artykuły

podrozePODRÓŻE
ReklamaBilbord Ubezpieczenia
Infrastruktura dla kamperów. Na tle Europy jesteśmy…w lesie?
  fot. Fot. www.campersystem.pl 

Infrastruktura dla kamperów. Na tle Europy jesteśmy…w lesie?

Czas czytania 4 minuty

Fan caravaningu to pokaźny przychód w budżetach gmin. Zwłaszcza, gdy oczekuje bezpiecznej przystani na czas podróży kamperem. W Polsce? Mało kogo interesuje tworzenie przyjaznych parkingów czasowego (np. max 48 h) postoju. Czyżby ktoś miał odwagę być w awangardzie dobrych praktyk?

Stellplatz? W takich Niemczech to miejsce, gdzie można zaparkować i przenocować na pokładzie kampera. Ponad 3600 parkingów przeznaczonych dla kamperów – aż tyle funkcjonuje tam miejsc przyjaznych fanom caravaningu. I nic dziwnego, skoro dane Federalnego Urzędu Transportu Samochodowego mówią o blisko 0,5 mln zarejestrowanych samochodów kempingowych czy turystycznych. To 32 procent więcej niż cztery lata temu. To dlatego stellplätze mają się tam dobrze. 

Podobnie jest w innych krajach UE. Także nasi pozostali sąsiedzi – Słowacja, Czechy czy Litwa, mogą się pochwalić rozbudowaną infrastrukturą kamperową.

Kto słyszał o takich czy podobnych miejscach w Polsce? 

W Polsce działa 256 kempingów (dane ze stycznia 2019 r.), niemała część z nich służy gościną od maja do września. Prócz kempingów, praktycznie nie mamy w Polsce miejsc dedykowanych czasowemu (krótkiemu) postojowi kamperów. Opróżnienie zbiorników z nieczystościami i uzupełnienie zasobów wody użytkowej – takich wygód próżno szukać w naszym kraju. Podróżujący kamperami w Polsce skazani są praktycznie tylko na kempingi. 

Użytkownicy pojazdów kempingowych to pokaźna i zamożna grupa turystów. Według szacunków Europejskiej Federacji Caravaningowej (ECF) w Europie jest ogółem 2.5 miliona samochodów kempingowych. Tymczasem na europejskiej „mapie kamperowej” jesteśmy „czarną dziurą”.

ReklamaInfrastruktura dla kamperów. Na tle Europy jesteśmy…w lesie? 1
Postój przyjazny posiadaczom kamperów

Przy restauracjach, karczmach, hotelach. Przy parkach rozrywki, przy basenach, przy stacjach narciarskich. A do tego po kilka miejsc wydzielonych przy winnicach (enoturystyka) i gospodarstwach agroturystycznych. Wreszcie parkingi publiczne z wydzielonymi strefami dla kamperów czy dedykowane miejsca np. sąsiadujące z węzłami komunikacyjnymi autostrad. 

Podróżujący po Europie kamperami cenią sobie tego typu propozycje, skoro do upragnionego celu (np. kempingu w Grecji) mają tysiące kilometrów. Gdzie kierowca ze swą załogą zregenerują siły najszybciej, bezpiecznie i ekonomicznie? 

W szczycie sezonu kempingi nierzadko wypełnione po brzegi namiotami i przyczepami kempingowymi. A przecież fan kampera zdecydowanie najbardziej ceni sobie niezależność. Częstotliwość zmiany miejsca postoju stanowi o jego satysfakcji bycia w drodze!

…temat camper-parkingów dojrzewał latami

Postój i nocleg na strzeżonej parceli, nierzadko z przyłączem 230V – acz niekoniecznie, nie zawsze też z dostępem do wody czy zrzutem tej brudnej. Taniej niż na kempingach, bo też minimalistyczna infrastruktura, nierzadko dla dosłownie kilku kamperów, więc nieduża parcela. 

Pierwsze próby tworzenia takich miejsc w Polsce, te sprzed kilkunastu lat nie wyszły poza inicjatywy prywatne. A tu niespodzianka!

- To włodarze jednego z miast na Podkarpaciu wyszli z inicjatywą, by stworzyć na swym terenie taki punkt serwisowy dla podróżujących kamperami, połączony z kilkoma miejscami postojowymi – mówi nam Bogusz Trepka z firmy CamperSystem.pl, która jest dystrybutorem produktów dedykowanych dla kamperowych punktów serwisowych i miejsc postojowych.

ReklamaInfrastruktura dla kamperów. Na tle Europy jesteśmy…w lesie? 2
- Jednocześnie jesteśmy na etapie ustaleń technicznych w dwóch gminach z okolic Pojezierza Drawskiego. Do tego dochodzą prywatni inwestorzy na różnym etapie realizacji analogicznych projektów – krótko mówiąc odwieczna potrzeba znajduje rosnące grono zainteresowanych. Inwestorzy prywatni zauważają niszę, a samorządowcy potwierdzą, że niedużym kosztem można stworzyć profesjonalny, dbający od ochronę środowiska produkt turystyczny. Innowacyjna infrastruktura turystyczna zwiększająca atrakcyjność gminy w oczach odwiedzających to przecież wdzięczny temat dla dofinansowań. Środki na rozwój terenów wiejskich, rozwój turystyki, ochrona środowiska, innowacyjność… – to tylko kilka słów kluczowych, które pięknie wpisują się w te i kolejne inicjatywy.

Kilka punktów serwisowych dla podróżujących kamperami jeszcze w tym roku, a w przyszłym… dziesiątki takich? Chciałoby się powiedzieć – nareszcie!


Rafał Dobrowolski27.05.2019 zdjęć 4
Obserwuj nas na Google News Obserwuj nas na Google News