Mercedes-Benz Sprinter rozpoczął 2017 rok od nowego rekordu: od stycznia do marca oddział Mercedes-Benz Vans dostarczył klientom na całym świecie około 45 000 egzemplarzy tego dużego auta dostawczego. Oznacza to około 10-proc. wzrost względem analogicznego okresu ub.r.
Sprinter „zaliczył” więc najlepszy pierwszy kwartał w swojej ponad 20-letniej historii. Szczególnie solidny wzrost zanotował w Europie (+12%), przede wszystkim na wysokowolumenowych rynkach Niemiec (+15%) i Wielkiej Brytanii (+10%). W obu tych krajach sprzedaż jednostkowa Sprintera wzrosła bardziej niż lokalne rynki. Przyrost liczby dostaw zaobserwowano również w innych regionach, w tym w Ameryce Łacińskiej i Rosji.
Gwiazda „domu na kołach”
W 1995 roku Mercedes-Benz Sprinter zapoczątkował segment dużych aut dostawczych – zwany właśnie „segmentem Sprintera” – i od tamtej pory w nim dominuje. W międzyczasie model trafił na drogi ponad 130 krajów świata.
Coraz ważniejszą rolę w sprzedaży Sprintera odgrywa również rosnący rynek mobilnych domów. Dzięki odpowiednim modyfikacjom i konwersjom popularność tego bestsellera wciąż wzrasta. Mercedes-Benz Vans wytwarza Sprintera w sześciu lokalizacjach na świecie – i jako jedyny producent w segmencie dużych vanów będzie kontynuować produkcję następnej generacji modelu w dwóch fabrykach na terenie Niemiec, w Düsseldorfie i Ludwigsfelde. Sprinter powstaje też w Argentynie, USA, Chinach i Rosji.
3,3 mln Sprinterów
Z wynikiem około 3,3 mln dostarczonych do dziś egzemplarzy Sprinter jest jednym z najpopularniejszych aut dostawczych wszech czasów i jednym z bestsellerów portfolio koncernu Daimler. Obecna generacja modelu jest obecna w sprzedaży od 2006 r. i po 10 latach na rynku wciąż cieszy się dużym wzięciem. Oddział Mercedes-Benz Vans systematycznie pracuje nad zwiększaniem atrakcyjności Sprintera w oczach klientach. Od połowy 2017 r. model będzie dostępny z dodatkowym pakietem wyposażenia.- Dzięki Sprinterowi od ponad 20 lat mamy na rynku pierwszorzędny produkt – produkt, który definiuje cały segment – oświadczył Volker Mornhinweg, szef Mercedes-Benz Vans.
- Nigdy dotąd nie wybrało go aż tylu klientów. To przede wszystkim nasza dostawcza ikona sprawiła, że oddział Mercedes-Benz Vans zanotował najlepszy pierwszy kwartał w swojej historii – w zakresie sprzedaży jednostkowej, przychodów i zysku EBIT.
Pojazd specjalnego przeznaczenia
Istotny czynnik wzrostu zapotrzebowania na Sprintera w pierwszym kwartale 2017 r. stanowiły zamówienia od klientów flotowych i innych nabywców instytucjonalnych. Przykładowo, model niezmiennie wybiera Europcar – największa europejska wypożyczalnia samochodów. W marcu firma odebrała od Mercedes-Benz Vans pierwsze samochody z dużego, liczącego ponad 2100 egzemplarzy zamówienia na ten rok – w tym właśnie Sprintery. Dostawcze auta trafią do floty Europcar w Niemczech. W lutym Bawarski Czerwony Krzyż odebrał z kolei 12 zbudowanych na bazie Sprintera ambulansów. Dostawa ta stanowi element nowego zamówienia publicznego dla wszystkich służb pogotowia w Bawarii, sięgającego roku 2020 i obejmującego 480 Sprinterów. To zresztą jedyny model, który służy jako ambulans na terenie Bawarii – jest w tym segmencie zdecydowanym liderem.
Przyszłość: napęd całkowicie elektryczny, pełna łączność ze światem
Aktualnie Mercedes-Benz Vans wyznacza kurs dla przyszłego sukcesu Sprintera. Duży van od zawsze słynął z wyjątkowej wszechstronności i oferował klientom wysoce efektywne, a jednocześnie niezawodne rozwiązania transportowe. W następnej generacji modelu Mercedes-Benz Vans zamierza cechy te zdefiniować na nowo, korzystając z efektów inicjatywy strategicznej na rzecz przyszłości oddziału – adVANce.
Nowe wcielenie Sprintera będzie więc w pełni połączone ze światem i dostępne również z napędem elektrycznym. Pierwszym klientem, który otrzyma elektrycznego Sprintera, zostanie firma logistyczna Hermes. Do końca 2020 r. Hermes Germany planuje użytkować 1500 elektrycznych użytkowych Mercedesów z serii Sprinter i Vito na obszarach miejskich w całych Niemczech. W pierwszej kolejności, na początku 2018 r., obie firmy rozpoczną pilotażową fazę eksploatacji elektrycznych aut dostawczych w codziennych warunkach na terenie Hamburga i Stuttgartu.
Nowa odsłona Sprintera trafi do sprzedaży przed końcem bieżącej dekady.
Przygotowania do produkcji nowej generacji modelu
Obecnie Mercedes-Benz Vans intensywnie pracuje nad przygotowaniami do rynkowej premiery nowego Sprintera. Prace modernizacyjne prowadzone są w macierzystym zakładzie światowej sieci produkcji modelu w Düsseldorfie, a także w brandenburskiej fabryce w Ludwigsfelde (Niemcy) oraz w González Catán niedaleko Buenos Aires w Argentynie. W tym roku tylko w niemieckich zakładach wytwarzających Sprintera oddział zainwestuje łącznie około 260 mln euro – głównie na potrzeby przygotowań do uruchomienia produkcji nowej generacji modelu.
PS. Warto wspomnieć, że w ostatnim czasie testowaliśmy kampera zbudowanego przez firmę Balcamp właśnie na podwoziu Sprintera. Jego test już wkrótce na naszych łamach.