Irytujące bujanie pojazdu kempingowego podczas wsiadania czy wysiadania? Z myślą o swobodnym traktowaniu swego „domu na kołach” warto uzbroić się w system precyzyjnego poziomowania podłogi na czas postoju.
Podpory mechaniczne ClickFix marki AL-KO zapewniają bezpieczne i pewne ustawienie samochodu po dotarciu do celu – na trawie, asfalcie czy żwirze. Stabilizacja odbywa się podczas ruchu pionowego (góra/dół), co gwarantuje szybką i komfortową obsługę. Wysokość każdej z podpór umocowanych w tyle ramy pojazdu można regulować ręcznie (mechanizm korbowy) i stabilizować zgodnie z wymogami bezpieczeństwa, bo przy użyciu zawleczki. Również montaż ClickFix jest nieskomplikowany, a jedyny rygor dotyczy wyboru odpowiedniej długości podpory mechanicznej.
W tym celu należy wyznaczyć wysokość ramy „A” w stanie obciążonym i, korzystając z tabeli udostępnionej w zakładce „Dane techniczne” na witrynie www.alko-tech.com/pl/podpora-mechaniczna-clickfix, dobrać odpowiedni zakres roboczy „F”. Ostatecznego wyboru dokonujemy spośród czterech specyfikacji ClickFix, w jakich produkowane są podpory (za każdym razem w zestawie znajdziemy: dwie podpory, elementy montażowe, instrukcję montażu/obsługi). Zakres pracy najkrótszej z nich wynosi od 281 mm do 445 mm, a najdłuższej – od 446 mm do 744 mm, więc pole manewru jest niemałe. Niezawodny mechanizm i użyte materiały ucieszą niewielkim wzrostem masy tak doposażonego kampera. Mowa o raptem 7,2-8,9 kg dla dwóch sztuk ClickFix. Nośność statyczna każdej to 1000 kg, a dynamiczna – 500 kg. Zintegrowany mechanizm obrotowy sprawia, że na postoju teleskopowe ramiona samodzielnie ustawiają się do pozycji pionowej, więc wystarczy użyć korbki, by docisnąć stopy obu do podłoża.
Zamawiając produkt, wystarczy odszukać najbliższy punkt serwisowy AL-KO. Montaż? Fabryczne otwory znajdziemy w większości kamperów wyprodukowanych po roku 1995, a na pewno w tych z ramą AL-KO. Wcześniejsze modele wymagają nawiercenia otworów zgodnie z instrukcją. Pamiętajmy, że korbkę należy zamówić oddzielnie.Fot. www.alko-tech.com/pl
Artykuł pochodzi z numeru 1(80) 2018 Polskiego Caravaningu