o rzeczywistej masie całkowitej nawet do 7 t (czyli dwukrotnie więcej niż na kategorię B). Pozyskanie prawa jazdy B+E wymaga szkolenia praktycznego w ośrodku WORD oraz pozytywnego zdania egzaminu praktycznego.
W praktyce prawo jazdy B+E przydaje się osobom, które np. ciągną samochodami osobowymi duże przyczepy campingowe.
UWAGA! Podana maksymalna masa zestawu 7t jest tak naprawdę teoretyczna, ponieważ należy jeszcze uwzględnić tzw. przelicznik 1,33;1 o którym piszemy w punkcie 6. Wynika z niego, że zestaw na B+E będzie mógł mieć niewiele ponad 6 t.
Posiadanie uprawnień C+E (popularne ciężarowe z przyczepą) rozwiązuje w praktyce wszelkie problemy z holowaniem posiadacza samochodu osobowego. Należy jedynie pilnować zgodności DMC pojazdu oraz przyczepy (i wszelkich zależności pomiędzy tymi parametrami).
Wszystkie potrzebne informacje znajdują się w dowodach rejestracyjnych. W dowodzie rejestracyjnym pojazdu kluczowa są następujące pozycje:
F.1 - maksymalna masa całkowita pojazdu (MMC) w kg;
Q.1 - (maksymalna masa przyczepy z hamulcem)
Istnieje przepis, który mówi, że stosunek dopuszczalnej masy całkowitej (DMC) samochodu do DMC przyczepy nie może przekroczyć wartości 1,33:1. Często zapominamy o nim, ponieważ w praktyce wystarczy przestrzegać zgodności odpowiednich wpisów w dowodach rejestracyjnych pojazdu holującego i przyczepy. Jeśli kogoś zniechęcają liczby dziesiętne, szacunkowo możemy przyjąć, że DMC samochodu musi być o 1/3 większe niż DMC przyczepy.
Ten przepis może się jednak przydać osobom korzystającym z kodu 96, lub wykorzystującym graniczne wartości kategorii B+E (lub C+E podczas jazdy samochodem osobowym).
Powyżej przedstawiliśmy ogólny zarys przepisów. W praktyce należy zwrócić uwagę na jeszcze jeden aspekt – to oczywiście parametry haka, a konkretnie jego maksymalny uciąg. W przypadku haków Steinhof haki dedykowane do poszczególnych modeli samochodów są projektowane tak aby zachować zgodność z przepisami. Dysponują nawet zapasem wytrzymałościowym. Ale na rynku możemy spotkać używane samochody sprowadzane z całego świata z różnymi hakami, więc w razie wątpliwości warto przyjrzeć się im dokładniej np. razem z diagnostą.
W przypadku zestawu jeden pojazd + jedna przyczepa dopuszczalna długość zestawu wynosi 18,75 m
Jeżeli masa całkowita zestawu przekroczy 3,5 tony należy zaopatrzyć się w system do opłat drogowych taki jak w samochodach ciężarowych, np. Viabox, który rejestruje każdy przejazd przez bramownice Viatoll. Nowszą alternatywą jest e-TOLL.
Stosowny wpis znajduje się w instrukcji obsługi samochodu. Jeśli została zgubiona, można liczyć na pomoc montażysty haka. Specjalista zauważy problem od razu, ponieważ w katalogach nie będzie haka do danego modelu samochodu. Ważne są także wpisy w dowodzie rejestracyjnym - w polach O1 i O2 podane wartości mówią jak ciężką przyczepę można ciągnąć.